شناسهٔ خبر: 66603319 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

جذاب ترین قابلیت های جدید دوربین گوشی های هوشمند در سال 2024

صاحب‌خبر -

برخی قابلیت های جدید دوربین گوشی های موبایل در سال 2024 قادرند شما را شگفت‌زده کرده و انگشت به دهان نگه دارند. در اینجا با تعدادی از این ویژگی‌های جذاب آشنا خواهیم شد.

نبرد دوربین در گوشی های موبایل را باید یکی از داغ‌ترین ترندهای حاضر در این دنیا دانست که هر سال با شگفتی‌های تازه‌ای همراه است. در سال‌های اخیر گوشی‌سازان سرشناس یا حتی ناشناخته بازار به‌طور دائمی به قله‌های جدیدی در عرصه فناوری‌های دوربین گوشی‌های موبایل دست پیدا کرده و محصولاتشان را مجهز به دوربین‌های حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تری روانه بازار می‌کرده‌اند.

برای درک بهتر این روند بهتر است تعدادی از پرچمداران مهم چند سال اخیر دنیا را در نظر بگیرید. برای مثال بزرگنمایی نوری خیره‌کننده دوربین پرچمداران پریمیوم سامسونگ، گلکسی اس 23 اولترا و اس 24 اولترا، استفاده گسترده از هوش مصنوعی در تصویربرداری با پرچمداران پیکسل گوگل و یا شیائومی 14 اولترا که به جای یک گوشی دوربین‌دار در حقیقت دوربینی است که گوشی به آن متصل شده، از جمله عواملی هستند که از توجه فراوان گوشی‌سازان به دوربین محصولاتشان حکایت دارند.

در سال‌های اخیر، نبرد گوشی‌سازان در بخش دوربین از ارتقای مگاپیکسل و تعداد دوربین گذر کرده و فاز جدیدی پیش گرفته است. در این فاز هریک از این کمپانی‌ها سعی می‌کند با ارائه قابلیت های جدید و جذاب در دوربین گوشی هایشان، حرفی برای گفتن در این بازار شلوغ داشته باشند. البته در این بین برخی قابلیت‌های جدید به هیچ‌وجه مورد توجه قرار نگرفته و ایده آن‌ها در نطفه خفه می‌شود. با این وجود برخی دیگر از این قابلیت‌ها به‌خوبی نزد مخاطبین به شهرت رسیده و عملکرد موفقی را تجربه می‌کنند.

در ادامه سعی داریم تعدادی از این قابلیت های جدید و جذاب دوربین در مطرح‌ترین گوشی های هوشمند سال 2024 را معرفی کرده و به‌طور خلاصه به بحث بگذاریم. اگر قصد خرید یک گوشی دوربین‌محور داشته و یا به پیشرفت‌های دوربین گوشی‌های هوشمند مدرن علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم تا انتها با اخبار تکنولوژی گجت نیوز همراه باشید.

تصویربرداری از کهکشان: سری گوگل پیکسل

قابلیت «عکسبرداری در شب» اکنون به یکی از قابلیت‌های ثابت گوشی‌های اندرویدی پرچمدار و حتی میانرده تبدیل شده است. با این وجود پرچمداران سری پیکسل 7 و پیکسل 8 گوگل پا را یک قدم فراتر گذاشته و مد جدیدی به نام «عکسبرداری از کهکشان» را به کاربران ارائه می‌کنند که برای ثبت تصاویر خیره‌کننده از آسمان در تاریکی شب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قابلیت در مد Night Sight در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های پیکسل تعبیه شده است.

تصویربرداری کهکشانی تصویربرداری کهکشانی

خود گوگل توصیه می‌کند که برای استفاده از مد تصویربرداری از کهکشان از شهر خارج شده و منتظر تاریکی مطلق بمانید. دلیل این مساله آن است که در محیط‌های شلوغ شهری پدیده «آلودگی نوری» مانع از رویت کهکشان و ستاره‌ها خواهد شد. علاوه بر این، بهترین عملکرد مد تصویربرداری کهکشان در حالتی‌ست که گوشی به‌صورت ثابت روی یک سطح قرار گرفته باشد. بنابراین گوگل به کاربرانش توصیه می‌کند که برای گرفتن این دسته عکس‌ها از یک سه‌پایه استفاده کنند.

پس از اینکه مد Night Sight در دوربین تشخیص داد که گوشی به سمت آسمان گرفته شده، به‌طور خودکار قابلیت تصویربرداری از کهکشان را فعال می‌کند. در این حالت، فشردن کلید شاتر باعث ثبت تصویری با اکسپوژر طولانی خواهد شد. سپس خود گوشی با اعمال فرآیندهای پردازشی متعدد، تصاویر خیره‌کننده‌ای از کهکشان را به کاربران ارائه می‌کند.

اگر یکی از دو نسل اخیر پرچمداران گوگل را در اختیار دارید، در سفر کوتاه خود به طبیعت، عکسبرداری کهکشانی را فراموش نکنید!

بزرگنمایی فضایی: سری گلکسی اس اولترا سامسونگ

در سال 2020 سامسونگ برای اولین بار سری پرچمداران پریمیوم Galaxy S Ultra را به سبد محصولاتش افزود. مهم‌ترین نکته‌ای که این گوشی‌های گران‌قیمت را از دیگر اعضای خانواده Galaxy S متمایز می‌کرد، ماژول دوربین بود. این روند تا به امروز ادامه یافته؛ به‌طوری که اکنون گلکسی اس 24 اولترا یکی از بهترین ماژول‌های دوربین در تمام جهان را ارائه می‌کند. این ماژول دوربین نه تنها یکی از بالاترین رزولوشن‌های حال حاضر دنیای گوشی‌های موبایل (200 مگاپیکسل) را ارائه می‌کند؛ بلکه قادر به ارائه بزرگنمایی شگفت‌انگیز صد برابری است! این بزرگنمایی خیره‌کننده توسط سامسونگ، «بزرگنمایی فضایی» نام گذاشته شده و بالاترین میزان زوم در یک گوشی هوشمند به شمار می‌رود.

قابلیت دوربین گوشی 2024 قابلیت دوربین گوشی 2024

این قابلیت به‌حدی باورنکردنی است که ممکن است در نگاه اول اندکی شما را بترساند! به کمک بزرگنمایی فضایی پرچمداران سامسونگ می‌توان روی تابلوهای چندین خیابان آن‌طرف‌تر که در حالت عادی شبیه به نقطه به نظر می‌رسند زوم کرد و نوشته‌های آن‌ها را به‌طور واضح مشاهده نمود. البته باید خاطرنشان کرد که این توانمندی شگفت‌انگیز عملا تنها برای مطالعه متون کاربرد دارد؛ چراکه با استفاده از آن در بزرگنمایی در طبیعت یا زوم کردن روی ماه متوجه خواهید شد که عملا پس از بزرگنمایی سی برابری، کیفیت تصاویر چندان چنگی به دل نخواهد زد! بنابراین اگر گمان می‌کنید قادرید توسط گلکسی اس 24 اولترا خود تصاویری با بزرگنمایی صد برابری بگیرید، باید بدانید که زوم 100X این دوربین آن‌قدر نویز روی تصاویر خروجی می‌اندازد که عملا آن‌ها را غیرقابل استفاده می‌سازد. با این وجود حتی بزرگنمایی نوری سی برابری هم دستاورد فنی شگفت‌انگیزی در حوزه دوربین به شمار می‌رود و پرچمداران سری گلکسی اس اولترا را فرسنگ‌ها جلوتر از رقبا قرار می‌دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
این گوشی چینی تاج پادشاهی دوربین را از گلکسی اس ۲۴ اولترا سامسونگ گرفت ۱۰ ویژگی جذاب دوربین گوشی های سامسونگ که باید از آنها استفاده کنید

تنظیم قاب برای افراد دارای محدودیت: سری گوگل پیکسل

یکی از مهم‌ترین اهداف کلان تکنولوژی راحت‌تر کردن زندگی برای افرادی‌ست که با محدودیت‌های مختلف فیزیکی روبرو هستند. گوگل در سال‌های اخیر پیشرفت خیره‌کننده‌ای در این زمینه داشته و تمرکز ویژه‌ای روی افراد دارای محدودیت‌های بینایی، شنوایی یا حرکتی داشته است.

تنظیم قاب خودکار تنظیم قاب خودکار

جدیدترین دستاورد پرچمداران این کمپانی به‌طور خاص روی افراد کم‌بینا یا نابینا متمرکز بوده و سعی دارد ثبت تصاویر سلفی برای آن‌ها را ساده‌تر کند. این افراد معمولا در شناسایی محل قرار گرفتن دوربین سلفی و کادربندی تصاویر دچار مشکل هستند. به همین جهت قابلیت «کادر قابل تنظیم» (Guided Frame) در سری گوشی‌های پیکسل با ارائه فیدبک‌های صوتی مثل «گوشی خود را اندکی بالاتر بگیرید»، «صورت خود را به چپ بچرخانید» یا موارد مشابه، بهترین کادر ممکن حین ثبت تصاویر سلفی را تنظیم می‌کند. همچنین پس از کادربندی مناسب، گوشی با یک لرزش و اعلان‌های صوتی، مناسب بودن کادربندی را به کاربر اطلاع داده و شمارش معکوس را آغاز می‌کند.

خود گوگل ادعا می‌کند که قابلیت Guided Wave را با تعامل نزدیک با افراد نابینا طراحی کرده است. در عین حال عملکرد فوق‌العاده آن را بی‌شک باید یکی از دستاوردهای متعالی فناوری در سال 2024 دانست.

فرمت RAW Plus: وان پلاس

وان پلاس هم یکی دیگر از برندهایی‌ست که در سال 2024 قابلیت جذاب و جدیدی را به دوربین گوشی های اندرویدی اضافه کرده است. این ویژگی جدید، امکان ارائه تصاویر خروجی در فرمت RAW Plus است که مهم‌ترین مزایای تصاویر RAW و تصاویر خروجی دوربین گوشی‌های موبایل را به‌طور همزمان ارائه می‌کند.

قابلیت دوربین گوشی 2024 قابلیت دوربین گوشی 2024

فرمت RAW در دوربین گوشی‌های موبایل فرمتی خام و فشرده‌نشده است که عموما توسط عکسبرداران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود حجم بسیار بالا و انجام نشدن فرآیندهای پردازشی روی آن‌ها باعث می‌شود که کاربران عادی گوشی‌های موبایل تمایل چندانی به استفاده از آن‌ها نداشته باشند. در عین حال وان پلاس 12 با ارائه فرمت RAW+ تصاویر ثبت شده با فرمت RAW را پردازش کرده و آن‌ها را هم به گزینه‌ای مناسب برای کاربران عادی تبدیل کرده و هم عکسبرداران حرفه‌ای!

البته محدودیت عجیبی که وان پلاس در راه ثبت تصاویر +RAW ثبت کرده باعث می‌شود این تصاویر تنها در رزولوشن ادغام شده 12.5 مگاپیکسلی قابل ارائه باشند! با این وجود حتی در این صورت نیز نمی‌توان منکر کاربردی بودن قابلیت ثبت تصاویر +RAW در گوشی‌های OnePlus شد.

چینش چهارتایی لنزهای دوربین: شیائومی 14 اولترا

افزایش اندازه ماژول دوربین یکی از مسائل اجتناب‌ناپذیر ذر صنعت گوشی‌های موبایل بوده است. با این وجود هیچ‌یک از دوربین‌های به کار رفته در پرچمداران سال‌های اخیر از حیث اندازه در برابر ماژول چهارتایی دوربین Xiaomi 14 Ultra حرفی برای گفتن ندارند! دوربین اصلی این گوشی حسگری یک اینچی داشته و دیافراگمی متغیر ارائه می‌کند. البته حسگرهای یک اینچی رفته رفته در حال ورود به دنیای گوشی‌های موبایل هستند. با این وجود بهره بردن از آن‌ها هنوز به استاندارد در طراحی گوشی‌های موبایل تبدیل نشده است.

شیائومی 14 اولترا شیائومی 14 اولترا

ایده بهره بردن از دیافراگم متغیر نخستین بار در سال 2018 و توسط گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ ارائه شد. با این وجود در آن زمان پرچمدار کره‌ای‌ها تنها قادر به تغییر دیافراگم بین دو مقدار f/1.5 و f/2.4 بود. با این وجود شیائومی 14 اولترا قابلیت تعویض پیوسته دیافراگم بین f/1.63 تا f/4.0 را به کاربران می‌داد. علاوه بر این ویژگی جذاب، همکاری شیائومی با لایکا در ساخت ماژول دوریبن این گوشی همچنین باعث شده که تصاویر خروجی دوربین این گوشی رنگ‌بندی بسیار طبیعی‌تری داشته باشد؛ به‌طوری که بسیاری افراد کیفیت تصاویر شیائومی 14 را به یک دوربین کلاسیک سری M لایکا نزدیک‌تر می‌دانند تا یک گوشی هوشمند!

اخبار مرتبط در گجت نیوز:
مقایسه شیائومی ۱۴ اولترا با سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا ؛ اژدهای چینی در برابر غول کره ای

ثبت تصاویر سلفی با دوریبن اصلی: سری گلکسی زد سامسونگ

یکی دیگر از قابلیت های جدید دوربین گوشی های هوشمند که در سال 2024 مورد توجه بسیاری افراد قرار گرفته امکان ثبت تصاویر سلفی با دوربین اصلی گوشی‌های تاشو سامسونگ است. اساسا دوربین سلفی گوشی‌های موبایل کاربری متفاوتی با دوربین‌های اصلی داشته و به همین جهت معمولا رزولوشن پایین‌تری دارد. با این وجود گوشی‌های تاشو سامسونگ برای اولین بار به کاربران اجازه دادند از صفحه نمایش به عنوان منظره‌یاب استفاده کرده و تصاویر سلفی را با استفاده از دوربین اصلی ثبت کند.

تصاویر سلفی دوربین اصلی تصاویر سلفی دوربین اصلی

این قابلیت امروزه به یکی از ویژگی‌های اصلی سری گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد و زد فلیپ تبدیل شده و حتی با بهبودهای عملکردی نیز همراه شده است. به عنوان مثال، بهره بردن از قلم استایلوس به‌عنوان کلید شاتر از راه دور یا امکان تنظیم زاویه تاشدگی صفحه نمایش در کنار امکان قرار دادن دوربین روی سطوح به‌منظور کاهش لرزه‌های آن از جمله عواملی هستند که می‌توانند به ثبت تصاویر سلفی باکیفیت‌تری از سوی پرچمداران تاشو سامسونگ منجر شوند.

ضبط صدای 360 درجه: سری گلکسی اس و گلکسی زد سامسونگ

دیگر قابلیت جذاب دوربین گوشی های موبایل در سال 2024 که بار دیگر توسط سامسونگ معرفی شده، امکان ضبط صدای 360 درجه محیطی هنگام ضبط ویدیو است. با استفاده از گوشی‌های پرچمدار سال‌های اخیر سامسونگ، کاربر در صورتی که هدست‌های گلکسی بادز 2 یا گلکسی بادز 2 پرو را در گوش داشته باشد قادر است حین ضبط ویدیو صداها را به‌صورت 360 درجه ضبط کند. به این ترتیب با تماشای مجدد این ویدیوها می‌توان با بهره بردن از صدای تماما محیطی، لذت بیشتری از آن برد. این قابلیت همچنان با ویژگی دیگری تحت نام «میکروفون زوم» نیز همراه می‌شود که قادر است صداهای محیطی را بسته به مکان و میزان بزرگنمایی تصاویر ضبط کند و تجربه‌ای فوق‌العاده را در اختیار کاربر قرار دهد.

قابلیت دوربین گوشی 2024 قابلیت دوربین گوشی 2024

برای استفاده از این قابلیت در گوشی گلکسی خود لازم است ابتدا گلکسی بادز خود را به گوشی متصل کرده و سپس اپلیکیشن دوربین را باز کنید. در گام بعدی نیاز است که با ورود به بخش تنظیمات، به تب Advanced رفته و ضبط صدای 360 درجه را فعال کنید. این ویژگی البته تنها در دو نسل اخیر پرچمداران تاشو و سری گلکسی اس قابل استفاده است.

مطلب مرتبط در گجت نیوز:
مقایسه گلکسی بادز ۲ پرو با گلکسی بادز ۲؛ آیا تفاوتی قابل شنیدن یا دیدن هست؟

اکسپریا پرو: سری سونی اکسپریا

سال‌ها تجربه سونی در تولید دوربین‌های حرفه‌ای و قرار گرفتن این کمپانی در میان یکی از برترین برندهای تولیدکننده دوربین باعث شده که این کمپانی ژاپنی به فکر ساخت یک گوشی گران‌قیمت بیفتد که به‌طور خاص روی قابلیت‌های دوربین متمرکز باشد. استدلال سونی در این خصوص آن است که اگر فردی حاضر است برای خرید یک دوربین حرفه‌ای رقمی حدود 6 هزار دلار خرج کند، احتمالا مشکلی هم برای پرداخت 2500 دلار بیشتر و تهیه گوشی Xperia Pro نخواهد داشت.

اکسپریا پرو اکسپریا پرو

گوشی اکسپریا پرو البته خود هیچ دستاورد فنی عجیب و غریبی نداشته با استانداردهای مدرن طراحی گوشی‌های موبایل یک گوشی معمولی به شمار می‌رود. این محصول از یک ماژول سه‌گانه دوربین متشکل از سه حسگر 12 مگاپیکسلی سونی که پشت لنزهای زایس قرار گرفته‌اند تشکیل می‌شود. با این وجود هدف از طراحی و ساخت این گوشی نه ارائه قابلیت‌های تصویربرداری برجسته، بلکه امکان استفاده از آن به‌عنوان یک اکسسوری برای دوربین‌های حرفه‌ای‌تر سونی است. Xperia Pro قادر است از طریق کابل USB-C به گوشی سونی آلفا 7 اس مارک 3 متصل شده و تصاویر ثبت شده توسط آن را به فضای ابری بفرستد.

این گوشی همچنین در نقش صفحه نمایشی ثانوبه برای دوربین حرفه‌ای به کار رفته که روی سه‌پایه‌ای جداگانه نصب شده و همراهی فوق‌العاده برای دوربین حرفه‌ای سونی به شمار می‌رود.

البته خرید این گوشی تنها در صورتی به شما توصیه می‌شود که یک عکاس حرفه‌ای باشید. در غیر این‌صورت، خرید گوشی اکسپریا پرو در سال 204 هیچ قابلیت جدیدی در بخش دوربین در اختیارتان قرار نخواهد داد.

در گجت نیوز بخوانید:
هواوی پورا ۷۰ اولترا، تاج پادشاهی دوربین گوشی های موبایل را بر سر گذاشت رایج ترین مشکلات دوربین گوشی های اندرویدی + راه حل آموزش تمیز کردن لنز دوربین گوشی های هوشمند به صورت حرفه‌ای

نظر شما