شناسهٔ خبر: 66594736 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات راهبردی پاکستان و چین؛ موضوع سفر آتی شهباز شریف به پکن

اسلام‌آباد- ایرنا- در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به چین، پنجمین دور گفت‌وگوهای راهبردی دو کشور درحالی قرار است به میزبانی پکن برگزار شود که تهدیدات امنیتی برای اتباع چینی در پاکستان همچنان یک چالش در روابط دو کشور همسایه محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، سناتور محمد اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور قرار است برای شرکت در دور جدید مذاکرت راهبردی با حضور همتای چینی خود، سفر ۴ روزه به پکن انجام دهد.

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: پنجمین مذاکرات راهبردی وزرای خارجه پاکستان و چین از روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۳ می) آغاز خواهد شد و در طول این بازدید ۴ روزه وزیر امور خارجه پاکستان وی قرار است علاوه بر وانگ یی همتای چینی خود با سایر مقام‌های ارشد دولت میزبان نیز دیدار کند.

در جریان این بازدید همچنین مقدمات سفر برنامه‌ریزی شده محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به چین نیز نهایی خواهد شد. پیشتر، وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان و دستیار وزیر نخست وزیر این کشور با دستور کار سفر آتی شهباز شریف، به پکن سفر کرده‌اند.

روابط اسلام‌آباد و پکن را می‌توان رابطه‌ای تاریخی و ریشه‌داربه ویژه در حوزه‌های امنیتی، نظامی، تولیدات دفاعی و اقتصادی توصیف کرد که از ابتدا، رقابت راهبردی با دهلی‌نو به عنوان موتور محرکه مهمی در آن نقش داشته است؛ همزمان فراز و نشیب بی وقفه در روابط شکننده آمریکا و پاکستان نیز عاملی در تقویت هر چه بیشتر روابط پاکستان با چین محسوب می شود. هر دو کشور همسایه درصدد پیشبرد فاز دوم پروژه راهگذر مشترک اقتصادی پاکستان-چین هستند.

اواسط اسفند گذشته پروژه ساخت تانک فوق پیشرفته «حیدر» در پاکستان با مشارکت چین رونمایی شد. در اردیبهشت امسال نیز اولین زیردریایی نظامی ساخت چین مجهز به فناوری روز جهان تحویل نیروی دریایی پاکستان شد و هفته گذشته‌ پاکستان با کمک چین برای اولین بار در تاریخ خود یک کاوشگر را به ماه فرستاد.

تکاپوی اسلام‌آباد و پکن برای آغاز دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی درحالی است که حمله اخیر تروریستی به اتباع چینی در پاکستان بار دیگر چالش نهفته در روابط این دو کشور ناشی از تهدیدات فزاینده امنیتی علیه اتباع چینی و طرح‌های اقتصادی آنان در پاکستان را نمودار کرد.

چین به شدت نگران تشدید حملات تروریستی علیه اتباع خود در پاکستان است؛ با وجود وعده‌ دولتمردان پاکستانی به تعهد در تامین ایمنی مهندسان و کارگران چینی و حفاظت از طرح‌های مشترک اقتصادی، اقدامات مرگبار علیه چینی‌ها در مناطق مختلف پاکستان ادامه دارد.

پنج مهندس چینی و یک تبعه پاکستانی در عملیات انتحاری روز هفتم فروردین امسال در شمال غرب پاکستان کشته شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت در عین حال اسلام‌آباد گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان را برای طراحی و اجرای این عملیات سرزنش می‌کند.

ارتش پاکستان به تازگی اعلام کرد که نقشه حمله به اتباع چینی در خاک افغانستان طراحی شده و اتباع افغانستانی نیز در این حمله تروریستی دست داشتند. در عین حال این اتهام از سوی سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان افغانستان رد شد.

تهدیدات امنیتی علیه اتباع چینی در پاکستان همواره یک چالش در روابط دو کشور به شمار می‌رود. پیش از حمله فروردین امسال، آخرین حمله به مهندسان چینی در اواسط مردادماه گذشته در ایالت بلوچستان صورت گرفت که مسئولیت آن را گروه تروریستی و تجزیه‌طلب ارتش آزادیبخش بلوچ برعهده گرفت.

در سال ۲۰۲۱ بر اثر انفجار تروریستی یک دستگاه اتوبوس حامل مهندسان و کارگران پروژه احداث سد «داسو» واقع در شمال غرب پاکستان، ۱۲ نفر از جمله ۹ نفر از اتباع چینی کشته شدند.

این حملات علیه شهروندان چینی، اعتراض شدید پکن به اسلام‌آباد مبنی بر ضعف نیروهای امنیتی پاکستان در تامین امنیت جانی شهروندان چینی را بدنبال داشت.

نظر شما