شناسهٔ خبر: 66598143 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متخصص بیماری‌های داخلی مطرح کرد:

افزایش نگران‌کننده وزن عمومی جمعیت کشور/چاقی پیش زمینه بروز دیابت و سرطان

تهران - ایرنا - متخصص طب داخلی با بیان اینکه برخی بیماری‌های ناشی از اختلالات تغذیه‌ای شیوع بالایی در جامعه دارد، گفت: افزایش وزن عمومی در جمعیت کشور یک دغدغه و نگرانی جدی محسوب می‌شود زیرا چاقی پیش زمینه بروز دیابت و حتی سرطان خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از انجمن متخصصان داخلی ایران، داریوش آقاخانی افزود: برای اینکه بخواهیم چاقی را در کشور کنترل یا درمان کنیم باید از دوران کودکی به فرزندان خود شیوه تغذیه سالم را آموزش دهیم و رفتار نادرست تغذیه‌ای آنان را اصلاح کنیم.

عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ادامه داد: بسیاری از غذاهای مصرفی ایرانیان مانند نان و برنج، پرکالری است و باید به جای این نوع غذاها، سبزیجات و صیفی جات جایگزین شود چون کالری زیادی ندارد و موجب سیر نگهداشتن افراد می‌شود.

وی با اشاره به طرح این موضوعات مهم در سی وچهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: تلاش همه جانبه برای اصلاح تغذیه، آموزش تغذیه سالم و مصرف غذاهای کم کالری یکی از مهمترین نکات کلیدی برای مردم و اجتماع است.

آقاخانی با اشاره به اینکه بیماری های دیابت، چربی خون، برخی بیماری‌های دستگاه گوارش با چاقی و اضافه وزن افراد رابطه مستقیم دارند، تاکید کرد: یکی از این مشکلات عارضه ریفلاکس یا همان بازگشت محتویات و اسید معده به مری است.

عضو هیات مدیره انجمن درون بین دستگاه گوارش ایران افزود: افراد برای درمان چاقی به سمت جراحی‌های کنترل چاقی گرایش پیدا کردند در صورتی که با تحرک و ورزش کافی همچنین داشتن رژیم غذایی مفید و سالم می‌توان از بروز برخی بیماری‌های متابولیک جلوگیری کرد.

افزایش نگران‌کننده وزن عمومی جمعیت کشور/چاقی پیش زمینه بروز دیابت و سرطان

ضرورت ارائه برنامه غذایی مناسب به بوفه‌های مدارس

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: یکی از نکات مهم، ارائه برنامه غذایی مناسب به بوفه‌های مدارس است؛ به همین دلیل باید از وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بخواهیم تا برنامه غذایی مناسب و مورد نظارت، تدوین و در مدارس اجرایی کنند.

عضو هیات علمی و اجرایی سی و چهارمین همایش جامعه پزشکان متخصص طب داخلی ایران، گفت: اینکه در بوفه مدارس آبمیوه های حاوی شکر یا ذرت حجیم شده عرضه می‌شود، حتما در افزایش وزن فرزندانمان تاثیر سوء ایجاد می‌کند.

آقاخانی افزود: در دوره‌ای به سر می‌بریم که فرزندان ما از موبایل، کامپیوتر و فضای مجازی زیاد استفاده می‌کنند؛ از اینرو کم تحرکی موجب چاقی آنها خواهد شد چون استفاده از فضای مجازی، فرصت فعالیت فیزیکی را خواهد گرفت.

افزایش نگران‌کننده وزن عمومی جمعیت کشور/چاقی پیش زمینه بروز دیابت و سرطان

نهادینه سازی آموزش ورزش و تحرک مناسب از دوران کودکی

عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از مسئولان و متولیان تقاضا کرد تا در زمینه میزان و نحوه فعالیت‌های جسمانی کودکان و نوجوانان بیشتر توجه داشته باشند تا نه آموزش ورزش و تحرک مناسب از کودکی در آنها نهادینه شود؛ بلکه ورزش صرفا در همان مدت زنگ ورزش در مدرسه نباشد.

آقاخانی تاکید کرد: فعالیت بدنی منظم حتی پیاده رفتن به سمت مدرسه و برعکس، پاسخ مناسبی برای تناسب اندام و حفظ شرایط بدنی سالم خواهد داشت؛ باید فعالیت بدنی از همان ابتدای دوران تحصیل نهادینه شود تا وقتی فرد به سنین بالاتر میرسد از عوارض کم تحرکی آسیب ندیده باشد.

نظر شما