شناسهٔ خبر: 66595215 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفتگوی ایرنا با بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران؛

نقش کتاب در زندگی ما؛ ناجی، راهنما یا رهایی‌بخش از دنیای مادی+ فیلم

تهران- ایرنا- هر کتابی در زندگی تک‌تک انسان‌ها اثرات شگفت‌انگیزی دارد، ناجی یا راهنما، آرامش‌بخش یا رهایی‌بخش از جهان مادی؛ کتاب شاید عاملی باشد برای شروع یک زندگی جدید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کتاب یک اثر فرهنگی است برگرفته از قلم و اندیشه نویسنده، اما به تعداد انسان‌هایی که آن را می‌خوانند آثار شگفت‌انگیزی را هم به همراه دارد، کتاب می تواند راهنمایی خوبی برای انتخاب یک مسیر یا حل یک مساله و چالش داشته باشد، گاهی یک رمان و دیوان شعر آرامش بخش جان و روان خواننده است، گاهی هم یک اثر مکتوب رهایی بخش انسان است، از رخوت، از افسردگی، از افسوس به گذشته.

سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی خوبی شد تا از جامعه کتابخوان و کتاب دوست که در سومین روز این رویداد به نمایشگاه آمده بودند سوال کنیم کتاب چه نقشی در زندگی شما آنها داشته است؟ آیا با خواندن کتابی شاهد تحول جدی در زندگی خود بوده‌اند؟

نقش کتاب در زندگی ما؛ ناجی، راهنما یا رهایی‌بخش از دنیای مادی+ فیلم

هر اتفاقی بیفتد بهترین اتفاق ممکن است

دانشجویی به تاثیرات خواندن کتابی در زندگی خود اشاره کرد و گفت: ما آدم‌ها خیلی به گذشته نگاه می‌کنیم و حسرت می‌خوریم. این باعث شد که حسرتم به گذشته کمتر شد و به این عقیده رسیدم که هر اتفاقی بیافتد بهترین اتفاق ممکن است.

به عقیده یک بازدیدکننده خانم، «کتاب دانش من را زیادتر می کند و نگاه من را عوض کرده است.» این در حالی بود که یک بازدیدکننده دیگر هم معتقد است «کتاب در آرامش، زندگی روانی و گفتار، بسیار تاثیرگذار و خوب است»

یک دانشجوی دختر هم به دقت و وسواس کتاب مورد نظرش را جست و جو و خریداری کرده بود، رازی را از رابطه اش با کتابخوانی فاش کرد، «کتاب خواندن یک سری دیدگاه‌ها و طرز فکرهایی به من داده و باعث شده ذهنم به یک سری از مسائل بازتر شود»

فرمایشی از امام صادق(ع) در باب کتاب

یک اندیشمند علوم قرآنی هم اظهار داشت: امام صادق(ع) در زمان خودشان فرمودند:‌ کتاب های خود را محافظت کنید که وقتی زمان هرج و مرج برسد مردم جز به کتاب به چیز دیگری انس پیدا نمی کنند.

نویسنده‌ای هم بیان کرد: کتاب‌هایی که در زمینه نقد ادبی هستند مطالعه کرده‌ام. بی‌شک با نوشتن یا مطالعه هر کتابی دیدگاهم نسبت به نقد وسیع‌تر می‌شود.

یک خانم بازدیدکننده هم تاکید کرد: کتاب باید به جان انسان بنشیند وگرنه، صرفا، خواندن و وقت تلف کردن است.

استرس کمتر با کتاب / رهاشدن از دنیای مادی

دانشجویی هم گفت: کتاب خواندن اضطرابم را کمتر کرده است.

مادری هم که به همراه فرزند خردسال خود به نمایشگاه آمده بود توضیح داد: مطالعه و کتابخوانی خیلی خوب است. کتاب، دنیای جدیدی پیش چشم آدم باز می کند.

یک بازدیدکننده دیگر هم اشاره کرد که «خواندن کتاب باعث شد از دنیای مادی رها شوم»

با کتاب با همسرم آشنا شدم

یک بازدیدکننده هم به مساله جالبی اشاره کرد «یکی از راه‌های آشنا شدنم با همسرم، کتاب بوده است»

یک دانش‌آموز کلاس چهارم هم که پایان بخش گزارش ایرنا بود، گفت: لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان. هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم.....

نقش کتاب در زندگی ما؛ ناجی، راهنما یا رهایی‌بخش از دنیای مادی+ فیلم

به گزارش ایرنا، سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ اردیبهشت در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه خانه کتاب و ادبیات ایران به صورت مجازی در حال برگزاری است و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد.

ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود.

ناشران عمومی در شبستان مصلا، ناشران دانشگاهی در رواق غربی؛ ناشران کودک و نوجوان، طبقه همکف و ضلع جنوبی رواق شرقی؛ ناشران خارجی و ناشران دیجیتال در طبقه اول رواق شرقی و ناشران آموزشی در طبقه دوم رواق شرقی، بخش بین‌المللی و کشور مهمان ویژه در رواق غربی، جانمایی شدند. در مجموع مساحت نمایشگاه قریب به ۱۵۰ هزار مترمربع است.

حدود ۶۰ ناشر خارجی و چهره فرهنگی از ۲۵ کشور جهان در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ حاضر هستند؛ علاوه‌براین ۵۰ مهمان غیرایرانی در بزرگترین رویداد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد که باتوجه به حجم بار دریافتی پیش‌بینی می‌شود، حجم کتاب‌های خارجی، ۷۰ تُن باشد. کشور یمن، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

نظر شما