شناسهٔ خبر: 66597562 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مسیر دشوار اوسمار برای عبور از  یحیی گل‌محمدی

سرخ‌پوشان پایتخت برای هشتمین فصل پیاپی به دنبال عبور از رکورد ۶۰ امتیاز در طول یک فصل هستند.

صاحب‌خبر -

پرسپولیس از آغاز دوران سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ تحول چشمگیری در روند نتیجه‌گیری‌اش ایجاد شد و سرخ‌پوشان پایتخت توانستند هم در لیگ برتر، هم در جام حذفی و هم در سوپرجام فوتبال ایران دورانی طلایی را پشت سر بگذارند و حتی در سطح قاره کهن هم تا یک‌قدمی فتح جام پیش رفتند و کارنامه‌شان رویایی بود. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های پرسپولیس در طول دهه اخیر، روند امتیازگیری آن‌ها بوده که همواره توانسته‌اند بیش از ۶۰ امتیاز کسب کنند.

آغاز عصر طلایی با برانکو
پرسپولیسی‌ها در لیگ شانزدهم برای اولین‌بار بود که از سقف امتیازی ۶۰ عبور می‌کردند که توانستند در آن فصل با ۶۶ امتیاز و در فاصله ۹ امتیازی با استقلالِ رده دومی، عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. در دفاع از قهرمانی به‌دست آمده، سرخ‌پوشان پایتخت لیگ هفدهم را با کسب ۶۴ امتیاز به پایان بردند و در لیگ هجدهم هم کمترین میزان امتیاز پرسپولیس در طول فصول اخیر به‌ثبت رسید، اما با این وجود آن‌ها موفق شدند با ۶۱ امتیاز به مقام قهرمانی برسند تا ۳ قهرمانی پیاپی در کارنامه شاگردان برانکو ایوانکوویچ به‌ثبت برسد.

تاریخ‌سازی با هدایت یحیی
سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ نوزدهم با هدایت گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی، تاریخ‌ساز شدند و به اولین تیم تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران تبدیل شدند که توانسته به حدنصاب ۶۷ امتیاز برسد و با این حدنصاب، عنوان قهرمانی را از آن خود کردند؛ آن‌هم در فصلی که استقلال تنها ۵۳ امتیاز به‌دست آورد و پرسپولیسی‌ها توانستند مقتدرانه و با فاصله ۱۴ امتیاز اختلاف نسبت به حریف سنتی‌شان در رتبه دوم جدول، عنوان قهرمانی را از آن خود کنند.

وقتی ۶۳ امتیاز هم برای قهرمان‌شدن کافی نبود!
شاگردان گل‌محمدی در لیگ بیستم حدنصاب ۶۷ امتیاز را تکرار کردند و برای پنجمین فصل پیاپی عنوان قهرمانی به پرسپولیسی‌ها رسید؛ آن‌هم در حالی‌که آن‌ها موفق شدند در اتفاقی تاریخی برای ۵ فصل پیاپی از حدنصاب ۶۰ امتیاز عبور کنند! سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ بیست‌ویکم بازهم بیش از ۶۰ امتیاز به‌دست آوردند، اما با وجود کسب ۶۳ امتیاز، آن‌ها در رقابت با استقلال ناکام بودند و بعد از قهرمانی پیاپی، نه‌تن‌ها نتوانستند برای ششمین‌بار این عنوان را برای خود کنند، بلکه رکورد بیشترین امتیاز در یک فصل را هم از دست دادند؛ چرا که استقلال موفق به کسب ۶۸ امتیاز شد.

فرصت طلایی حمله به رکورد تاریخی استقلال
سرخ‌ها فصل گذشته با ۶۶ امتیاز و با اختلاف تنها یک امتیاز نسبت به سپاهان، فاتح لیگ بیست‌ودوم شدند. آنچه مشخص است اینکه در طول سالیان گذشته و با توجه به رشد فنی تیم‌های لیگ برتری، عبور از نصاب ۶۰ امتیاز و میانگین ۲ امتیاز در هر مسابقه، شرط موفقیت در سطح اول فوتبال ایران محسوب می‌شود؛ آن‌هم در حالی‌که سرخ‌پوشان پایتخت تاکنون در ۲۶ مسابقه موفق به کسب ۵۶ امتیاز شده‌اند که حدنصاب هر مسابقه بیش از ۲ امتیاز است و آن‌ها در صورت حفظ این روند می‌توانند امیدوار به تاریخ‌سازی و تکرار رکورد تاریخی استقلال باشند.

پرسپولیسِ ویرا تاریخ‌ساز می‌شود؟
شاگردان اوسمار ویرا که چشم به لغزش استقلال دوخته‌اند، برای رسیدن به حدنصاب ۶۰ امتیاز، تنها ۴ امتیاز دیگر از ۴ بازی پیش‌رو نیاز دارند، اما با توجه به ماراتن جذاب قهرمانی و کورس موجود با استقلال، به نظر می‌رسد که سرخ‌پوشان پایتخت راه چاره‌ای جز کسب برد‌های سریالی در ۴ بازی پیش‌رو ندارند. جالب آنکه حتی در صورت ناکامی در کسب عنوان قهرمانی، برد در ۴ بازی آینده می‌تواند پرسپولیس را به بیشترین حدنصاب امتیازی‌اش در تاریخ لیگ برتر برساند و اوسمار ویرا می‌تواند رکورد‌های تاریخی به‌دست آمده با هدایت برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل‌محمدی را بشکند!


منبع: فوتبال ۳۶۰

نظر شما