شناسهٔ خبر: 66607677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«جوان» اتفاقات چهارمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بررسی می‌کند

فروش ۱۴۲ میلیاردی نمایشگاه کتاب

روزنامه جوان

رییسی:‌دولت تلاش کرده در راستای تسهیل دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به کتاب، سیاست احداث کتابخانه و توزیع کتاب را براساس سند آمایش سرزمینی پیش ببرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: چهارمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران با اعلام دو خبر همراه بود؛ یکی بازدید دو ساعته رئیس‌جمهور از نمایشگاه و اعلام خبر خودکفایی در تولید کاغذ و دیگری خبر سخنگوی نمایشگاه کتاب در رابطه با مجموع فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی تا پایان سومین روز در دو بخش مجازی و فیزیکی. 
چهارمین روز برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با رویداد‌های ویژه‌ای سپری شد که یکی از مهم‌ترین اتفاقات این روز، بازدید رئیس‌جمهور از برخی غرفه‌های عرضه کتاب بود. آیت‌الله رئیسی در طول این بازدید دو ساعته در غرفه‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی (ره) حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل ناشران و غرفه‌داران قرار گرفت. 

 خودکفایی در تولید کاغذ
رئیس‌جمهور حمایت از نویسندگان، ناشران و کتابخوانان را زنجیره‌ای توصیف کرد که باید همه حلقه‌های آن به خوبی مورد توجه و حمایت قرار گیرند و تصریح کرد: دولت مردمی تلاش کرده در راستای تسهیل دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به کتاب، سیاست احداث کتابخانه و توزیع کتاب را براساس سند آمایش سرزمینی پیش ببرد و بر همین اساس در سفر استانی دولت به کردستان در دیداری که با اهالی فرهنگ داشتم از اقدامات دولت در این زمینه ابراز رضایت می‌کردند. 
رئیسی افزود: دولت مردمی در همین راستا حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب به استان‌های مختلف ارسال کرد تا کسانی که به هر دلیل امکان حضور و دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نداشتند، بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. یکی دیگر از محور‌های سیاست‌های فرهنگی دولت در زمینه انتشار و توزیع کتاب، تأمین کاغذ است که امروز با رسیدن ظرفیت توزیع کاغذ از ۵ به ۸۰ هزار تن در سال می‌توانیم اعلام کنیم در تولید این محصول خودکفا و مستقل شده‌ایم. 
رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نویسندگان، ناشران و اهالی کتاب گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی بزرگ و زمینه‌ای برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر بین نویسندگان، ناشران و کتابخوانان و بستری برای تبادل افکار است. به برکت انقلاب اسلامی عرصه نشر و توزیع کتاب به خوبی مورد توجه قرار گرفته و در حالی که پیش از انقلاب نمایشگاه کتاب تهران به ایجاد فضایی در قالب دو چادر در کنار دانشگاه تهران خلاصه می‌شد، امروز با حمایت‌ها و تشویق‌هایی که بانی اصلی آن رهبر معظم انقلاب است، نمایشگاهی به این وسعت و کیفیت برای کتاب برگزار می‌شود که شوق و علاقه همگان را برای کتابخوانی ارتقا می‌بخشد. 
رئیسی در پایان با اشاره به حضور خود در غرفه مشترک دانشجویان فلسطینی در ایران، نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ را به توجه بیشتر به مسائل فراملی به ویژه موضوع فلسطین و غزه فرا خواند و گفت: در جریان حضور در این غرفه نیز توضیح دادم که امروز غزه به تابلویی تبدیل شده که یک وجه آن صفحه روشن شرافت، مقاومت و دلدادگی به خداست و صفحه تاریک آن نیز نمایش اوج رذالت، جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و حامیان او و در رأس آن‌ها امریکایی‌ها است که این صفحه پرده از نفاق و چهره واقعی تمدن غربی برانداخته و لازم است این دو صفحه با ابزار‌های فرهنگی و هنری از جمله کتاب و فیلم ثبت‌شده و برای عصر‌ها و نسل‌ها به نمایش درآید. 

 راه‌اندازی میز صنایع فرهنگی 
بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از نمایشگاه و اعلام این خبر که چندین سند تازه با موضوع‌های نوشت‌افزار، بازی‌های رایانه‌ای و فناوری‌های نوین در حوزه صنایع فرهنگی منتشر می‌شود، جزو رویداد‌های مهم چهارمین روز نمایشگاه بود. 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در حاشیه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به اقدامات اخیر این شورا اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده‌است، راه‌اندازی میز صنایع فرهنگی است، این میز در گذشته وجود نداشت. 
وی افزود: اسنادی در حوزه نوشت‌افزاری، بازی‌های رایانه‌ای و فناوری‌های نوین درحال تدوین است، چراکه معتقدیم اگر برای این موضوعات تدبیر سیاستی مناسبی نداشته‌باشیم، ممکن است شاهد تبعات منفی باشیم. این اسناد قرار است اتفاقات مثبتی را در حوزه‌هایی همچون نوشت‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای رقم بزند. در میز صنایع فرهنگی همه این عرصه‌ها دنبال می‌شود و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک اسناد مؤثر و اثر بخشی را از سوی میز شاهد خواهیم بود. 

 فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی
دیگر اتفاق مهم چهارمین روز نمایشگاه برگزاری سومین نشست خبری این رویداد با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام رئیس نمایشگاه بود که در محل ستاد اجرایی برگزار شد. رمضانی در ابتدای این نشست با اشاره به فعالیت چهارمین روز نمایشگاه کتاب تهران، گفت: ناشران پس از پشت سر گذاشتن یک پنج‌شنبه و جمعه شلوغ، مشغول عرصه کتاب به مردم هستند. 
وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در نمایشگاه کتاب گفت: آیت‌الله رئیسی، چهارمین روز از نمایشگاه کتاب، با حضور در مصلای امام‌خمینی (ره) ضمن بازدیداز برخی غرفه‌ها، با تعداد از ناشران گفتگو کردند. حضور در غرفه «کاغذ ایرانی» از نکات بارز بازدید رئیس‌جمهور بود. در این غرفه کتاب‌های تولید شده ناشران با کاغذ ایرانی در معرض دید قرار داشت. حضور رئیس‌جمهور برای ناشران طیف‌های مختلف و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دلگرم‌کننده بود. 
رمضانی با اشاره به آمار فروش کتاب تا پایان روز سوم نمایشگاه کتاب تهران گفت: در بخش حضوری در مجموع، ۱۰۴ میلیارد تومان کتاب خریداری شده که ۷۳ میلیارد تومان از درگاه‌های رسمی و ۳۱ میلیارد تومان از درگاه‌های غیررسمی خرید شده است. در بخش مجازی نیز ۳۸ میلیارد تومان کتاب خریداری شده که ۲۵ میلیارد تومان سهم ناشران و سهم کتابفروشان‏ ۱۸ میلیارد تومان است. همچنین در بخش مجازی ۲۵۰‌هزار نسخه فروخته شده که در قالب ۱۱۲ هزار بسته از سوی شرکت ملی پست، توزیع خواهد شد و به طور کلی در مجموع فروش نمایشگاه در دو بخش مجازی و فیزیکی ۱۴۲ میلیارد تومان است. 
رمضانی در ادامه به فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در این هیئت ۹ پرونده بررسی شد که هشت پرونده مربوط به ناشران داخلی و یک پرونده مربوط به نشر خارجی است. در این زمینه احکام ناشران داخلی به محرومیت یک‌ساله از تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توبیخ کتبی، درج در پرونده، اخذ تعهد و عدم تکرار، تعطیلی غرفه برای یک روز و تعطیلی پنل مجازی به مدت سه روز و یک ناشر خارجی نیز به توبیخ و درج در پرونده و عدم تکرار محکوم شده‌است. 
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» تا ۲۹ اردیبهشت در محل مصلای امام‌خمینی (ره) ادامه دارد.

نظر شما