شناسهٔ خبر: 66596521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا سئول رویکرد دیپلماتیک خود را در قبال پکن تغییر می‌دهد؟

تهران- ایرنا- یک نشریه چینی در رابطه با نشست سه‌جانبه چین، ژاپن و کره‌جنوبی، نوشت: این نشست، فرصتی نادر برای سئول به‌منظور اصلاح مسیر دیپلماتیکش در قبال پکن و تلاش برای بهبود روابط با چین، محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، لین جیان سخنگوی وزارت امورخارجه چین اعلام کرد که چو تائه یول وزیر امورخارجه کره‌جنوبی روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) برای دیدار یک‌روزه به پکن سفر خواهد کرد.

چو تائه یول که قرار است در دیدار با وانگ‌یی وزیر امورخارجه چین بر توسعه روابط ۲جانبه، همکاری‌های زنجیره تامین، موضوع هسته‌ای شبه جزیره کره و نشست سه‌جانبه آتی پکن، توکیو و سئول گفت‌وگو کنند.

پس از این دیدار نیز نشست سه‌جانبه چین، ژاپن و کره‌جنوبی برای پنج تا ششم خرداد ماه در شهر سئول برگزار خواهد شد.

در همین رابطه، برخی از کارشناسان معتقدند که دولت‌ کره‌جنوبی برای ایجاد تعادل در سیاست خارجی خود در حال تلاش‌ است.

گلوبال تایمز با بیان اینکه دولت فعلی سئول از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های خود را بر تقویت و بهبودی روابط آمریکا و ژاپن بنیان نهاده و موضع سرسختانه در قبال کره‌شمالی اتخاذ کرده است، تصریح کرد: سئول با پیروی از سیاست‌های پیروی بدون قید و شرط از کشورهای غربی از جمله آمریکا خود را منزوی کرده است.

این نشریه چینی با اشاره به اینکه سئول در روابط با پکن هم با همسویی با «گروه‌های کوچک» منطقه‌ای، تنها از سیاست‌های آمریکایی و ژاپنی در رابطه با مسائل مربوط به تایوان و دریای چین جنوبی پیروی کرده است، تاکید کرد که ارتباطات چین با کشورهای غربی منجر شده تا درخواست‌ها از کره جنوبی برای متعادل کردن سیاست‌هایش افزایش یابد.

گلوبال تایز خاطرنشان کرد که این نشست فرصتی نادر برای تصحیح مسیر دیپلماتیک سئول است تا بتواند برای بهبودی روابط خود با پکن بهره بگیرد.

سال گذشته وانگ یی در نشست وزرای خارجه چین، ژاپن و کره جنوبی در رابطه با مسیر همکاری‌های سه‌جانبه، اظهار داشت: سه کشور باید به عنوان پیش‌تنظیم‌کننده بازار منطقه آسیای‌شرقی عمل کنند تا بتوانند همکاری‌های کشورهای منطقه را در یک چارچوب هدایت کنند.

وی تصریح کرد: پکن، توکیو و سئول باید با «حفظ منطقه‌گرایی‌ باز»، «مخالفت با ترسیم خطوط ایدئولوژیک» و مقاومت در برابر «تبدیل همکاری‌های منطقه‌ای به سیاست بلوک‌سازی»، باید به عنوان تثبیت‌کننده حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای عمل کنند و به حل و فصل اختلافات از مسیر گفت‌وگوی صلح آمیز پایبند باشند.

وانگ تاکید کرد: ما باید به‌عنوان دریچه‌های امدادی در حل و فصل مسائل با عمل کرده و با آرام کردن شرایط، وضعیت را برای از سرگیری گفت‌وگو و انجام اقدامات لازم را فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه چین گفت: امیدواریم که کره‌جنوبی به عنوان رئیس نشست سه‌جانبه این اصول را حفظ کرده و تلاش‌های فعالی در راستای موفقیت این نشست انجام دهد.

نشست همکاری‌های چین، ژاپن و کره‌جنوبی در بحبوحه بحران مالی آسیا ۱۹۹۹ آغاز به کار کرد و به نتایج قابل توجهی دست یافت. امروزه این نشست به اساسی‌ترین چارچوب همکاری‌های چندجانبه در شمال شرق آسیا تبدیل شده است.

نظر شما