شناسهٔ خبر: 66609168 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی خبر داد

فرهیختگانی از چهار قاره جهان میهمان کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع)

معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه بیش از 200 مقاله به پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) ارسال شده، گفت: فرهیختگانی از چهار قاره جهان به این کنگره دعوت شده‌اند.

صاحب‌خبر -

 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری در گفت‌وگو با آستان‌نیوزبا بیان اینکه پنجمین دوره کنگره جهانی حضرت رضا(ع) 24و 25 اردیبهشت در جوار بارگاه مطهر رضوی برگزار می‌شود، اظهار کرد: چهار دوره کنگره قبلاً برگزار شده و این دوره تصمیم گرفتیم به صورت بین‌المللی، آن هم پس از وقفه‌ای سه دهه‌ای برگزار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه محوری‌ترین شعاری که اساس جهان و هستی را تشکیل می‌دهد و انسان‌ها نیاز دائمی به آن دارند، بحث عدالت است، یادآور شد: جهاد تبیین همواره مورد توجه حضرت رضا(ع) بوده و آن حضرت از طریق گفت‌وگو با سران ادیان و بزرگان مذاهب، اندیشه‌های اسلامی را تبیین می‌کردند.
وی با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه افزود: باتوجه به ظلمی که در دنیا توسط استکبار جهانی به‌خصوص صهیونیسم شاهد آن هستیم، علما و اندیشمندان جهان باید به تبیین عدالت بپردازند.
دکتر فقیه اسفندیاری عدالت را نیاز اساسی جهان و انسان امروز توصیف کرد و گفت: امروز جوامع بیش از هر زمان دیگری به عدل نیاز دارند.
این استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: امروز در غزه شاهد ویران‌کننده‌ترین اقدامات از سوی رژیم کودک‌کش صهیونیستی هستیم، به‌طوری‌که بیش از 35هزار انسان بی‌گناه را به شهادت رسانده که بیش از 16هزار نفر آن‌ها کودک و زن بوده‌اند. بیش از یک میلیون آواره و بیش از 500هزار نفر افرادی که با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند از دیگر ظلم‌های این روزهای اسرائیل در غزه است.
وی ادامه داد: ظلم فاحشی که بر جهان امروز حاکم است ضرورت برپایی عدالت را نشان می‌دهد. فرهیختگان و متفکران جهان باید درباره عدالت گفت‌وگو کنند و بهترین محور برای گفت‌وگو در دنیای امروز، عنوان عدالت و مبارزه با ظلم است که کنگره امام رضا(ع) این فرصت را فراهم کرده است.
فقیه اسفندیاری افزود: بشر همواره نیازمند آموزه‌های وحیانی است و امروز از هر زمان دیگری به این آموزه‌ها محتاج‌تریم. ما با توجه به احادیث گرانسنگ ائمه و معصومین(ع) به‌ویژه احادیث و سیره رضوی می‌توانیم پیگیر بحث‌های تمدن نوین اسلامی باشیم.
معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی رویکرد تمدنی با محوریت آموزه‌های رضوی را از ویژگی‌های مهم پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) برشمرد و گفت: با شاخصه‌هایی که در روایات ائمه(ع) به‌خصوص امام رضا(ع) درباره عدالت آمده و با نگاه تمدنی مبتنی بر آموزه‌های رضوی می‌توان این مفاهیم را برای جهان امروز شرح و تفسیر کرد.
معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی به برگزاری پیش‌نشست‌های کنگره امام رضا(ع) در دو سال گذشته در نقاط مختلف دنیا اشاره کرد و یادآور شد: بیش از 200 مقاله از داخل و خارج کشور دریافت کردیم و میهمانان از همه قاره‌های جهان به این کنگره دعوت شده‌اند که تعداد زیادی از آنان هفته آینده در مشهد حضور می‌یابند و حدود 10نفر هم به صورت مجازی در نشست‌های کنگره حضور خواهند یافت و بیش از 20 نشست تخصصی با حضور فرهیختگان برگزار خواهد شد.
گفتنی است؛ پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» 24 و 25 اردیبهشت با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

نظر شما