شناسهٔ خبر: 66601035 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد:

لزوم منطقی سازی مصرف دارو در کشور

اقتصاد ایران: اصفهان - رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف خودسرانه دارو در کشور بالاست و بیماران یا همراهانشان با اصرار فراوان خواهان نوشتن دارو در نسخه یا خرید بدون نسخه از داروخانه را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،سیدحیدر محمدی صبح شنبه در دومین همایش ملی تجویز و مصرف منطقی دارو با حضور ۷۰۰ پزشک، داروساز و داروخانه دار ضمن اشاره به چالش‌های اصلی تجویز و مصرف منطقی دارو د در ایران بر لزوم منطقی سازی مصرف دارو و ارتقای فرهنگ مصرف آن در جامعه تاکید کرد و گفت: تجویز و مصرف منطقی دارو از موضوعات حائز اهمیت در نظام سلامت به حساب می‌آید، از این رو ضرورت دارد که از جهات مختلف مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: میانگین تجویز اقلام دارویی در نسخه‌ها بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حدود ۲ تا ۲.۵ قلم دارو باید باشد در کشور ما این تعداد بعد از شیوع بیماری کرونا به سه و ۶ دهم قلم دارو رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مصرف خودسرانه دارو در کشور بالاست و بیماران یا همراهانشان با اصرار فراوان خواهان نوشتن دارو در نسخه یا خرید بدون نسخه از داروخانه دارند و داروهای آنتی بیوتیک و در بین آنها آموکسی سیلین، دومین دارو از نظر مصرف عددی در کشور است که منطقی نیست و باعث مقاومت میکروبی بدن می‌شود.

محمدی از استادان گروه بالینی خواست، ابتدا داروهای خط اول درمان را تجویز کنند و در صورت اثر بخش نبودن خط‌های بعدی تجویز شود و یک باره داروهایی تجویز نشود که دیگر جایگزینی برای درمان بیماران ندارد.

شاهین شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این آئین طی سخنانی در خصوص اهمیت دارو گفت: دارو و تجهیزات پزشکی یک نیاز واقعی و کمک‌کننده به ادامه زندگی برای بیماران است که بر همین اساس حفظ کیفیت مناسب و تجویز منطقی دارو بخش مهمی از فرآیند درمان، پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه اهمیت مصرف منطقی دارو بر همگان مشخص و محرز است، خاطرنشان کرد: باید سیاستگذاری و برنامه ریزی درستی در این عرصه داشته باشیم.

مصرف منطقی دارو از مطب‌ها شکل بگیرد

محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در این آئین اظهار کرد: امروز انتظار ما بر این است که مصرف منطقی دارو از مطب‌ها نیز شکل بگیرد و شاهد یک ساماندهی بر اقلام دارویی باشیم.

شایان ذکر است دومین همایش ملی تجویز و مصرف منطقی دارو بر چهار محور مطالعات مربوط به ارزیابی مصرف دارو (DUE)، نقش سیاست گذاری‌های ملی در تجویز و مصرف منطقی دارو، نقش انفورماتیک پزشکی در تجویز و مصرف منطقی دارو در اصفهان برگزار شد.

گفتنی است تعداد مقالات ارسال شده به این همایش ۱۴۳ مقاله بوده است که ۶۲ مقاله پذیرفته شد و ۴۱ درصد از این مقالات در محور نقش سیاست گذاری‌های ملی در تجویز و مصرف منطقی دارو قرار می‌گیرند.

در حاشیه این مراسم نیز از کتاب راهنمای بالینی درمان بیماری‌های شایع با تاکید بر نکات دارویی توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران رونمایی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما