شناسهٔ خبر: 66608564 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

مخترع نورآبادی در گفتگوی تفصیلی با شیرازه:

در زندگی با تفکر مناسب تلاش کنید

مخترع نورآبادی که در زمینه مهندسی و طراحی صنعتی و تعمیرات و اختراعات و داوری ژورنالی صنعتی و سازمانی و امور حقوقی و آموزشی، تخصص و فعالیت دارد، گفت: در زندگی همراه با تفکر مناسب و برنامه‌ریزی و مطالعه، تلاش داشته باشید و به احکام قرآن هم عمل کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، طبق تعریف سازمان جهانی ثبت اختراعات، زمانی حق امتیاز و پتنت به مخترع اعطا می‌شود. محصول و یا فرایند اختراع شده، باید معیارهایی که دارای نوآوری و خلاقیت باشد که نوآوری در محصول و یا فرایند ایجاد شده؛ یکی از معیارهای اصلی جهت ثبت اختراع است.


در واقع اختراع باید تازگی داشته باشد؛ چراکه از دیگر معیارهایی که از سوی دولت‌ها و سازمان جهانی ثبت اختراعات برای درخواست‌کننده ثبت اختراع در نظر گرفته می‌شود؛ تازگی و نوین بودن آن است. 


از دیگر ویژگی‌های یک اختراع ابتکاری این است که با توجه به مجموعه اطلاعات و دانش موجود و مهارت‌های معمولی، از سوی اعطا کنندگان، قابل‌پیش‌بینی نباشد. شایان ذکر است که این معیار بعد از احراز جدید و نوین بودن مطرح و بررسی می‌شود.


سودمندی از دیگر معیارهایی است که از سوی دولت‌ها و سازمان جهانی ثبت اختراعات، نسبت به درخواست اختراع کننده مد نظر قرار می‌دهند. این بدان معنی است که باید محصول و یا فرایند اختراع شده، بتواند مشکلی را حل و یا نیاز خاصی را برطرف نماید. البته در منابع به جای نام سودمندی از کاربردی صنعتی تلقی شده است. 


در این میان به سراغ مخترع خلاق اهل شهرستان نورآباد رفتیم تا از اقدام و ارزش اختراعش با خبر شویم.


شیرازه: لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید؟ 
بنده سید علی‌اکبر موسوی از مخترعین استان فارس شهرستان نورآباد ممسنی هستم که چند رشته تحصیلات دانشگاهی و اینترنتی و مجازی و سازمانی داشتم.

 
شیرازه: در چه زمینه‌هایی فعالیت دارید؟
سید علی‌اکبر موسوی: در زمینه مهندسی و طراحی صنعتی و تعمیرات و اختراعات و داوری ژورنالی صنعتی و سازمانی و امور حقوقی و آموزشی، تخصص و فعالیت دارم و در چندین نهاد و سازمان داخلی و خارجی فعالیت دارم و در مورد تفسیرهای قرآنی و حقوقی هم تحقیق و عمل می‌کنم. 

درزندگی با تفکر مناسب تلاش کنید

شیرازه: توضیحی در مورد اقدامات و اهداف خود دهید؟
سید علی‌اکبر موسوی: از کودکی به سازهای الکترونیکی اسباب بازی علاقه‌مند بودم سپس تحقیق و پژوهش درمورد علم و دانش و اختراعات مربوط به پرندگان و خودرو و قایق و هواپیما و بالگَرد را شروع کردم و تبدیل‌شدن اینها به هم را در خیال داشتم و در سال ۷۲ حین وارسی سازه‌های الکترونیکی متوجه نیرویی خاصی در سیم‌پیچ بوبین شدم و که در واقع همان القای مغناطیسی و قانون لنز است و از علوم قرآنی مثل علم و دانش در سوره محمد و نوح و غیره هم کمک گرفتم و علوم مکانیک مثل تنش، کرنش و خواص رفتاری مکانیک مواد را هم فرا گرفتم.


 رشته برق و الکترونیک و مدارات را بررسی و فرا گرفتم و علوم دیگر مثل شیمی و پلیمرها و سرامیک‌ها و رایانه را هم تحقیق و آزمایش کردم و آزمایشگاه و کارگاه کوچکی تأسیس کردم و بعد گسترش دادم و تا سال ۹۷ با تلاش فراوان توانستم کلاچ القایی با قابلیت تولید برق و قابلیت تبدیل شدن به موتور الکتریکی هیبریدی و استارت موتور سوختی و ترمز را در ابعاد کوچک قابل حمل را ساختم و اختراع کردم که مورد تأیید isi و ثبت اختراعات بین‌المللی و سازمانی اماراتی و تعداد زیادی استعداد در جهان شد.


 در ریسچگیت به نامم ثبت اختراع شده است و می‌توانید با جستجو ایمیلم در گوگل متون، فیلم‌ها، عکس‌ها، کار کلاچ القایی و مجوز پروژه‌ها در سازمان ثبتی را مشاهده بفرمایید و خدمات جهانی خودم را به مردم به صورت ایمیلم جوابگو هستم. 

درزندگی با تفکر مناسب تلاش کنید

شیرازه: مزیت این کلاچ نسبت به کلاچ‌های دیگر چیست؟
سید علی‌اکبر موسوی: کلاچ قطعه‌ای است که دوران و گشتاور ورودی را به خروجی از کم تا زیاد کنترل می‌کند یا باعث قطع یا وصل نیروی موتور به جعبه دنده می‌شود. کلاچ در صنعت و دستگاه‌های مثل فتوکپی و خودرو کاربرد زیادی دارد. 


 کلاچ‌های اصطکاکی ساده و برقی با ایجاد سایش بین دو صفحه یا چند صفحه، نیروی گشتاور را از ورودی به خروجی با سایش کنترل می‌کند به همین دلیل گرما ایجاد می‌شود و پودری را به محیط پراکنده می‌کند که باعث آلودگی محیط می‌شود یا این پودر درون محفظه کلاچ و گیربکس پخش می‌شود.

این کلاچ به دلیل گرمای زیاد، گاز بد بویی دارد و به دلیل سایش، عمر مشخصی دارد به همین دلیل در خودرو خورشیدی و برقی و سوختی قابل تبدیل به قایق و هواپیمای عمود پرواز مافوق‌صوت که در ژورنال هوافضا توسط خودم ثبت شده است نمی‌توان استفاده کرد؛ زیرا این وسیله نقلیه بدنه پلمب دارد همچنین در خودرو برای اینکه کلاچ عمل کند در زیر پای راننده یک پدال سمت چپ قرار دارد و با فشار دادن یا رها کردن پدال توسط راننده، کلاچ سایشی عمل می‌کند. در خودروهای گیربکس خودکار، کلاچ سایشی هم خودکار برقی عمل می‌کند.


 شیرازه: تفاوت کلاچ القایی ساده و برقی را تشریح کنید
سید علی‌اکبر موسوی: طبق تحقیقات من، کلاچ القایی ساده و برقی فقط به‌عنوان کلاچ عمل می‌کند و دقت زیادی دارد؛ اما فقط نیروی پنج درصد تا ۶۰ درصد را از ورودی به خروجی منتقل می‌کند و از نیروی ۶۰ درصد تا ۱۰۰ درصد را از ورودی به خروجی منتقل نمی‌کند به همین دلیل در صنعت شاید کاربرد کمی داشته باشد و در خودرو کاربردی نخواهد داشت.


اطلاعات علمی در مورد این کلاچ ساده در ژورنال‌ها و ثبت اختراعات وجود ندارد؛ اما در گوگل اطلاعات کمی وجود دارد و اطلاعات کامل نیست. این کلاچ نقاشی است و طراحی صنعتی نیست و در صنعت ندیدم ساخته شده باشد.


شیرازه: نظر شما در مورد اختراع کلاچ القایی چیست
سید علی‌اکبر موسوی: کلاچ القایی جدید طراحی و ساخته شده توسط من مانند کلاچ معمولی با چند تبدیل شونده است؛ اما سایش و گرما و بوی بد ندارد و این کلاچ القایی دقت ۹۸ درصد دارد و نوسان خود به خود این کلاچ حدود دو درصد است و می‌تواند مداوم در حالت نیم کلاچ به کار خود ادامه بدهد و خیلی بهتر از کلاچ معمولی سایشی است؛ زیرا کلاچ سایشی همه خودروها، گرما و سایش و بوی بد دارد و مدت کوتاهی در حالت نیم کلاچ، حدود ۱۰ دقیقه صفحه کلاچ از بین می‌رود و حتی ممکن است ذوب شود و کلاچ‌های دیگر مثل کلاچ روغنی و کلاچ مغناطیسی تلفات دارد.


برای حمل راحت، نمونه کوچکی از کلاچ القایی را به سختی ساختم و تست دوران انجام دادم و در حالت موتور الکتریکی و استارت هم تست انجام دادم و نموداری به دست آمد این کلاچ القایی می‌تواند روی یک خودرو مدل کنترلی کار کند؛ اما مدل بزرگ‌تر واقعی در صنعت، هواپیما و ماشین‌های سنگین (مثلاً در شیب سربالایی و سرازیری کاربرد سرعت بیشتر و کنترل بهتری دارد و روی همه چرخ‌ها هم قابل‌نصب است) و در ماشین‌های تبدیل شونده کاربرد دارد که علاوه بر حرکت روی زمین و دریا و عمود پروازی با سرعت مافوق صوت در هوا هم پرواز می‌کنند و حتماً می‌بایست کلاچ القایی داشته باشند تا سبک وزن باشند.


شیرازه: می‌شود توضیحی در مورد ماشین چند منظوره خود دهید؟ 
سید علی‌اکبر موسوی: یک ماشین برقی و سوختی تبدیل شونده به قایق و عمود پرواز و هواپیمای مافوق صوت چند منظوره است و یک مدل را به صورت مهندسی طراحی صنعتی و کمی مفهومی طراحی کردم و مدل کوچک تست آیرودینامیک هم انجام دادم و بخشی از طراحی هم تحلیل مکانیکی مافوق صوت در نرم‌افزار تخصصی است و در بخشی از آزمودن‌ها موفق بودم و در حال تکمیل طراحی قطعات برای ساخت هستم و خصوصیات جالب دیگری هم دارد مثل طراحی جعبه دنده ۲۴ الی ۴۸ تعویض دنده بدون تأخیر در تعویض دنده و قابل تبدیل شدن به امور دیگر هم دارد و برای تعویض دنده بی نیاز به کلاچ است. این وسیله نقلیه در حالت هواپیمایی با کمک بالشتک‌های مخفی باد شونده روی آب فرود می‌آید.


این مدل در نسل‌های بعدی ملخ الکتریکی هم دارد و قابلیت‌های زیادی هم دارد؛ اما هنوز موفق به طراحی این بخش ملخ الکتریکی نشدم. موتورهای جت توربوجت در مدت یک دقیقه استارت می‌زنند و چند دقیقه باید موتور جت گرم شود و بعد آماده پرواز شود؛ اما یکی از بخش‌های جالب این وسیله نقلیه دارا بودن استارت موشکی خود به خود و الکتریکی استارت کلاچ و استارت برقی است که می‌تواند در چند ثانیه موتور جت خود را روشن کند و بعد از چندین ثانیه گرم شدن و ثابت شدن تنش‌های مکانیکی و دمایی، توانایی پرواز هیبریدی سوختی و هم الکتریکی را دارد در این سال‌ها بخشی از چنین استارتی را آزمایش کردم و موفق بودم و طبق این کارایی‌ها این وسیله نقلیه هنگام سوار شدن و رسیدن به مقصدی در فاصله ۵۰ کیلومتری را در حدود ۶ دقیقه طی می‌کند و نیاز به فرودگاه هم ندارد.


این وسیله نقلیه به کمک فلسفه خاصی که طراحی کردم به نام دستگاه‌های نیمه اشتراکی نیمه مستقل بدون تداخل نام‌گذاری کردم که خودرو قایق پرنده را در مقابل سقوط ایمن می‌کند و سقوط اتفاق نمی‌افتد و سبک وزن می‌شود و نسبت به یک هواپیمای هم ابعاد خود، شاید ۴۰ درصد سبک‌تر باشد.در حال حاضر طراحی و تحلیل مکانیکی و الکتریکی و الکترونیکی به سختی پیش می‌رود و بخش زیادی هنوز ایده است. به دلیل محدودیت طراحی در رایانه از پوسته ساده قطعات اصلی در وسیله نقلیه استفاده شده است تا رایانه توانایی تحلیل داشته باشد مثل کلاچ و موتور جت و این نسل از ماشین که مجهز به موتور جت است می‌تواند به صورت آمبولانس فوق سریع و آتش‌نشانی و ترابری به‌صورت ویژه در مواقع مخصوصاً بلایای طبیعی مثل سیل بکار گرفته شود و کاربرد ساده خودرو هم دارد بنده این اختراع و طرح صنعتی و ایده را در نهادهای آلمان و امارات و چند کشور و چند نهاد داخلی که زیر مجموعه isi است به ثبت رساندم و تعدادی هم کپی قانونی گرفتند و تأیید ده‌ها استعداد طبق قانون نقطه کور (ناشناس) جهان است. 

شیرازه: آیا در این پروژه‌ها کسی شریک شما بود؟
سید علی‌اکبر موسوی: خیر، کسی با من شریک نبود؛ اما تعدادی افراد در تعدادی از پروژه‌هایی دیگر که داشتم وعده شراکت دادند؛ اما قرارداد نبستند و عده‌ای خیانت کردند. اما یکی از دوستانم به صورت دور و یکی از اقوامم، داوران و شاهد پروژه‌های من بودند. 


شیرازه: نقش خانواده در این موقعیت را بیان کنید
سید علی‌اکبر موسوی: خانواده در تأسیس آزمایشگاهم و کارگاهم یاری رساندند و یکی از دوستان من که معلم و داور هستند به صورت همکاری در رایانه‌ای یاری رساند و تعدادی از اقوام در جهت رسیدن به این اهداف به صورت معاملات مهندسی و تعمیرات یاری رساندند.


شیرازه: آیا مورد حمایت از جایی قرار گرفتید؟
سید علی‌اکبر موسوی: اندکی از طرف جشنواره خوارزمی در سال ۷۹ در سطح استانی از لحاظ مدرک و تجهیزات حمایت شدم و در مسابقات علمی استانی در سال ۷۹ -۸۰ به مدرک مقام اول علمی و طراحی و ساخت استانی در رشته زیست‌شناسی رسیدم و حمایت مالی شدم و از انجمن‌های داخلی و از طرف ژورنال‌ها و سازمان‌های خارجی حمایت مجوز رایگان شدم و همه این حمایت‌ها را هنوز دارم. 


شیرازه: از فعالیت‌های کنونی خود برای خوانندگان سایت سخنی دارید بفرمایید: 
سید علی‌اکبر موسوی: با همه کمبودها آزمایشگاهی شخصی تدارک دیدم که اختراعات خود را در آنجا دنبال می‌کنم و بعد گسترش دادم، کشورهای زیادی از بنده دعوت کردند؛ اما به دلیل علاقه‌ای که به کشورم دارم نتوانستم دل بکنم و مهاجرت نکردم. شرکت آمریکایی سازنده پهباد RQ170 نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که بنده نپذیرفتم و عکس ایمیل لاکهید مارتین را به خبرنگار هم نشان دادم. با شرکت‌های ولوو و بنز نیز به توافق نرسیدم.

 
 شیرازه: انتظار شما مخترع جوان از مسئولان چیست؟
سید علی‌اکبر موسوی: در حال حاضر در این سال‌ها با حمایت مالی خودم ثبت سازمان‌ها شدم و برای ادامه پروژه‌هایی که دارم حمایت مالی و وام مخترعین و بودجه از مردم و دولت نیاز دارم. 


 شیرازه: سخن پایانی را بیان کنید
سید علی‌اکبر موسوی: در زندگی همراه با تفکر مناسب و برنامه‌ریزی و مطالعه، تلاش داشته باشید و به احکام قرآن هم عمل کنید.


انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

 

 

 

نظر شما