شناسهٔ خبر: 66601042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان:

اجرای فعالیت‌های آبخیزداری به اندازه ساخت مدرسه برای یک منطقه دارای ارزش است/شاهد بحران کمبود آب هستیم

ابوالحسنی گفت: آبخیزداری سبب ایمنی یک منطقه می‌شود، همچنین آب و خاک امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو علیرضا ابوالحسنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در مراسم امضای تفاهم نامه با شرکت فولاد بوتیای ایرانیان گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و شاهد بحران کمبود آب هستیم که بیانگر کمبود بارندگی در سال‌های اخیر بوده و بدنبال آن پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست زمین را در اکثر نقاط کشور به ویژه کرمان شاهد بودیم که بیلان منفی از دشت‌های کشور را بدنبال داشته است. 

وی با اشاره به اینکه باید همه تلاش خود را معطوف به حفظ آب و خاک، این دو منبع خدادادی با ارزش کنیم افزود: این یعنی کار آبخیزداری و حفاظت خاک اگر صرفا با تکیه بر منابع و اعتبارات دولتی انجام گیرد، یک عقب افتادگی و وقفه طولانی را ایجاد می‌کند که به زودی جبران نخواهد شد؛ چرا که بحث زمان و مدیریت همراه هم بوده و بدون مولفه زمان، خروجی مطلوبی حاصل نمی‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یکی از تجارب ارزشمند در حوزه آبخیزداری استفاده از ظرفیت صنایع و خیرین دانست و بیان کرد: به موضوع کمتر توجه شده و همواره تلاش شده طرح‌های آبخیزداری از منابع دولتی توسعه داده و اجرا شود.

او با تاکید بر اینکه امروز اجرای فعالیت‌های آبخیزداری به اندازه ساخت یک مدرسه برای یک منطقه دارای ارزش است، گفت:، آبخیزداری سبب ایمنی یک منطقه می‌شود، همچنین آب و خاک امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند. 

وی با بیان اینکه خیرین در آبخیزداری ورود کرده اند و پروژه‌های بسیاری را در کشور انجام داده اند، افزود: یکی از فعالیت‌هایی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حال انجام است فعالیت‌های مشارکتی است؛ افرادی که سازه‌های آبخیزداری ایجاد می‌کنند، می‌توانند از منافع آن بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است به منظور مشارکت و بهره گیری از ظرفیت‌های صنایع در زمینه بهره وری و مدیریت آب و خاک، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از بروز سیلاب، حفظ زیرساخت‌ها و تاسیسات، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان منطقه و کنترل گرد و غبار، تفاهم نامه‌ای فی ما بین شرکت فولاد بوتیای ایرانیان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان منعقد گردید.

نظر شما