شناسهٔ خبر: 66609453 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

لایحه‌ قانون‌گذاری اهدای تخمک در دستور کار دولت

لایحه‌ای در زمینه اهدای تخمک در سطح ریاست‌جمهوری آماده شده که قرار است به‌زودی اجرا شود. سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت درمان ناباروری عنوان کرد: پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباوری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما شرایط حال حاضر به نحوی است که در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد.

صاحب‌خبر -

لایحه‌ای در زمینه اهدای تخمک در سطح ریاست‌جمهوری آماده شده که قرار است به‌زودی اجرا شود. سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت درمان ناباروری عنوان کرد: پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباوری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما شرایط حال حاضر به نحوی است که در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد. بررسی‌ها بیانگر این است ۳۷هزارو ۴۹۲ نفر برای درمان ناباروری به مراکز سطح ۲ مراجعه کرده‌اند که موفقیت ۳۰‌درصدی حاصل شده است.  او درباره مراکز درمانی سطح ۳ ناباروری گفت: ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در تمام استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند. بررسی‌ها بیانگر این است یک‌میلیون‌و‌۱۱۲‌هزار‌و ۶۸۳ مورد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی سطح ۳ مراجعه کرده‌اند و خدماتی مانند IVF دریافت کرده‌اند. 36 هزار مورد از مجموع افرادی که خدمات IVF را دریافت کرده‌اند نتیجه حاصله مثمر ثمر واقع شده است. ۹۰ درصد خدمات ناباروری چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. 

۳۳ خدمت مربوط به اقدامات جراحی در حوزه درمان ناباروری نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. معاون درمان وزارت بهداشت درباره برخی خلأهای قانونی در زمینه درمان ناباروری مانند رحم اجاره‌ای گفت: در ارتباط با خلأهای قانونی در حوزه ناباروری باید گفت که قانون اهدای جنین به تصویب رسیده است. همچنین موضوع اهدای تخمک مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است؛ به دلیل اینکه مسائل حقوقی و نفوس در حوزه اهدای تخمک دخیل است، باید این موضوع مورد بررسی کامل قرار می‌گرفت. در حال حاضر، لایحه‌ای مربوط به اهدای تخمک در سطح ریاست‌جمهوری آماده شده و در دست بررسی قرار دارد. همچنین رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه، وزارت بهداشت مکلف شده که برای دختران مجرد زیر ۳۰ سال آیین‌نامه فریز تخمک را تدوین کند، گفت: این موضوع برای برخی از گروه‌ها از‌جمله افرادی که دچار سرطان هستند و شیمی‌درمانی می‌شوند و ممکن است در آینده امکان تولد فرزند نداشته باشند، قابل انجام است و هزینه‌های آن توسط بیمه باید پوشش داده شود تا افرادی که در شرایط جسمانی خاصی قرار دارند از این خدمات بهره‌مند شوند. جباری درباره صدور کارنامه جوانی جمعیت برای مراکز درمانی گفت: صدور کارنامه جوانی جمعیت جزء ابتکارات وزارت بهداشت به حساب می‌آید و به این منظور عملکرد بیمارستان‌ها در هشت محور مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارنامه عملکرد مراکز درمانی نهایی‌شده دانشگاه‌های برتر در زمینه قانون جوانی جمعیت به‌زودی معرفی می‌شوند.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات معاونت فرهنگی این وزارتخانه درباره قانون جوانی جمعیت گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به افزایش خوابگاه‌های متأهلی اقدام کرده است. درحال‌حاضر میزان خوابگاه‌های دانشجویی معادل هزار‌و ۱۰۲ خوابگاه است و پیش از این معادل ۸۰۷ مورد بود.او ادامه داد: اقدامات معاونت فرهنگی وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت محدود به افزایش خوابگاه‌های متأهلی نمی‌شود، بلکه تعداد دانشجویانی که «وام ودیعه مسکن متأهلی» دریافت کرده‌اند، از هزارو ۶۹۳ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲۲هزارو ۳۷۵ نفر در سال گذشته رسیده است.جباری با بیان اینکه میزان تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی افزایش نیافته است، افزود: میزان تولد نوزادان با اختلالات ژنتیکی به دلیل حذف غربالگری افزایش نیافته است. ما همچنین در راستای کرامت مادران اقدامات متعددی انجام داده‌ایم، به نحوی که واژه «اختلالات بدو تولد» را جایگزین «اختلالات مادرزادی» کرده‌ایم. میزان غربالگری ۲۰۰هزار مورد کاهش یافته اما میزان تولد نوزادان با ناهنجاری ژنتیکی افزایش نیافته است.

 

نظر شما