شناسهٔ خبر: 66603967 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر مجموعه «کدومو» در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد؛

ما توصیه‌گریم و براساس رده‌بندی سنی به مخاطب و والدین کتاب معرفی می‌کنیم

حسن قاسم‌زاده گفت: ما اساساً توصیه‌گر هستیم و کارمان این است که براساس رده‌بندی سنی به مخاطب و والدین برای خرید، کتاب توصیه کنیم. بر همین اساس، لیست‌های موضوعی تهیه شده است که می‌تواند راهنمای کودک و نوجوان و والدین در خرید کتاب باشد.

صاحب‌خبر -

حسن قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران «بخوانیم و بسازیم» گفت: احتمالاً شعار نمایشگاه امسال اشاره به این نکته بوده است که علم‌آموزی و مطالعه منجر به سخن برتر، قدرت برتر و آینده برتر می‌شود و این یعنی ساختن ایران برتر. به‌شخصه امیدوارم نمایشگاه کتاب گامی مهم در جهت ارتقای فرهنگ کتابخوانی در کشور بردارد و مطالعه کتاب در جامعه منجر به ساخت آینده ایران قوی شود.


او درخصوص برنامه‌های کدومو برای ارتقا و گسترش بخش کتاب این مجموعه گفت: درست است که کدومو قدمتش در حوزه کتاب به اندازه برخی فعالان فرهنگی حاضر در نمایشگاه نباشد؛ اما خودِ کدومو از سال ۹۸ مشغول ارزیابی و توصیه‌گری در حوزه فیلم و سریال و انیمیشن و بعدتر حوزه بازی بوده است. اخیراً هم بنا بر ضرورت توصیه‌گری و کمک به والدین، حوزه کتاب کدومو شکل گرفته که در نمایشگاه‌های سال‌های گذشته هم با تورهای کتابگردی توانسته مخاطبان را در جست‌وجوی کتاب‌های بهتر راهنمایی کند.

مدیر مجموعه کدومو افزود: بنابر همین مأموریت، کدومو برای نمایشگاه امسال پیشنهاد داده که فعالیت‌های فرهنگی هم‌گرایی اتفاق بیفتد که در نتیجه آن، علاوه‌بر لذت بردن مخاطب کودک و نوجوان از نمایشگاه، بتوانیم هدایت مصرف کتاب در خانواده‌ها را نهادینه کنیم. از جمله این طرح‌ها تورهای کتابگردی، گعده‌های نوجوانانه درخصوص کتاب، برگزاری لیگ کتابخورها، تولید محتوا از طریق ویدیوهای کتابگردی نوجوانان در نمایشگاه و … بوده؛ اما علی‌رغم هماهنگی‌هایی که با سایر بخش‌های فرهنگی نمایشگاه مثل مجموعه کتاب‌بازی حوزه هنری، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و همچنین کانون پرورش فکری کردیم، فضاهای درخواستی که برای انجام این فعالیت‌ها مورد نیاز بود اختصاص داده نشد و این موضوع بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما را تحت‌تأثیر قرار داد.


او در ادامه گفت: ما اساساً توصیه‌گر هستیم و کارمان این است که براساس رده‌بندی سنی به مخاطب و والدین برای خرید، کتاب توصیه کنیم. بر همین اساس، لیست‌های موضوعی تهیه شده است که می‌تواند راهنمای کودک و نوجوان و والدین در خرید کتاب باشد. تورهای کتابگردی هم علاوه‌بر توصیه کتاب به معرفی کتاب‌ها، ناشران و برخی نکات مهم در خرید کتاب می‌پردازند. تمام تلاش ما این است که مطالعه کتاب را از سنین کودکی و نوجوانی ترویج کنیم و بتوانیم محتوای خوب به آن‌ها معرفی کنیم؛ در این مسیر هم تلاش‌مان این است که هر کتاب خوبی از هر ناشری را بتوانیم به مخاطب‌ها معرفی کنیم. امیدواریم که بتوانیم در مسیر سربلندی ایران و افزایش سرانه مطالعه کشور قدم کوچکی برداریم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما