شناسهٔ خبر: 66605564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:

بيش از 50 درصد از پرندگان شناسايي شده ايران در استان کردستان گزارش شده است

صاحب‌خبر -
بيش از 50 درصد از پرندگان شناسايي شده ايران در استان کردستان گزارش شده است

خبرگزاری آریا_تاکنون 535 گونه پرنده در ایران شناسایی شده است که بیش از 50 درصد از آنها در استان کردستان گزارش شده و به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا از کردستان؛مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در این باره بیان کرد: در ایران تاکنون بیش از 535 گونه پرنده شناسایی شده است که از این تعداد، 282 گونه آنها در استان کردستان ثبت و گزارش شده است که بیش از 50 درصد از کل پرندگان شناسایی شده ی ایران است.
اقبال حمیدی ادامه داد: استان کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران وجهان کم نظیر می‌باشد و با توجه به تنوع آب و هوای که در غرب استان مرطوب و در شرق استان سرد وخشک می‌باشد، بنابراین دو جامعه جنگلی و استپی و نیمه استپی را در استان شکل داده است و بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی بوجود آورده است.
وی اضافه کرد: این استان همچنین با دارا بودن رودخانه های پرآب، چندین سد و تالاب بین المللی زریوار یکی از نقاط پرآب و جاذب برای پرندگان مهاجر است و شرایط مناسبی را برای مشاهده پرندگان بویژه وجود کلنی های جوجه آوری لک لک سفید در مریوان، کلنی جوجه آوری کاکایی ها و پرستوها در دریاچه سد شهید کاظمی سقز و پرواز خانواده اردک ها و غازها را در اکثر منابع آبی دیگر فراهم کرده است و زیبایی دل‌انگیز وچشم‌نوازی را برای دوستداران حیات‌وحش علی‌الخصوص پرندگان رقم زده است و افراد علاقمند و عکاسان طبیعت دوست و  حافظان حیات وحش را بسوی خود جذب کرده است.حمیدی خاطرنشان کرد:در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی سال گذشته، در 14 سایت سرشماری وتالاب بین المللی زریوار 14هزار و 219  قطعه با 46 گونه مختلف شمارش شده که نشان از غنای تنوع زیستی و گونه های استان در این زمینه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به روز جهانی پرندگان مهاجر اشاره کرد و گفت: از سال 2006 میلادی دهم ماه" می" مصادف با 22 اردیبهشت بنام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است و نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده اند كه جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است، چرا كه هیچ كشوری به تنهایی نمی‌تواند پرندگانی را كه از تعداد زیادی از كشورها گذر می‌كنند، حفظ كند و لذا همه كشورها باید در امر حفاظت مشاركت كنند تا این كار با موفقیت توأم باشد. در سال جاری در بیستم اردیبهشت ماه در کشورهای مختلف جهان برگزاری می شود.
از سال 2006 میلادی هر سال روز شنبه یازدهم ماه می  برابر با بیست و دوم اردیبهشت  ماه در تقویم جهانی روزی  به نام روز پرندگان مهاجر در میان پرنده‌شناسان، پرنده نگران، فعالان حوزه حیات وحش ودوستداران طبیعت نامگذاری شده است. پرندگان از دیرباز مورد توجه انسان بوده و به نوعی می توان این گونه از جانوران را مظهر اصلی الهام بشر برای مفاهیمی همچون صلح، آشتی، پرواز و ... نامیده و تعیین این روز به عنوان روز پرندگان مهاجر که مورد توافق نهادهای بین المللی  مسئول در سطح جهانی قرار گرفته است .
شاهو: فعالیتهای جهانی امسال با نقش و اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر و نگرانی های مربوط به کاهش جمعیت حشرات را منعکس میکند.
حشرات منابع ضروری انرژی برای بسیاری از گونه های پرندگان مهاجر، نه تنها در طول فصول تولید مثل بلکه در طول مهاجرتهای طولانی‌شان هستند و تاثیر زیادی بر زمان، مدت وموفقیت کلی مهاجرت پرندگان دارد.
در استان کردستان تا کنون با همکاری پرنده شناسان، فعالان حیات وحش، پرنده نگران ، عکاسان  و دوستداران طبیعت بیش از 312 گونه پرنده مشاهده و ثبت گردیده است . استان کردستان با توجه به موقعیت ، توپوگرافی ، منابع آبی فراوان، جنگل ومراتع بکر در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب و بالعکس قرار دارد . با پایان یافتن فصل سرما و آغاز فصل بهار شاهد حضور پرندگان جوجه آور زیادی در استان هستیم از لک‌لک‌ها با جثه بزرگ گرفته تا سسکهای کوچک جثه در پهنای استان جوجه آوری ومشاهده میشوند.
شعار امسال تاکید بر نقش حشرات در زندگی پرندگان دارد . زمان مهاجرت پرندگان اغلب مصادف با اوج فراوانی حشرات در مکانهای توقف دارد.
از بین رفتن و کاستی در جمعیت حشرات در مکانهای تولید مثل پرندگان و در امتداد  مسیرهای مهاجرتشان، بقا و زیست پرندگان را تهدید میکند. تغییر کاربریها، از بین رفتن فضاهای طبیعی مانند جنگلها ومراتع که به دلیل ابعاد گسترده کشاورزی ،توسعه‌ی شهری و اثرات ناشی از آن، میتواند منجر به کاهش جمعیت حشرات شود. آفت کش ها وعلف کش هایی به حشرات آسیب می رساند. کمبود حشرات غنی از انرژی و پروتئین میتواند مهاجرت و رشد پرندگان را مختل و منجر به ضعف سیستم ایمنی، کاهش موفقیت باروری وافزایش نرخ مرگ ومیر برای پرندگان بالغ وفرزندان آنها شود.
شاهو: روز جهانی پرندگان مهاجر ، فرصتی است برای ما دست اندرکاران و دغدغه‌مندان در بخشهای مختلف سازمان حفاظت محیط زیست تا در کنار سایر فعالان حوزه محیط زیست و علاقمندان و پرنده‌نگران، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در جامعه از جمله امکانات رسانه‌های اجتماعی، حضور در مدارس و مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان، اجرای برنامه‌های پرنده نگری یک روزه، طراحی و چاپ و توزیع بروشور و پوستر در مکانهای عمومی، برگزاری مسابقات عکاسی و نقاشی با سوژه‌های مرتبط با پرندگان و ... فعالیتها و برنامه‌هایی را برای آشنایی گروه‌های مختلف جامعه ترتیب داده، افراد بیشتری را با اهداف سازمان متبوع خود همسو نموده و از جاذبه‌های پرندگان برای همافزایی و جذب منابع و امکانات موجود به نفع این مخلوقات زیبای پروردگار بهره گیریم.
تالاب زریبار به دلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب، امنیت و آب و غذای کافی، به یکی از زیستگاه‌های امن برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: در سرشماری سال گذشته سد سقز با 11 هزار و 163 قطعه پرنده پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی بود و تالاب بین المللی زریبار با 57 گونه مختلف پذیرای بیشترین تنوع پرنده بوده است.

نظر شما