شناسهٔ خبر: 66596369 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس:

شاخص کیفی آب شرب سدهای رودخانه ارس خوب است

تهران - ایرنا - رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس از پیگیری راه‌اندازی بانک اطلاعاتی و سامانه کیفیت آب ارس خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت عمومی کیفیت آب سدهای شرب رودخانه ارس از نظر شاخص استاندارد در کلاس نسبتاً خوب و خوب قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران، احمد قندهاری افزود: کیفیت آب رودخانه ارس همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت نیرو بوده و برای تحقق این امر برنامه‌ها و اقدام‌های جدی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: کارگروه راهبری مدیریت کیفیت منابع آب حوضه آبریز ارس، شامل نمایندگان سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و نیز سازمان محیط‌زیست کشور و شرکت مهندسی آبفای کشور از دو سال پیش تشکیل شد که این کارگروه با برگزاری جلسه‌های منظم نسبت به پایش اقدام‌های هریک از دستگاه‌ها، تصمیم‌های لازم در این زمینه را اتخاذ کرده است.

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس از پیگیری ایجاد بانک اطلاعاتی و سامانه کیفیت منابع آب ارس خبر داد و گفت: تجهیز آزمایشگاه‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای واقع در این حوضه آبریز و نیز استقرار سامانه رصد تحولات کیفی منابع آب ارس مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دستور کار قرار دارد.

قندهاری با اشاره به این‌که رودخانه ارس یک رودخانه بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: همه کشورهای ذی‌نفع باید نسبت به وضعیت کیفیت منابع آب آن حساسیت و جدیت داشته باشند.

وی ادامه داد: کشور ایران با ابتکار عمل و حضور دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال ایجاد هم‌گرایی و نهایتاً اقدام مشترک بین کشورها باهدف حفاظت کمی و کیفی از منابع آب رودخانه ارس است.

به گزارش ایرنا مرداد سال گذشته «عیسی بزرگ‌زاده» در نشست خبری معاون آب و آبفای وزیر نیرو و سخنگویان صنعت آب در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا د ر باره وضعیت ارس افزود: رودخانه ارس از مهم‌ترین رودهای کشور است و تنها مسئله آلودگی این رود موردتوجه ما نیست؛ بلکه آلودگی سایر رودها هم موردتوجه وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه سال‌های دور به دلیل وجود معادن مس و معادن دیگر شرایط آلودگی این رود زیاد بود، ادامه داد: در سال‌های اخیر و به دلیل همین آلودگی‌ها کمیته مشترکی بین ایران و ارمنستان برای پایش کیفیت آب رود تشکیل شد.

سخنگوی بین‌الملل صنعت آب با تاکید بر اینکه کیفیت آب خط قرمز وزارت نیرو است، ادامه داد: معادن مس آلودگی زیادی وارد این رود می‌کرد که در این کمیته به‌شدت پیگیری صورت گرفت تا آلودگی‌ها کاهش یابد.

بزرگ‌زاده افزود: زیرساخت‌هایی برای کنترل میزان آلودگی رودخانه ایجاد شده و معادن مس باید برای اصلاح موردنیاز اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواقع به دلیل گرانی انرژی در ارمنستان پیمانکاران مربوط کنترل گرهای آلودگی را خاموش می‌کردند که با دیپلماسی‌های انجام شده پیگیر موضوع هستیم.

سخنگوی بین‌الملل صنعت آب با بیان اینکه مسائل مربوط به آلودگی آب بادقت پیگیری می‌شود، گفت: ما تنها به پایش و کنترل آلودگی بسنده نمی‌کنیم، بلکه نمونه‌برداری از آب، بستر رود، گیاهان اطراف نیز انجام می‌شود تا میزان آلودگی مشخص شود.

نظر شما