شناسهٔ خبر: 66607688 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چالش کن با اعتصاب گسترده کارمندانش

روزنامه جوان

نزدیک به ۳۰۰ متخصص سینما از سراسر اروپا و جهان حمایت خود را از گروهی که خواستار اعتصاب برای مختل کردن جشنواره آتی فیلم کن هستند، اعلام کردند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: جشنواره فیلم کن به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی غرب، امسال با چالشی درونی روبه‌رو شده است و در جریان آن صد‌ها کارمند خود را مقابل خود می‌بیند. 
جشنواره کن که طی سال‌های اخیر گرایش‌های سیاسی خود را شدت بخشیده و از فیلم‌های سیاسی علیه برخی کشور‌ها جانبداری کرده و امسال نیز به‌طور مشخص میزبان محمد رسول اف، فیلمساز آثار ضدایرانی با فیلم دانه مقدس انجیر است، خود با چالشی درونی روبه‌رو شده تا حدی که سخن از مختل شدن این رویداد نیز به میان آمده است. 
در واقع جشنواره فیلم کن در این دوره به‌طور مشخص در حال دست و پنجه نرم کردن برای حفظ اعتبارش است، اعتباری که از سوی کارمندان خود این رویداد مورد چالش قرار می‌گیرد. داستان از این قرار است که ۳۰۰ سینماگر از سراسر اروپا و جهان طوماری را امضا کرده‌اند که از خواسته‌های جمعی به نمایندگی از منافع کارگران جشنواره فیلم فرانسه حمایت و ادعا می‌کنند تغییرات در قوانین، کارکنان در کن و جشنواره‌های دیگر را در موقعیت مخاطره آمیزی قرار داده و معیشت آن‌ها را تهدید می‌کند. 
«لویی گارل» بازیگر فرانسوی و «میگل گومز» کارگردان پرتغالی از جمله سینماگرانی هستند که امسال در کن فیلم دارند و با اعتراض گروهی کارکنان جشنواره کن و دیگر جشنوار‌های فرانسه موسوم به «ورشکسته‌های پشت پرده سینما» اعلام همبستگی کردند و در حال آماده شدن برای اعتراض به اصلاحات کارگری هستند که مزایای بیکاری آن‌ها را کاهش می‌دهد، حرکتی که به طور بالقوه می‌تواند برگزاری دوره آتی جشنواره کن را که حدود یک هفته به آغاز آن مانده با تهدیدی جدی رو‌به‌رو کند. سازمانی که نماینده کارکنان قراردادی جشنواره‌ها از جمله آپاراتچی‌ها، رانندگان، تیم رسانه‌ای و سایر کارکنان اداری در جشنواره کن و سایر جشنواره‌های این کشور است، روز سه‌شنبه (هفتم می) نامه‌ای سرگشاده نوشت و اعلام کرد که هیئت مدیره آن‌ها اقدام به اعتصاب را تصویب کرده است و دلیل این تصمیم را بی‌ثباتی فزاینده کارکنان جشنواره‌ها عنوان کرده و رسماً خواستار اعتصاب همه کارکنان جشنواره فیلم کن و بخش‌های جنبی آن شدند. این گروه هم در مورد حقوق ناکافی که ساعت‌های طولانی و اضافه‌کاری را به حساب نمی‌آورد و همچنین عدم بهره‌مندی از برنامه بیمه بیکاری منحصر به فرد فرانسه برای متخصصان صنعت سرگرمی در فاصله زمانی میان پروژه‌ها و انعقاد قرارداد‌های کوتاه‌مدت اعتراض دارند. همچنین اصلاحات از سوی دولت فرانسه در زمینه مزایای بیکاری که قرار است در ماه جولای به اجرا گذاشته شود هم باعث بدتر شدن شرایط آن‌ها خواهد شد. به گزارش هالیوود ریپورتر، این گروه در نامه سرگشاده خود نوشتند: «این اصلاحات، کارکنان جشنواره را در چنان شرایط بی‌ثباتی قرار می‌دهد که اکثریت ما مجبور به ترک شغل خود خواهیم شد و در نتیجه رویداد‌هایی را که در آن شرکت می‌کنیم به خطر می‌افتند.» 
در واکنش به این تهدیدات، جشنواره فیلم کن و بخش‌های جنبی آن شامل دو هفته کارگردانان، هفته منتقدان و «ACID» در بیانیه‌ای مشترک در پاسخ به فراخوان برای اعتصاب اعلام کردند از مشکلاتی که برخی از کارکنان خود با آن مواجه هستند و همچنین تأثیرات اصلاحات طرح بیمه بیکاری فرانسه و کاهش مزایای این کارکنان آگاهند و امیدوارند راه‌حل‌هایی پیدا شود و آماده‌اند تا شرایط گفت‌وگوی پایدار را برای حمایت از آن‌ها فراهم کنند. این گروه از کارکنان معترض جشنواره‌های سینمایی پیش از این اعلام کردند که به‌رغم درخواست‌های مکرر از مقامات، درخواست‌های آن‌ها توسط مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) و وزارت فرهنگ فرانسه شنیده نشده است. بنابراین آن‌ها مجبور شده‌اند در مقابل کسانی که در سراسر جهان چشم به برگزاری جشنواره کن دارند، تصمیم به اعتصاب فراگیر بگیرند. هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن که قرار است از ۱۴ تا ۲۵ می‌۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار شود، در حالی با تهدید گروهی از کارکنان خود مواجه شده که امسال این رویداد ۱۲روزه شامل نمایش فیلم‌های مورد انتظار و مطرحی، چون «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه» ساخته جورج میلر، «مگالوپولیس» اثر فرانسیس فورد کاپولا و وسترن کوین کاستنر با عنوان «افق: یک حماسه آمریکایی» و حضور «جورج لوکاس» و «مریل استریپ» به عنوان میهمانان افتخاری خواهد بود.

نظر شما