شناسهٔ خبر: 6659777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر نیرو قانع شدند

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ حمید چیت چیان وزیر نیرو برای احیا و نجات تالاب و دریاچه های کشور قانع شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا ، حمید چیت چیان روز سه شنبه برای پاسخگویی به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی مجلس حضور یافت.

سوال نادر قاضی پور از وزیر نیرو این بود که چرا نسبت به احیا و نجات تالاب ها و دریاچه های کشور اقدام عملیاتی انجام نمی شود و آب های مرزی را مهار نمی کنند؟

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس پس از پاسخ وزیر نیرو با بیان اینکه از پاسخ های وی قانع نشده است گفت: من تابع خرد جمعی هستم و سوال من نیز ملی است و هر تصمیمی نمایندگان بگیرند قابل قبول است.

نمایندگان مجلس شوای اسلامی با 125 رای موافق، 37 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر قانع شدن خود از پاسخ وزیر نیرو را اعلام کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در طرح سوال از وزیر نیرو گفت: استراتژی بهره برداری خردمندانه از تالاب ها و دریاچه ها یک وظیفه عمومی است که متاسفانه در حال حاضر به بهانه های مختلف فعالیت های اقتصادی در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شده که باعث خشک شدن آن شده است.

نادرقاضی پور افزود: دریاچه ارومیه برای گذشتگان آب نشد اما برای دیگران نان شد، این در حالی است که برای احیای دریاچه ارومیه بودجه ای اختصاص داده شد اما برخی به دنبال فریب افکار عمومی هستند غافل از اینکه مردم را نمی توان فریب داد.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه برای نمایندگان نیست بلکه برای تمام مردم کشور است چنانچه در حال حاضر ریزگردهای نمک حاصل از خشکسالی دریاچه ارومیه منجر به مشکلات کشوری شده است ولی گویا زمانی که نمک به تهران برسد این مشکل عمومی محسوب می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: در حال حاضر تنها دو درصد از 30 درصد آب دریاچه باقی مانده این درحالی است که بودجه ای اختصاصی برای احیای دریاچه ارومیه داده شده است اما مشخص نیست کجا هزینه می شود.

قاضی پور اظهارداشت: برخی می گویند مجلس حکم به قتل دریاچه داده در حالی که در سال گذشته 729 میلیارد تومان و در سال جاری هزار و 100 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شد اما قطره آبی به دریاچه نیامد و مشخص نیست این اعتبار کجا هزینه شده است.

وی ادامه داد: آذربایجان تامین کننده بخشی از محصولات غذایی است که باید برای این امر، آب آن مدیریت شود ضمن اینکه عدم موفقیت در این مدیریت بیش از منطقه به ضرر دولت است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: 10 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه برای احیای آب دریاچه ارومیه اختصاص داده شده بود اما برخی برای استفاده اقتصادی از دریاچه نمک، آب آن را خشک کردند تا نمک آن را صادر کنند که این امر موجب از بین رفتن گونه های پرندگان و جانوران شده است و گوزن زرد ایرانی و قوچ ارمنی در حال انقراض هستند.



سیام ** 9254 ** 9314

نظر شما