شناسهٔ خبر: 66595178 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مشوق های مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم ابزاری کلیدی در جذب سرمایه های مردمی

رئیس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت: مردم آمادگی لازم را برای ورود به بخش مولد اقتصاد دارند. با استفاده از مشوق های مالیاتی جدید و دیگر مشوق های هدفمند درون لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم می توانیم سرمایه ها را جذب کنیم.

صاحب‌خبر -

سید علی ملایی، رئیس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل انجمن ملی فرانچایز ایران در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و پیشنهاد دولت در این لایحه مبنی بر کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد به خبرنگار قدس تصریح کرد: تولید یکی از کلیدی ترین راهبردهای توسعه اقتصادی کشور از نظر مقام معظم رهبری است که طی سال های متمادی به آن تأکید داشته اند. بنابراین، مهم است که موانع تولید را رفع کنیم و مشوق هایی در این زمینه در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: کاهش مالیات عملکرد تولید به میزان 40 درصد مثبت ارزیابی می شود و اقدام درستی است. موضوع مهم تر این است که مشوق های مالیاتی بر اساس عملکرد واحدها اتفاق بیفتد. به نحوی که کاهش پلکانی مالیات را برای واحدهایی داشته باشیم که یک سری شاخص ها را رعایت کرده اند و رشد تولید داشته اند.

رئیس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل انجمن ملی فرانچایز ایران خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی و کارآفرینان هراس عجیب و غریبی از موضوع مالیات دارند. بر همین اساس، کاهش نرخ های مالیاتی و در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی می تواند کمک کننده باشد.

ملایی گفت: پیشنهاد کاهش مالیات عملکرد تولید کمک کننده است و شرایط را تسهیل می کند. اما شرطش این است که اولاً همه چیز شفاف باشد و فعالان اقتصادی بدانند که قرار است چه روندی در پیش گرفته شود. ثانیاً، باید بر اساس معیارهای مشخصی کارها پیش برود. سردرگمی بزرگترین آفت برای فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: پیشنهاد در نظر گرفتن مشوق مالیاتی برای سرمایه های خرد مردمی نیز می تواند در جذب سرمایه ها به بخش های مولد اقتصاد کشور اثرگذار باشند. در اینجا نیز باید فاکتور شفافیت و هدفمندی را مدنظر داشته باشیم. متاسفانه مردم طی یک دهه گذشته تجربه های ناخوشایندی در زمینه مشارکت در اقتصاد داشته اند. به همین دلیل، نیاز است شفاف سازی و اعتمادزایی را مدنظر داشته باشیم. به نحوی که مردم اعتماد کنند و با استفاده از مشوق های در نظر گرفته شده، سرمایه هایشان را در بخش مولد اقتصاد کشور به کار بیندازند.

رئیس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل انجمن ملی فرانچایز ایران خاطرنشان کرد: از آنجائیکه مردم تجربه خوبی در زمینه سفته بازی و بازارهای غیرمولد ندارند، مردم آمادگی لازم را برای ورود به بخش های مولد اقتصاد دارند. با استفاده از مشوق های مالیاتی جدید و دیگر مشوق های هدفمند درون لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم می توانیم سرمایه ها را جذب کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم می تواند مهم ترین لایحه دولت در جهت تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم باشد. لازم است مجلس با فوریت به بررسی این موضوع و تصویبش بپردازد.

گفتنی است، در حال حاضر رکود سرمایه در کشورمان سود زیادی دارد، تولید با مشکلات عدیده روبروست و سوداگری رونق دارد. در این شرایط، ترجیح می دهند سرمایه خود را در بخش های غیرمولد به کار بیندازند و از این طریق سود ببرند.

این وضعیت تنها به سود دلالان است و ضرر زیادی را به کشور تحمیل می کند. از مهم ترین مشکلات پیش رو می توان به رکود تولید و افزایش بیکاری اشاره کرد.

دولت با هدف حمایت از تولید و مقابله با سوداگری لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را به مجلس فرستاده است. این لایحه در انتظار بررسی و تصویب توسط مجلس قرار دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این لایحه می تواند مهم ترین پیشنهاد دولت در راستای تحقق شعار سال باشد. زیرا به حمایت از تولید می پردازد و ریسک سرمایه گذاری های غیرمولد را بالا می برد.

در این لایحه دولت پیشنهاداتی همچون کاهش 40 درصدی مالیات عملکرد تولید، افزایش مالیات بخش های غیرمولد اقتصاد، در نظر گرفتن مشوق برای سرمایه گذاری های خرد مردمی و معافیت مالیاتی دائم العمر مناطق آزاد و شرکت های با رشد سالانه فروش بیش از 3 درصد مطرح کرده است.

نظر شما