شناسهٔ خبر: 66593870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصویب عضویت فلسطین در سازمان ملل

این تصمیم گامی کوچک و در عین حال حیاتی در اجرای تعهدات جامعه بین‌المللی در قبال مردم فلسطین و احیای برخی از حقوق ذاتی آنان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، ۱۴۳ عضو جامعه جهانی با وجود مخالفت آمریکا، به عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد رای موافق دادند.

<div id="video-display-embed-code_11099440"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4230390/11099440?width=600&height=350"></script></div>

با تصویب قطعنامه عضویت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط عضویت شناحته می‌شود و البته این عضویت برای قطعی شدن نیاز به تصویب آن در شورای امنیت دارد، جایی که همواره در آن با رای مخالف و وتوی آمریکا روبرو شده است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران تصمیم مجمع عمومی را تایید و از آن حمایت می‌کند.

این تصمیم گامی کوچک و در عین حال حیاتی در اجرای تعهدات جامعه بین‌المللی در قبال مردم فلسطین و احیای برخی از حقوق ذاتی آنان است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از اینکه آمریکا همواره در تقابل کامل با درخواست جامعه جهانی به عنوان حامی سرسخت رژیم اشغالگر، بار دیگر برای جلوگیری از تصویب این قطعامه تلاش‌های مذبوحانه‌ای کرد، ابراز تاسف کرد.

وی افزود: رای امروز نشان داد که چگونه آمریکا با حمایت بی‌قید و شرط خود از رژیم اسرائیل، به انزوا کشیده شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است رای امروز پیامی روشن به شورای امنیت ارسال می‌کند. امیدواریم با تصویب این قطعنامه، شورای امنیت بتواند در موضع قبلی خود درباره درخواست عضویت کامل فلسطین تجدید نظر کند.

نماینده ناظر فلسطین هم در این نشست گفت: طراحی اسرائیل تغییر نکرده و همچنان به دنبال نابود کردن و آواره کردن همه مردم فلسطین است. جهان به سختی می‌تواند ماهیت ظالمانه اقدامات اسراییل را بر ضد مردم فلسطین درک کند. رای به موجودیت فلسطین است رای برضد تلاش‌هایی است که ما را از کشور خود محروم می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل همزمان با این جلسه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: حدود ۱۰۰ هزار فلسطینی از رفح آواره شده اند و به سمت شمال غزه حرکت کرده اند، در حالی که هیچ گونه چادر یا مواد خوراکی ندارند. حمله زمینی به رفح تلاش‌های سازمان ملل را برای کمک رسانی به مردم غزه متوقف می‌کند. این اقدام خلاف قوانین بین المللی است، باید از غیرنظامیان مخافظت شود.

نظر شما