شناسهٔ خبر: 66608600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در نشست نقد و بررسی کتاب «خانواده ابدی» مطرح شد؛

درباره خانواده‌های قربانی ترور کمتر پژوهش شده است

مهدی قربانی گفت: در حوزه خانواده‌های قربانیان ترور کتاب کم نوشته و چاپ شده است. شرح مظلومیت این خانواده‌ها در کتاب‌ها عاملی بود که باعث شد انتشارات «حماسه یاران» اقدام به چاپ کتاب «خانواده ابدی» کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «خانواده ابدی» با حضور معصومه رامهرمزی، نویسنده کتاب، مهدی قربانی، مدیرتولید انتشارات «حماسه یاران» و معصومه اسکندری، دختر شهید عشرت اسکندری، بعد‌ازظهر شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن گوشه نقد نمایشگاه کتاب برگزار شد.

کتاب «خانواده ابدی» روایت زندگی شهید عشرت اسکندری است که یکی از هزاران ترور مردم بی‌گناه توسط منافقین در دهه شصت بود. منافقین با تهاجم به خانه محسن اسکندری، مادر خانواده را در مقابل چشمِ چهار فرزندش، هدف هشت گلوله قرار می‌دهند. بعد از این حادثه تلخ، پدر خانواده با صبر و بردباری به فرزندانش کمک می‌کند تا شوک ناشی از روز حادثه و شهادت مادر را پشت سر بگذارند. بانویی مومن، مسئولیت فرزندان شهید را برعهده می‌گیرد و با پر کردن جای خالی مادر، زندگی دوباره‌ای به آن‌ها می‌بخشد.

خانواده قربانیان ترور مظلوم واقع شدند

معصومه اسکندری در ابتدای این نشست، کتاب «خانواده ابدی» را یک برگ از تاریخ ایران معرفی کرد و گفت: کتاب روایت واقعی و شفاف اتفاقات پیش از شهادت مادرم و پس از شهادت او است. ترور پس از پیروزی انقلاب ۵۷ توسط گروه تروریستی منافقین به شهادت ۱۲ هزار ایرانی منجر شد و تا کنون ۱۸ هزار قربانی ترور در کشور داریم که توسط گروه‌های مختلف تروریستی به شهادت رسیده‌اند.

وی ادامه داد: فرقه‌های تروریستی رهبر خود را به مثابه خدا می‌دانند و اعضای گروه‌های تروریستی به نوعی قربانی ترور هستند. وقتی سر تیم گروه ترور مادر من را دستگیر کردند، بازجو خواست که پدرم در جلسه بازجویی حاضر شود، آن فرد در پاسخ به بازجو که پرسید که چرا خانواده محسن اسکندری را ترور کردی؟ پاسخ داد: «به ما گفته بودند دست خالی برنگردید!»

دختر شهید اسکندری اعضای گروه‌های تروریستی را هم به نوعی قربانیان ترور برشمرد و گفت: کتاب در موضوع ترور چندان زیاد نیست و در عرصه هنر می‌توانیم بسیاری از مباحث را مطرح کنیم. توجه به خانواده‌های قربانیان ترور دردی را از آنها نمی‌کاهد اما ممکن است از این طریق بتوان جامعه را نسبت به ماهیت گروه‌های تروریستی آگاه کرد.

اسکندری در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: پدرم با همان استقامت و تعهد سال ۶۰ زیست دارند و در مراسم و جلساتی که دعوت می‌شود، سخن می‌گوید. خانواده ما با الفت و محبت پدرم و مهر و محبت مامان فاطمه باعث شده تا ما خانواده‌ای گرم باشیم و به رشد هم کمک کنیم و مشکل همدیگر را تاب نیاوریم و این را ناشی از اخلاص مامان فاطمه می‌دانم. آرزو می‌کنم هیچ فرزندی وقتی به مادرش احتیاج دارد، مادرش را از دست ندهد و اگر چنین تجربه‌ای داشت یک مادری همچون مامان فاطمه را در کنار خود داشته باشد. امیدوارم کتاب در مورد خانواده‌های ترور بیشتر منتشر شود و از این زندگی‌ها فیلم‌های بسیاری تولید شود.

زندگی در خانواده قربانی ترور همچنان جاری است

مهدی قربانی، مدیرتولید انتشارات «حماسه یاران» در رابطه با استقبال جامعه از کتاب، گفت: در حوزه خانواده‌های قربانیان ترور کتاب کم نوشته و چاپ شده است. شرح مظلومیت این خانواده‌ها در کتاب‌ها عاملی بود که باعث شد انتشارات ما اقدام به چاپ کتاب «خانواده ابدی» کند. با وجود این اتفاق سهمگین شاهدیم که زندگی در خانواده جاری است.

وی ادامه داد: انتشارات «حماسه یاران» در حوزه خانواده و مادران آثار قابل توجهی داشته و به این حوزه‌ها توجه جدی دارد. در کنار پرداختن به خانواده قربانیان ترور در نامگذاری اثر هم از «خانواده» بهره جستیم تا نمایی از استواری آنها را به درستی به مخاطب منتقل کنیم.

«خانواده ابدی» مجموعه روایت‌های متنوع است

معصومه رامهرمزی، نویسنده کتاب «خانواده ابدی» میزان نوشتن از ترور را کم دانست و گفت: در زمینه ترور کتاب بسیار اندک است و خانواده قربانیان ترور مظلوم واقع شده‌اند، در حالیکه در مورد خانواده شهدا آثار هنری قابل توجهی از ادبیات داستانی و غیره تولید شده است. به نوعی گویا نویسندگان چندان سراغ خانواده‌های قربانیان ترور نرفته‌اند.

وی ساخت فیلم‌های مرتبط با گروه منافقین را موجب شناخت درست جامعه از فعالیت و اقدام‌های گروه تروریستی منافقین دانست و ادامه داد: می‌توان پس از تولید فیلم‌های مرتبط با گروه تروریستی منافقین، کتاب‌های آنها را تولید کرد و جامعه را نسبت به واقعیت آنها بیش از گذشته آگاه کرد.

رامهرمزی افزود: پس از شهادت مامان عشرت، پدر خانواده به سختی از ۴ کودک خردسال خود مراقبت می‌کرد تا آنکه به لطف خدا خانم فاطمه، به این خانواده ملحق و مادر بچه‌ها می‌شود و من سعی کردم زندگی «خانواده ابدی» را با روایت‌های متعددی ارائه کنم و این بیان‌های متنوع موجب شد تا مستندنگاری جامع باشد.

نویسنده کتاب «خانواده ادبی»، همچنین بیان کرد: وقتی گروه تروریستی با اسلحه وارد خانواده اسکندری می‌شود، بچه‌ها شاهد ترور مادرشان شدند و در این کتاب آنها روایت آن زمان را که چهار و سه ساله بودند ارائه کردند و در جریان داستان، به پدر خانواده پرداختیم که زندگی خود را بازگو می‌کند؛ روزهایی که توانست به بهترین شکل خانواده‌اش را حفظ کند و «مامان فاطمه» هم در این خانواده نمادی از حیات طیبه و مومنانه است و عشق مادرانه خود را نثار بچه‌ها کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما