شناسهٔ خبر: 66595043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

زورآزمایی واشنگتن و پکن؛ آمریکا ۳۷ شرکت چینی را تحریم کرد

تشن میان چین و آمریکا درباره موضوعات مختلف تشدید شده و واشنگتن تحریم‌هایی را علیه ده‌ها شرکت چینی اعمال کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – تنش‌ها بین واشنگتن و پکن با تشدید محدودیت‌های تجاری و تحریم‌های آمریکا علیه چین به ادعای نگرانی‌های امنیت ملی افزایش یافته است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، تجارت بین بلوک آمریکا و چین حدود ۱۲ درصد و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های داخلی ۲۰ درصد کاهش یافته است.

یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول به‌تازگی هشدار داد که تفاوت‌های بین بلوک‌های اقتصادی غرب به ریاست آمریکا و چین، همکاری تجاری و رشد اقتصادی جهانی را تهدید می‌کند.

گیتا گوپینات، معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد، گفت: رویداد‌هایی مانند همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین روابط تجاری جهانی را به گونه‌ای مختل کرده که از زمان جنگ سرد تاکنون دیده نشده است.

وی می‎گوید: کشور‌ها در سراسر جهان به‌طور فزاینده‌ای با توجه به امنیت اقتصادی و نگرانی‌های امنیت ملی در تعیین اینکه با چه کسی تجارت و سرمایه‌گذاری می‌کنند، هدایت می‌شوند و این امر منجر به انتخاب کشور‌ها به طور فزاینده‌ای بین چین و آمریکا شده است.

این مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول، هشدار داد: اگر اختلافات برطرف نشود، صندوق بین‌المللی پول برآورد می‌کند که هزینه‌های اقتصادی برای تولید ناخالص داخلی جهان در سناریوی شدید می‌تواند تا ۷ درصد باشد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین

آمریکا به‌تازگی ۳۷ شرکت چینی را در فهرست سیاه خود قرار داد که به ادعای واشنگتن، این شرکت‌ها قطعات ساخت آمریکا را برای ساخت بالن‌های جاسوسی، پهپاد‌ها و امکانات محاسباتی کوانتومی برای ارتش چین خریداری می‌کنند.

در میان ۳۷ شرکت، ۲۲ شرکت متهم به «مشارکت» در بخش فناوری کوانتومی، ۱۱ شرکت متهم به ارتباط با ساخت بالن‌های جاسوسی و ۴ شرکت به اتهام ارتباط با تولید پهپاد‌های بدون سرنشین بودند.

براساس بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا که این رقم را یک رکورد برای هر دولتی خواند، تحریم‌ها تعداد شرکت‌های چینی را که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ تحریم شده‌اند به ۳۵۵ شرکت می‌رساند.

لغو مجوز‌های مرتبط با هواوی

اعمال تحریم‌های جدید پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت بازرگانی آمریکا برای لغو مجوز‌های شرکت‌های آمریکایی از جمله اینتل و کوالکام که به آن‌ها اجازه فروش قطعات به هواوی را داده بودند، لغو شد.

در دولت سابق آمریکا، هواوی در سال ۲۰۱۹ به فهرست وزارت بازرگانی اضافه شد که شرکت‌های آمریکایی را ملزم می‌کند پیش از صادرات هرگونه کالایی به این شرکت، مجوز دریافت کنند.

اینتل و کوالکام هر دو در سال ۲۰۲۰ چنین مجوز‌هایی را دریافت کردند، آن هم در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ؛ با این حال، ماه گذشته هواوی از اولین لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی خود رونمایی کرد که به وسیله یک پردازنده پیشرفته تولید شده از سوی اینتل قدرت می‌گیرد.

در همین حال طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، دولت جو بایدن برنامه‌های خود را برای افزایش شدید تعرفه واردات خودرو‌های برقی چینی و طیف وسیعی از کالا‌های مرتبط با اقتصاد انرژی جدید اعلام خواهد کرد.

کنگره آمریکا نیز به‌تازگی طرح ممنوعیت نرم افزار چینی تیک‎تاک را به تصویب رساند؛ این طرح از ملک تیک‌تاک می‌خواهد تا این نرم‌افزار را به یک شرکت آمریکایی واگذار کند.

با وجود این، مالک تیک‎تاک اعلام کرده که قصد ندارد این نرم افزار را بفروشد و علیه اقدام آمریکا شکایتی را تنظیم خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما