شناسهٔ خبر: 66609863 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معرفی مادران روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند و بیشتر برای پوشش «رایگان» بیمه‌ای

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد اعلام کرد که بیش از ۵۳ هزار مادر روستایی و عشایر تحت پوشش امداد، مشمول طرح بیمه رایگان زنان دارای سه فرزند روستایی و عشایر هستند.

صاحب‌خبر -

در بند ب ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه وزارت رفاه مکلف شد تا در راستای سیاست‌های تحکیم خانواده ظرف ۶ ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون بررسی و طرح لازم برای ایجاد بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار حداقل دارای سه فرزند را فراهم و جهت تصمیم‌گیری قانونی ارائه کند، پس از آن در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز مجددا به این موضوع اشاره و برای آن، ماده قانونی تدوین و نوشته شد.

اما در نهایت به یکی از وظایف مغفول مانده که تکلیف قانون برنامه ششم بوده است در اسفند سال گذشته رسیدگی و فراخوان ثبت نام از مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر در مناطق روستایی و عشایری در راستای قانون اعلام شد. سیدصولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری اعلام این فراخوان گفت: در ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم دولت وقت مکلف بود طی ۶ ماه، طرح بیمه زنان دارای سه فرزند روستایی و عشایر را عملیاتی کند. مزید بر آن، ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت بود که پایان سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. خوشبختانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌های لازم به عمل آمد و آیین‌نامه آن به تصویب دولت رسید.

وی یادآور شد: اکنون پس از طی تشریفات صورت گرفته، تعداد قابل توجهی از افراد، حسب استعلام از سازمان ثبت احوال مشمول این طرح می‌شوند.

بنابر اعلام وزیر رفاه، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن روستایی و عشایر که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، مشمول این طرح شدند.

در این راستا مجتبی احمدلو؛ مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد اعلام کرده است که بیش از ۵۳ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش کمیته امداد مشمول این طرح هستند.

احمدلو با استناد به ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: طبق قانون مذکور دولت مکلف شد در راستای اجرای بند «ب» ماده ۱۰۳ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حداکثر ۶ ماه پس از لازم‌­الاجراء شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌­دار دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند.

وی ادامه داد: براساس بند الف قانون، در خصوص مادران غیر شاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری مقرر است ۱۰۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت و مطابق بند ب نیز با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌­ای بیمه‌گذار افزوده شود.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد یادآور شد: تاکنون ۵۳ هزار و ۱۳ نفر از مادران روستایی و عشایر تحت پوشش کمیته امداد مشمول که دارای سه فرزند باشند به صندوق روستاییان معرفی شدند و قانونا باید با اولویت در صندوق بیمه شوند.

نظر شما