شناسهٔ خبر: 66598354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رییس کل دادگستری استان کرمان خبر داد؛

افزایش ۳۰ درصدی میزان مطالبات معوق بانکی در کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان با اعلام اینکه قریب به ۳۰ درصد میزان مطالبات معوق بانکی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت:برخورد با بدهکاران دانه درشت و کسانی که با رفتار‌های مالی نادرست در امنیت اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند وظیفه تمام دستگاه‌ها اعم از قضایی، امنیتی و سیستم‌های اقتصادی و بانکی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری دانشجو ، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در همایش هم افزایی حقوقی، قضایی با هدف تسریع و تسهیل در وصول مطالبات کلان بانکی از بدهکاران استان اظهار داشت:برحمایت دستگاه قضا از تولید وتولید کنندگان واقعی تاکید داریم.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی بایستی با کسانی که قصد دارند از منابع مالی دولتی سوء استفاده نمایند برخورد نمایند.

او افزود: مدیران بانک‌ها باید با هرگونه قصور و تقصیر و تساهل و تسامح در سیستم برخورد و از تولید پرونده‌های مطالباتی پیشگیری نمایند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: دریافت وثایق و تضمینات کافی در قبال استفاده از منابع دولتی و اعطای تسهیلات با پشتوانه و رعایت بهداشت اعتباری از مهمترین عوامل کاهش مطالبات معوق است.
 
*ضرورت آزاد سازی منابع منجمد بانک‌ها 

در ادامه آبسواران، مدیریت شعب بانک ملی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان نیز با اشاره به افزایش مطالبات شبکه بانکی در سال جاری اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این همایش و تقریب نظرات مسئولان قضایی، بانک‌ها و دستگاه‌های مرتبط وصول معوقات دولتی بویژه مطالبات بانک‌ها تسهیل و در فرآیند‌هایی که احینا باعث اطاله روند وصول مطالبات میشود بازنگری لازم به عمل آید.

وی با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از ناترازی‌های بانک‌ها ناشی از ازمطالبات معوق است بیان کرد: آزاد سازی منابع منجمد بانک‌ها به بهبود ترازنانه، افزایش توان وام دهی و نهایتا حمایت بهتر بانک‌ها از تولید کنندگان واقعی و کسب کار‌های کوچک و متوسط واقعی خواهد شد.

 

*تشکیل ۲ هزار پرونده در خصوص معوقات بانکی

سپس دادستان کرمان نیز گفت: در حال حاضر حد اقل٢ هزار پرونده در سیستم بانکی استان کرمان در خصوص معوقات بانکی تشکیل و آماده ارسال به دستگاه قضایی استان می‌باشد.

مهدی بخشی افزود: ٧٠ درصد مطالبات معوقه بانک‌های استان مربوط به بدهکارانی است که در عرف بانکداری به ان‌ها بدهکاران مخرب می‌گویند و این افراد سعی در خرید زمان دارند و این امر به نفع مردم، بانک‌ها و اقتصاد مملکت نیست. 

او یادآور شد: با همکاری اداره کل اطلاعات استان، کارگروهی ذیل شورای حفظ حقوق بیت المال در استان کرمان تشکیل و بانک اطلاعاتی بالغ بر ١٠٠ بدهکار کلان بانکی با هدف وصول ٣ هزار میلیارد تومان شناسایی گردید که ان شاءالله در سال جاری وصول خواهد شد. 

مدعی العموم کرمان با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اساسی که امروزه بانک‌ها با آن مواجه هستند مشکل مطالبات معوق و تسهیلات وصول نشده آن‌ها است اظهار داشت: این امر می‌تواند منشأ بسیاری از بحران‌ها باشد و سعی ما در این است با همدلی و هم افزایی و وصول مطالبات بانکی به بخش تولید کمک کنیم.

وی یکی دیگر از از چالش‌های بانک‌ها در وصول معوقات را صدور حکم ورشکستگی در خصوص بدهکاران دانست که با سوءنیت به سمت صدور حکم ورشکستگی می‌روند تا زمان بخرند و این حکم موجب تضرر بانک‌ها و لطمه به اقتصاد کشور است. 

این مقام عالی قضایی در استان بر ضرورت حمایت از مدیران بانکی که در مقابل سفارش‌های خارج از ضابطه مقاومت می‌کنند تاکید نمود.

نظر شما