شناسهٔ خبر: 66593141 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد جمعیتی باعث رشد اقتصادی است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: مطالعات جمعیتی نشان می‌دهد در یک قرن گذشته کشوری را نداریم که نرخ رشد جمعیتی مثبتی داشته باشد اما نرخ رشد اقتصادی آن ثابت مانده و افزایش پیدا نکرده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور افزود: پیش بینی آقای توماس رابرت مالتوس که یک اقتصاد دان است و شخص مذهبی هم بود اصلا محقق نشد؛ ایشان فکر می‌کرد قبل از یک میلیارد نفر شدن جمعیت جهان، جهان به لحاظ رشد جمعیتی از بین خواهد رفت.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: در حالیکه ما امروز از مرز ۸ میلیارد نفر گذشته ایم؛ کیفیت زندگی اقتتصادی بشر هم افزایش پیدا کرده است و این ناظر بر این است که ما منابع جدیدی از انرژی و منابع طبیعی جدیدی را کشف کردیم و همینطور تکنولوژی به کمک زندگی بشر آمده است و سطح برخورداری اقتصادی بشر را افزایش داده است.

صالح قاسمی افزود: نئومالتوسین‌ها هنوز بر این اعتقادند که رشد جمعیتی، رشد اقتصادی را متوقف خواهد کرد. در حالیکه همه داده‌های سازمان اقتصاد جهانی و رشته‌های اقتصادی بر این است که اتفاقا رشد جمعیتی است که باعث افزایش رشد اقتصادی می‌شود.

وی گفت: نکته مهمی که اینجا باید بگویم این است آقای دکتر گری بکر در مطالعه‌ای به نتیجه رسید که در یک قرن گذشته هیچ کشوری را نداریم که نرخ رشد جمعیتی مثبتی را داشته باشد و نرخ رشد اقتصادی آن ثابت مانده باشد. یعنی ثابت هم نمانده و حتما افزایش پیدا کرده است؛ و این قاعده حتی یک استثناء هم ندارد.

<div id="video-display-embed-code_11098456"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4230282/11098456?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما