شناسهٔ خبر: 66594304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توقع مشارکت مردم در اقتصاد با وجود موانعی نظیر حرایم بهداشتی دامپروری را نداشته باشید

یک متقاضی واحد پرورش اسب توضیح داد: اگر فکری به حال حرایم بهداشتی نکنیم سرمایه ها را به سمت بازارهای مخرب و غیرمولد سوق می دهیم. بسیاری از فواصلی که برای واحدهای دامپروری تعیین شده است، اصولی نیستند و تنها مانعی برای ورود بخش خصوصی به حوزه های کسب و کار هستند.

صاحب‌خبر -

مشارکت مردم در اقتصاد کشور همواره از اهمیت اساسی برخوردار بوده است. به نحوی که مقام معظم رهبری نام جهش تولید با مشارکت مردم را برای سال جاری انتخاب کردند. به زعم کارشناسان، تنها نامگذاری سال نمی تواند تحقق بخش این شعار باشد. نیاز است اقدامات عملی در این راستا انجام شود.

بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این عقیده اند که قواعد باید تسهیل کننده صدور مجوزها باشند و زمینه را برای حضور هر چه بیشتر مردم در عرصه های اقتصادی کشور فراهم کنند. اما چیزی که در عمل شاهد هستیم، برعکس این موضوع است.

در شرایط فعلی، حرایم بهداشتی دامپروری به مانعی برای ورود افراد به کسب و کارهای حوزه دامپروری تبدیل شده است. این قواعد طی یک دهه گذشته بازبینی نشده اند و به تصویب هیئت وزیران نیز نرسیده اند. با توجه به این واقعیات، رسانه ها، کارشناسان و فعالان اقتصادی خواستار بازبینی این قواعد هستند. به نحوی که فواصل غیرمنطقی حذف شود و زمینه برای صدور مجوز برای متقاضیان فراهم شود.

 هادی تاجیک یک متقاضی دریافت مجوز واحدی برای پرورش اسب که با مشکلات عدیده ای در این زمینه روبرو شده و حرایم بهداشتی از شروع کسب و کارش ممانعت  کرده است، در خصوص مشکلات پیش روی متقاضیان برای ورود به کسب و کارها و دریافت مجوز تصریح کرد: متقاضیان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. در سالی که عنوان جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده است، می بینیم مردم برای ورود به کسب و کارهای جدید موانع زیادی پیش رو دارند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مسائلی که برای متقاضیان دامپروری مشکل ایجاد کرده است، همین حرایم بهداشتی و فواصلی است که برای دامپروری ها در نظر گرفته اند.

این متقاضی دریافت مجوز دامپروری که به گفته خودش با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه شده است، تصریح کرد: حرایم و فواصل بهداشتی دامپروری مبنای منطقی ندارند. این فواصل بدون بررسی های کارشناسی اعمال شده و به مانعی برای فعالیت افراد تبدیل شده اند.

تاجیک گفت: متاسفانه در شرایط فعلی بین کسانی که می خواهند کار قانونی انجام دهند با کسانی که فعالیت غیرقانونی انجام می دهند، تفاوتی نمی بینیم. این طور نیست که برای افرادی که می خواهند در فضای شفاف و سالم فعالیت کنند، مزیتی قائل شویم و مجوزش را سریع صادر کنیم.

وی ادامه داد: به جای اینکه از فعالان اقتصادی قانونی حمایت به عمل بیاید، بیشتر برایمان مشکل آفرینی می شود. به طور مثال، بنده می خواهم در ملک خودم دامداری دایر کنم، چون فرد دیگری به طور غیرقانونی در آن نزدیکی این کار را انجام داده است، نمی توانم مجوز بگیرم. هیچ جایی هم پاسخگوی ما نیستند.

تاجیک گفت: در فضای فعلی اقتصاد کشور، کسانی که به دنبال مجوز هستند و می خواهند کسب و کاری را شروع کنند، آنچنان با موانع عدیده ای روبرو می شوند که اکثراً از فکر ورود به عرصه اقتصادی کشور پشیمان می شوند. در چنین شرایطی نباید امیدوار باشیم که تولید رونق بگیرد و بخش خصوصی در اقتصاد نقش فعالی ایفا کند.

وی ادامه داد: بهتر است قواعدی مانند حرایم و فواصل بهداشتی دامپروری به نحوی مورد بازبینی قرار بگیرند که زمینه برای حضور حداکثری بخش خصوصی در این حوزه فراهم شود.

این متقاضی دریافت مجوز دامپروری خاطرنشان کرد: اگر فکری به حال حرایم بهداشتی نکنیم و این روند تسهیل نشود، سرمایه ها را به سمت بازارهای مخرب و غیرمولد سوق می دهیم. بسیاری از فواصلی که برای واحدهای دامپروری تعیین شده است، اصولی نیستند. این قواعد کمکی به حفظ سلامت دام و مردم نمی کنند و تنها مانعی برای ورود بخش خصوصی به حوزه های کسب و کار هستند.

تاجیک تأکید کرد: بنده حدود دو سال است که درگیر دریافت مجوز برای دایر کردن واحد دامپروری خود هستم. می دانم که این روند هنوز ادامه دارد و در آینده نزدیک نمی توانم مجوز بگیرم. زیرا مجوز گرفتن برای شروع یک کسب و کار در کشور اصلاً راحت نیست و باید خودت را برای یک راه طولانی آماده کنی.

نظر شما