شناسهٔ خبر: 66607572 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد؛

خلاء پایانه گل و گیاه در مازندران

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی به خلاء پایانه گل و گیاه در استان مازندران اشاره کرد و گفت: اگر این پایانه در استان راه‌اندازی شود علاوه بر ارتقای تولید و صنعت بر توسعه گردشگری کشاورزی هم کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمد مهدی برومندی شامگاه شنبه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد به اهمیت استان مازندران در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: مازندران استان اول خط امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های استان مازندران در بخش‌های مختلف کشاورزی بهره برد، افزود: مازندران یکی از قطب‌های بزرگ تولید گل و گیاه در کشور است علرغم ویژگی‌های خوبی که این استان در حوزه گل و گیاه دارد اما از اکثر استان‌ها عقب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی به خلاء پایانه گل و گیاه در استان مازندران اشاره کرد و گفت: اگر این پایانه در استان راه‌اندازی شود علاوه بر ارتقای تولید و صنعت بر توسعه گردشگری کشاورزی هم کمک می‌کند.

وی افزود: مازندران رتبه یک تولید مرکبات در کشور را دارد و ۲ و نیم تن پرتقال نیز در این استان تولید می‌شود و در یک زمان به بازار راه پیدا می‌کند؛ بخش خصوصی، سورتینگ‌داران در فروش این محصولات نقش مهمی دارند.

برومندی ادامه داد: در این حوزه علاوه بر اینکه مسیر دریا را برای دستیابی به بازارهای شمالی باز می‌کنیم باید مسیرهای صادرات را تسریع کرده و تسهیل‌گری کنیم.در عین‌حال باید صنایع تبدیلی نیز در استان  مستقر شود.

وی افزود: بنیاد مستضعفان می‌تواند در زمینه کمک‌کار بخش کشاورزی و صادرات استان باشد و یا یک سرمایه‌گذاری اساسی شکل گیرد و می‌توانیم در کنار ایجاد پایانه صادراتی تولید نهال مرکبات هم داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مازندران گفت: در دولت سیزدهم مرکبات مازندران به بازارهای چین راه یافت و مورد استقبال این کشور قرار گرفته است و درخواست‌های بسیار بالایی را دارند این مستلزم این است که همکاران ما در جهاد کشاورزی در بخش صنایع تبدیلی و همچنین سورتینگ‌داران یک کشاورزی قراردادی را راه‌اندازی کنند تا در برداشت جدید روی بازار چین برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

برومندی به ظرفیت استان مازندران در تولید توسعه گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: بخش دودانگه ساری در تولید گل محمدی بهترین ظرفیت است و می‌توان این بخش را ارتقاء داد.

وی با بیان اینکه ۴۴۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می‌شود که ۵۵ درصد آن مربوط به استان مازندران ایت، ادامه داد: در سال‌های قبل کیوی کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان بوده است؛ در سال ۱۴۰۱ کل پولی که در گیلان  و مازندران فقط به دست کشاورز رسید ۳ هزار میلیارد تومان بود این میزان در سال قبل به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت برای اینکه تولید کیوی و صادرات آن به خوبی ساماندهی شد.

انتهای پیام/

نظر شما