شناسهٔ خبر: 66595140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

معیشت دغدغه مرجعیت/ از کامل شدن ترکیب مجلس دوازدهم تا ساختن آن بدون تفرقه‌افکنی

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند که مهم ترین آن ها نقل‌قول برخی نمایندگان مبنی بر اینکه که تاکنون رهبر انقلاب سه‌بار تذکر وحدت و عبور از تفرقه‌افکنی به نمایندگان جدید داده است و همچنین راهنمایی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه و به خصوص در بین جوانان است بود و تصاویر صفحه نخست روزنامه های صبح امروز خود را در پیشخوان مطبوعات با این موضوعات عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف 45 کرسی باقیمانده از مجلس دوازدهم، دیروز 21 اردیبهشت 1403 برگزار شد. در این دور 90 نفر در 22 حوزه انتخابی با هم به رقابت پرداختند که در حوزه انتخابی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که مهم‌ترین حوزه انتخابی کشور نیز هست، مردم پای صندوق‌های رای رفتند تا تکلیف 16 نماینده باقیمانده از 30 کرسی این حوزه را نیز مشخص کنند. روزنامه های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: ترکیب مجلس دوازدهم کامل شد

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دیروز، - جمعه 21 اردیبهشت ‌ماه -
در ۲۲ حوزه و برای 45 کرسی باقیمانده مجلس برگزار شد.
در دور دوم از انتخابات مجلس شورای اسلامی که دیروز، جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار شد، 90 نامزد برای 45 کرسی نمایندگی رقابت کردند. حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد.

دور دوم از انتخابات که در 8 حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد، مشکلی را با خود همراه نداشت و طبق گفته سخنگوی شورای نگهبان سطح اتصال دستگاه‌های الکترونیک بالای ۹۹ درصد بوده است.
۲۲۸ هزار نفر به آمار واجدین شرایط در دور دوم اضافه شد.
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به واجدین شرایط رای‌دادن گفت: واجدین شرایط رأی، متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل هستند؛ همچنین در دور دوم، افراد می‌توانند فقط در حوزه انتخابیه‌ای که دور اول در آنجا رأی دادند، رأی بدهند. وی افزود: آنانی که به هر دلیل در مرحله اول در انتخابات شرکت نکردند، می‌توانند در هر یک از ۲۲ حوزه انتخابیه حضور یافته و رأی خود را ثبت کنند.

در ادامه وطن امروز نوشت: انتخابات الکترونیک

در نگاه نخست، آن خبری که پس از بحث داغ نمایندگان باقیمانده در حوزه انتخابی تهران جلب توجه می‌کرد، موضوع برگزاری بیش از 60 درصد انتخابات دور دوم به صورت الکترونیکی بود که خبر آن توسط احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام شد، همچنین در دور دوم شرکت‌کنندگان پایتخت‌نشین نیز توانستند برای نخستین بار حضور در انتخابات الکترونیکی را تجربه کنند.

اما مانند سنوات گذشته، کسی که در دقایق اولیه آغاز رای‌گیری پای صندوق‌های اخذ رای حضور یافت و جزو نخستین نفرات رای خود را به صندوق‌ انداخت، مقام معظم رهبری بودند. ایشان در همان دقایق اولیه با حضور پای صندوق سیار 110 که در حسینیه امام خمینی(ره) مستقر بود، رای‌شان را به صندوق انداختند و با بیان اینکه «هر چقدر رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هر چقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود»، مردم 22 حوزه انتخابی باقیمانده را به حضور هر چه باشکوه‌تر در پای صندوق‌های رای تشویق کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، هم که پنجشنبه و ساعاتی از روز گذشته (جمعه) را در سفر استانی قم به سر برده بود، بلافاصله پس از بازگشت از این سفر و در بدو ورود به تهران، به شعبه اخذ رای واقع در مسجد جامع حضرت صاحب‌الزمان(عج) در شهرک صالح‌آباد رفت و در این محله جنوب غرب تهران در انتخابات شرکت کرد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: قم روی دور تند پیشرفت و آبادانی

دومین سفر دکتر رئیسی به قم که با استقبال گسترده و پرشور مردم همراه بود، چندین دستاورد توسعه‌ای و زیرساختی برای این شهر و استان به همراه داشت. در این سفر دو روزه، با حضور رئیس‌جمهور پروژه پوشش سراسری شبکه فیبر نوری در استان قم به بهره‌برداری رسید تا با تحت پوشش قرارگرفتن 435 هزار خانوار، میزان خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری در سراسر کشور به 7.5 میلیون خانوار برسد.

واگذاری 3 هزار و 748 واحد مسکونی و 3 هزار و 508 قطعه زمین در استان، راه‌اندازی 150 کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل و در کنار اینها، تصمیم‌گیری برای به سرانجام رساندن دو پروژه کلان، یعنی تعیین تکلیف طرح مونوریل و فرودگاه بین‌المللی، از دیگر رهاوردهای این سفر برای شهر و استان قم بوده است. به گفته محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بر اساس تصمیمات مرتبط با این سفر، در مجموع ۸۷ مصوبه جدید با اعتبار 5 هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان در این استان اجرا خواهد شد. نخستین سفر دولت مردمی به استان قم که در تابستان 1401 انجام شد نیز ۱۴۷ مصوبه برای این استان به همراه داشت که قریب به 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای آن تعیین شده بود.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: رهب رانقلاب: هرچه مجلس قویتر باشد امکان کار در کشور بیشتر است

 حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در اولین دقایق آغاز رای‌گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، در این دور از انتخابات که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از شرکت در انتخابات با اشاره به تفاوت نداشتن مرحله اول و دوم انتخابات، تاکید کردند: اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و مردم با حضور خود در این مرحله از انتخابات، مجلس را تکمیل کنند.رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات را نشانه حضور مردم و اراده و تصمیم گیری آنان دانستند و گفتند: وظیفه ملی هر فردِ دوستدار پیشرفت کشور و نزدیک شدن آن به مقاصد بزرگ، شرکت در انتخابات است.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای خاطر نشان کردند: هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر خواهد بود و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: معیشت دغدغه مرجعیت

سید ابراهیم رئیسی و جمعی از اعضای هیئت دولت در ادامه دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی پنج‌شنبه - ۲۰ اردیبهشت ماه - به دیار کریمه اهل بیت علیهم السلام سفر کرد. رئیس جمهور در این سفر ضمن پیگیری روند اجرای مصوبات دور نخست و بهره‌برداری از طرح‌های اقتصادی و عمرانی و دیدار با مردم قم، دیدارهایی نیز با جمعی از علمای قم داشت. رئیسی شب پنج‌شنبه  و صبح جمعه با حضور در دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با جمعی از علما، فضلا و اعضای دفتر رهبر انقلاب دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدارها ضمن استماع دیدگاه‌های حاضران و پاسخ به برخی سؤالات و نکات مطرح شده، به تشریح برنامه‌ها و اقدام های دولت در دو سال و نیم گذشته در مواجهه با مشکلات و دشواری‌های اداره کشور در آغاز به کار دولت مردمی و دستاوردهای دولت از جمله در زمینه‌های مهار شیوع گسترده کرونا، مهار و کاهشی شدن نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، تلاش برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل، احیای روابط و تجارت خارجی با محوریت تقویت تعاملات با کشورهای همسایه، مسلمان و همسو و تلاش برای ارتقای امید، اعتماد و سرمایه اجتماعی پرداخت.

آرزوی توفیق آیت‌الله شبیری زنجانی برای موفقیت دولت در انجام امور کشور رئیس جمهور شامگاه پنج‌شنبه با حضور در بیت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، با ایشان دیدار کرد.
رئیسی در این دیدار ضمن تشکر از توجهات آیت‌الله شبیری زنجانی نسبت به دولت مردمی و طلب دعا، استماع آرا و نظرات مراجع معظم تقلید و همچنین ارائه گزارش از اوضاع کشور به ایشان را از تکالیف ضروری کارگزاران اجرایی کشور دانست و تداوم دعای خیر و رهنمودهای ایشان به دولتمردان را خواستار شد. آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در این دیدار برای موفقیت دولت در انجام امور کشور و تداوم خدمت به مردم از خداوند متعال طلب توفیق کرد.

جوان نوشت: مجلس دوازدهم را بدون تفرقه‌افکنی و نفرت‌پراکنی بسازید

سه بار تذکر رهبر انقلاب به رعایت وحدت در مجلس جدید، در حالی که هنوز این مجلس شکل نگرفته و آغاز به کار نکرده است، حداقل دو نکته را نشان می‌دهد: اول، اهمیت وحدت، دوم، نگرانی ایشان از رعایت نکردن آن. در روز‌های منتهی به انتخابات اخیر (چه دور اول و چه دور دوم) و حتی در میانه برگزاری این دو، تفرقه‌ها عیان بود. آیا قرار است در شکل‌گیری ارکان مجلس جدید هم شاهد چنین روندی باشیم یا آنچه به تعبیر رهبر انقلاب «یقه‌گیری» است، دیگر به پایان می‌رسد؟

سید محمود نبویان، نماینده کنونی مجلس که برای مجلس آتی هم حائز حدنصاب آرا و منتخب شده، گفته که «مقام معظم رهبری سه بار – هنوز مجلس دوازدهم تشکیل نشده- به ما تذکر داده‌اند که باید وحدت داشته باشید.»
حتی اگر نبویان هم این تأکید سه باره رهبر را همراه با خواهش و درخواست خود از دوستان انقلابی برای رعایت وحدت بیان نمی‌کرد، باز هم سخنان خود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روشن و تعیین کننده بود که چقدر موضوع وحدت در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، برای ایشان مهم است.

دلیل این اهمیت هم تقریباً روشن است. بدون وحدت و با تفرقه و جدال و دعوا راه انداختن‌ها، ظرفیت‌های حل مشکلات و پیشبرد امور می‌سوزد و از دست می‌رود. قدرت یک جمع در وحدت است و مجلس و در سطحی دیگر، نماینده‌های مجلس از گروه‌های سیاسی مختلف و همه حامیان رسانه‌ای آن‌ها در کنار هم و با حرکت در مسیر «هدف مشترک حل مشکلات مردم» می‌توانند موفق باشند.

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: وقت خدمت به ملت

اکثریت قابل‌توجهی از مردم تجربه حضور در انتخابات مختلف و نقش‌آفرینی برای آینده کشور را دارا هستند و با قیاس دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با ادوار دیگر می‌توان گفت که این انتخابات از لحاظ میزان تلاش دشمنان و بداندیشان در دلسرد کردن مردم برای عدم حضور در پای صندوق‌های رای، رکوردی را ثبت کرد که شامل خالص‌سازی، مهندسی انتخابات، ائتلاف برخی جریان‌های سرخورده داخلی با پروپاگاندای تبلیغاتی برای کاهش مشارکت، القای قهر مردم با صندوق‌های رای توسط تریبون‌داران مغرض و... می‌شد اما هیچ‌کدام از این ترفندها نتوانست اراده مردم در تعیین سرنوشت را تحت‌الشعاع قرار دهد و در این انتخابات نیز همچون ۴۵ سال گذشته شاهد شکوه حماسه ملت ایران در اعتلای کشور بودیم که برگ زرین دیگری بر افتخارات تاریخ انقلاب اسلامی افزود.

رقابت ۹۰ کاندیدا در دور دوم انتخابات

رقابت ۹۰ کاندیدا از ۲۲ حوزه انتخابیه برای تعیین ۴۵ نماینده باقیمانده مجلس دوازدهم، روز گذشته با حضور مردم صورت گرفت تا تکلیف نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، شبستر، میانه، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان، سمیرم، لنجان، کرج، اشتهارد و فردیس، تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ورامین، پیشوا، قرچک، بیرجند، درمیان و خوسف، مشهد و کلات، آبادان، رامهرمز و رامشیر، خدا‌بنده، زنجان و طارم، شیراز و زرقان، مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، کرمانشاه، گنبد‌کاووس، خرم‌آباد و چگنی، قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی و ملایر
مشخص شود. حالا مردم در انتظار خدمت منتخبین برای بهبود وضعیت کشور و معیشت از راه قانون‌گذاری و نظارت هستند.

غربال جریان‌ها در انتخابات دوازدهم مجلس

پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در‌حالی بسته می‌شود که جریانات سیاسی به بهترین نحو توسط مردم غربال شده و طی آن عده‌ای از رجال سیاسی از راهیابی به خانه ملت بازماندند، اتفاقی که فضای شفافی را برای منتخبان ایجاد کرد تا حواس‌شان باشد که اگر از مسیر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب عدول کنند، حذف شدن از دایره اعتماد ملت نصیب‌شان می‌شود، بنابراین عهده‌دار امانت و وظیفه سنگینی شده‌اند. البته در این میان نمی‌توان از برخی بداخلاقی‌ها و افشاگری‌های سوگیرانه که توسط برخی کاندیداها و حامیان آنها انجام شد و در حقیقت آب ریختن در آسیاب دشمن است، غافل شد زیرا این سیاه‌نمایی‌ها بیش از آن‌که به انتخاب اصلح کمک کند، خوراک خبری محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب شد و فرصت هوچیگری و جنجال‌سازی دیگری را برای آنها فراهم ساخت.

توصیه رهبر انقلاب برای تکمیل کار ناتمام

رهبر انقلاب طبق روال نخستین دقایق آغاز فرآیند رای‌گیری، پس از ثبت رای‌شان در صندوق الکترونیکی، بر تکمیل کار ناتمام انتخابات در دور دوم تاکید فرموده و از مردم خواستند رای بدهند تا مجلسی قوی سر کار بیاید؛ ندایی که با لبیک رای‌دهندگان مواجه شد و مردم با حضور در حوزه‌های رای به کاندیدای اصلح خود رای دادند تا تکلیف کرسی‌های باقیمانده مشخص و سوت پایان فرآیند ۹ ماهه دوازدهمین دوره انتخابات قوه مجریه که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای مختلف انجام شد، به صدا در‌بیاید.  اینک نوبت نمایندگان متنخب است تا از فضای رقابتی دور شده و تمام توان خود را صرف خدمتگزاری به همه ملت ایران کنند و با شناسایی ظرفیت‌های مغفول در حوزه‌های مختلف در مسیر اعتلای ایران اسلامی که مطالبه جدی مقام معظم رهبری و مردم است گام بردارند.
شاخصه‌های مجلس ایده‌آل از دیدگاه رهبر انقلاب

بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص شاخصه‌های مجلس ایده‌آل که در طول سال‌های گذشته و در مناسبت‌های مختلف بیان شده است، راهنمای خوبی برای منتخبان ملت است تا این رهنمودها را چراغ راه خود سازند.

در ادامه همشهری نوشت: خانه ملت تکمیل شد

پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای ‌اسلامی 21اردیبهشت‌ماه در شرایطی بسته شد که مردم 47شهرستان از 15استان از نخستین ساعت‌های روز جمعه پای صندوق‌های رأی حاضر شدند تا با انتخاب 45نماینده باقی‌مانده، ترکیب مجلس دوازدهم را کامل کنند.

گزارش‌ها از حوزه‌های انتخابیه نشان‌ می‌دهد شعبه‌های رأی‌گیری در 22حوزه انتخابیه پذیرای مردمی بودند که از قشرهای مختلف جامعه و با سنین متفاوت و عقاید و جهت‌گیری‌های سیاسی گوناگون آمده بودند تا با انتخاب از میان 90کاندیدای راه‌یافته به دور دوم، کار ناتمام‌مانده از 11اسفند  1402 خود را کامل و در تشکیل مجلسی قوی مشارکت کنند.
11هزار و 510شعبه رأی‌گیری از 8صبح روز جمعه در حالی شاهد حضور مردم بودند که به‌گفته مسئولان مربوط، حدود 40هزار نفر در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به‌عنوان عوامل برگزاری انتخابات فعالیت می‌کردند و بررسی‌ها از نظم و امنیت مطلوب روند رأی‌گیری در شعبه‌های مختلف حکایت دارد.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: به تولیدکنندگان خُرد مجوز صادرات بدهید

متن پیش‌رو بخشی از ارائه اخیر جواد صالحی‌اصفهانی، استادتمام اقتصاد دانشگاه صنعتی ویرجینیا درخصوص کارکرد تحریم‌ها، آثار آن بر اقتصاد ایران و شیوه‌های خنثی‌سازی تحریم‌هاست. صالحی‌اصفهانی که به کمک ولی نصر، نرگس باجغلی و علی واعظ کتاب «تحریم‌ها چگونه کار می‌کنند؟» را تالیف کرده، معتقد است تحریم‌ها نه‌تنها باعث فروپاشی اقتصاد ایران نشدند، بلکه از طریق تهاجمی‌تر شدن سیاست‌های نظامی-امنیتی ایران در منطقه، منافع آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را بیش از پیش تهدید می‌کند.

وی معتقد است سیاست «تحریم برای مهار ایران» جواب نمی‌دهد و منافع آمریکا را تامین نخواهد کرد. همچنین تحریم‌ها گرچه در حدی موفق شده‌اند به اقتصاد ایران ضربه بزنند، اما در هدف نهایی که تأثیرگذاری بر رفتار سیاسی و سیاست خارجی ایران بود موفق نشدند. این استاد اقتصاد معتقد است تاکنون بیشترین تاکید دولت ایران بر فروش نفت یا رها کردن ذخایر بلوکه‌شده ارز خارجی ایران بوده است. هرچند این موارد حائز اهمیت است اما یک جنبه از مبارزه با تحریم‌ها را تشکیل می‌دهد. از دیدگاه صالحی‌اصفهانی جنبه مهم‌تر مبارزه با تحریم‌ها، ارائه اجازه صادرات به تولیدکنندگان خرد و متوسط است که بیشترین کمک و مسئولیت را برای ایجاد اشتغال برعهده دارند و هزینه نیروی کار به یک‌سوم سال‌های قبل رسیده است.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما