شناسهٔ خبر: 66604414 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با اجرای مشترک شهرداری و گروه فرهنگی شاهدان شیراز؛

همایش ادبی «پسین شیراز» و «شیراز نامه» برگزار شد/ایجاد خانه شعر و اندیشه شیراز

فارس- دو رویداد ادبی با عناوین «پسین شیراز» و «شیراز نامه» توسط شهرداری و گروه فرهنگی شاهدان شیراز در تالار همایش های شهر شیراز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، جواد غریب زاده معاون بین الملل اداره کل روابط عمومی و ارتباطات شهرداری شیراز هدف از اجرای این دو رویداد ادبی و دهها رویداد مشابه دیگری که در طول هفته شیراز در تالارهای اجتماعات شهر شیراز برپا شد یادآوری و بهره گیری از ظرفیتهای فرهنگی و ادبی و هنری موجود در کلانشهر شیراز دانست و گفت: استفاده از توان فنی و عملیاتی هنرمندان، شاعران، نویسندگان و فرهیختگان شیرازی در مناسبتهای گوناگون سال و شناخت استعدادهای فراوان ادبی از بین مدعوین و حاضرین در این همایشها و فعالان فرهنگی محلات مختلف شهر ازداهداف اجرای چنین برنامه هایی است.

وی با قدردانی از همه مدعوین و شهروندان استقبال کننده از برنامه های روز و هفته شیراز و گروه فرهنگی شاهدان شیراز، افزود: به یاری یزدان پاک درصدد تهیه و تکمیل بانک اطلاعات و مشخصات تمامی فعالان ادبی شیراز و فارس و تشکیل انجمنهای شعر و قصه و داستان در قالب تشکلی فراگیر با عنوان خانه شعر و اندیشه شهرداری شیراز برای شناخت و شناساندن استعدادهای حوزه شعر و ادبیات محلی و فاخر شیراز هستیم.

محمدرضا رفیعی راد فعال فرهنگی و مرمتگر بافت تاریخی شیراز در ابتدای برگزاری دو همایش پسین شیراز و شیرازنامه پس از خیر مقدم به مدعوین از اجرای دهها رویداد مهم فرهنگی و ادبی و هنری از سوی گروه فرهنگی شاهدان شیراز در طول سال بویژه در مناسبت‌های مختلف ملی مندرج در تقویم رسمی کشور خبرداد و بیان کرد: صدها شاعر و هنرمند را به سمت بافت تاریخی هدایت و برای هریک از روزهای هفته برنامه هایی تعریف و اجرا شده که همچنان ادامه دارد.

وی گفت: کلاسهای حافظ خوانی و سعدی خوانی، مولوی پژوهی، شاهنامه پژوهی و فارس شناسی با حضور مدرسین بنام و در پنج روز از هفته هفته در عمارت تاریخی نصیر نظام برپا و مورد استقبال دوستداران شعر و ادب پارسی قرار گرفته است.

رفیعی راد همراهی و همکاری شهرداری شیراز و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس و دیگر ادارات و ارگانها در کنار رسانه ها با برنامه های گروه شاهدان شیراز را ستود و از مدیران فرهنگی شهر قدردانی کرد.

امیر همایون یزدانپور شاعر و ادیب شیرازی نیز با خوانش اشعاری از سروده های خود در وصف شیراز و بیان مشخصه هایی از شهر گل و بلبل هدایت و اجرای برنامه شیرازنامه را بر عهده داشت و از شیراز بعنوان شهر عشق و شور و شیدایی یاد کرد.

این منتقد حوزه شعر و ادب فارسی در مراسم یادشده خواستار توجه هرچه بیشتر مسئولان شیراز و فارس به شان و منزلت هنرمندان بومی خاصه شاعران و ادیبان شیرازی در برنامه های مختلف بویژه برنامه های روز و هفته نکوداشت شیراز و تجلیل شایسته از آنان شد.

سخنرانی امیر بهادر عضدی درباره فردوسی و حماسه سراییهای وی و احمد علی شکری درباره مولوی و روابط معنوی او با شمس تبریزی و تجلیل و تقدیر از این دو استاد فعال در گروه فرهنگی شاهدان شیراز به همراه خوانش متن ادبی «باهار نارنج» که به بیان رسمی دیرینه در بین مردم شیراز با عنوان عروسی نارنج می پردازد توسط ژاله نگهداری از دیگر برنامه های این دو همایش وزین و ماندگار بود.

تقدیر و تجلیل از بزرگان ادبیات و فعالان حوزه فرهنگ و هنر از جمله دکتر امیر اسماعیل آذر، عبدالعلی دست‌غیب، حسن صفری، امیر همایون آذر، اشرف السادات کمانی، رضا افخمی، رضا رستمی، امیر بهادر عضدی، احمدعلی شکری، اکبر اسکندری، اشکان شاه محمدی، صمد مهماندوست، حمیدرضا زنگی نویسنده و ترسیم چین فعال فرهنگی، پروا پاچیده، لیلا عبیری، و…پایان بخش دو همایش ادبی پسین شیراز و شیراز نامه بود.

نظر شما