شناسهٔ خبر: 66594448 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هنرمند ایرانی «شبی با چایکوفسکی» را در روسیه به صحنه می‌برد

تهران- ایرنا- علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر همراه با ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی روسیه در کنسرتی ویژه با عنوان «شبی با چایکوفسکی» به روی صحنه خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ایرانی ارکستر و رهبر دائم میهمان اُپرای مارینسکی در سنت‌پترزبورگ، بعد از رهبری ۲ ارکستر سمفونیک شهرهای چینداو و گوئیانگ در کشور چین، هم اکنون بار دیگر به سنت‌پترزبورگ روسیه باز خواهد گشت و روز جمعه- چهارم خردادماه- همراه با ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی در کنسرتی ویژه با عنوان «شبی با چایکوفسکی» به روی صحنه خواهد رفت. این برنامه هفدهمین کنسرت علی رهبری با این ارکستر معروف روسی‌ خواهد بود.

علی رهبری که نخستین کنسرتش را در سنت‌پترزبورگ با آثار آهنگسازان مشهور روسی همچون شوستاکوویج، چایکوفسکی و کورساکف در حضور والری گرگیف رهبر ارکستر، مدیر ارشد اُپرای مارینسکی سنت‌پترزبورگ و مدیرکل اُپرای بولشوی مسکو روسیه، به روی صحنه برد، مورد استقبال مخاطبان روسی نیز قرار گرفته است. وی همچنین در ۱۶ کنسرتی که تاکنون روی صحنه مارینسکی برده است اغلب از آهنگسازان روسی در رپرتوار خود استفاده کرده است.

پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز مشهور جهان، دوران کودکی و نوجوانی خود را در سنت‌پترزبورگ سپری کرده است و در همین شهر تحصیل کرده و آثارش را به روی صحنه برده و در همین شهر نیز درگذشته است.

آثار چایکوفسکی به دلیل ملودی‌های شنیدنی، هارمونی‌های تاثیرگذار و ارکستراسیون زیبا و پرشور که همگی عمیقا عواطف و احساسات را تحت تاثیر قرار می‌دهند، همیشه مورد توجه عموم مردم بوده است.

قطعه‌های «سرناد برای ارکستر زهی»، «مارش اسلاو» و «سمفونی ۶ (پاتتیک)» و «پولونز» اثر چایکوفسکی در کنسرت «شبی با چایکوفسکی» اجرا خواهد شد.

«سرناد برای ارکستر زهی» اثری پر از آرامش و حتی اندوهگین است. علی رهبری این اثر را در ۲۴ سالگی در تهران نیز رهبری کرد. «مارش اسلاو» از لحاظ شکلی و سازمان بندی در سطح بالایی برنامه‌ریزی شده است.

در توضیح «سمفونی ۶ (پاتتیک)» نیز آمده است؛ چایکوفسکی هفت سمفونی خلق کرده است که سمفونی ششم معروف‌ترین آنهاست. این قطعه به نام پاتتیک (Pathetique) است که به معنای حزن آور و سوزناک است. سمفونی شماره ۶ به شدت عاطفی و عمیق است و توانایی آن در برانگیختن طیفی از احساسات در شنونده شناخته شده است. چایکوفسکی این سمفونی را با مبارزات شخصی و آشفتگی درونی خود آمیخت و آن را عمیقاً شخصی و درونی کرد.

«پولونز» رقص لهستانی در میزان ضرب ثابت ۴/۳ است که در اروپای قرن ۱۸ رواج داشت. فردریک شوپن، پولونز را به‌ منزله فرمی پیانویی تکامل بخشید.

سه اثر از علی رهبری به نام «مادرم ایران» با همکاری رضا رفکری خواننده تنور و امین غفاری نوازنده ویولن با ارکستر سمفونیک مارینسکی روی صحنه رفت.

علی رهبری که سابقه رهبری میهمان دائم در ارکسترهای فیلارمونیک رادیو تلویزیون بلژیک، فیلارمونیک چک و فیلارمونیک بلگراد و مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا، زاگرب و مالاگا را دارد، تیرماه سال ۱۴۰۱ به عنوان رهبر دائم مجموعه اُپرای مارینسکی روسیه منصوب شد، به پیشنهاد والری گرگیف مدیر این مجموعه مقرر شد در هر فصل هنری ۱۲ کنسرت مختلف برگزار شود و در آنها علاوه بر آهنگسازان غربی از بعضی آثار آهنگسازان شرقی نیز بهره گرفته شود.

نظر شما