شناسهٔ خبر: 66592893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

تاکید دوباره رییسی بر افزایش سرعت شبکه

رییس جمهوری با بیان بهره‌مندی ۲۵ میلیون نفر از شبکه فیبرنوری و اینکه همه مردم باید از زیرساخت‌های مهم ارتباطی بهره‌مند شوند گفت: تکمیل فناوری فیبرنوری در همه نقاط کشور یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است و این دولت به رفاه مردم در فضای مجازی توجه دارد.

صاحب‌خبر -

آی‌تی‌من- ابراهیم رییسی، رییس جمهوری، روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای استان قم، گفت:‌ زیرپوشش قرارگیری ۷.۵ میلیون خانوار از فناوری فیبرنوری خبر امیدبخشی است و باید تمام مردم در یک بازه زمانی کوتاه از این زیرساخت مهم ارتباطی برخوردار شوند.

وی افزود: یکی از موضوع‌هایی که امروز باید مورد توجه باشد اهمیت فضای مجازی در زندگی روزمره مردم است؛ در زمان حاضر ۲۵ میلیون نفر از مردم کشور از شبکه فیبرنوری برخوردار شده‌اند.

رییس جمهوری بیان کرد: امروز کسب‌وکارها، انتقال دانش، ارتباطات اداری، سازمانی، مالی و غیره بر بستر فضای مجازی قرار گرفته‌ است و بر همین اساس رفاه مردم در فضای مجازی مورد توجه است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت اینترنت ادامه داد: سرعت و کیفیت در شبکه مورد توجه و تاکید دولت سیزدهم است.

رییسی، توسعه فیبر نوری را یک زیرساخت فرهنگی مهم در انتقال دانش و فناوری یاد کرد و گفت: با این ظرفیت ایجاد شده پژوهشگران، دانشگاه‌ها و موسسات علمی می‌توانند با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: استان قم به سبب جایگاه والای آن در تولید علم و دانش و وجود موسسات علمی و تحقیقاتی و انتقال این محتواها در استان قم از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

رییس جمهوری در پایان از با تقدیر و تشکر از زحمات وزارت ارتباطات، پیمانکاران، مشاوران و بخصوص کارگران این طرح بزرگ گفت: توسعه فیبرنوری یک زیر ساخت فرهنگی است و مردم قم از این فناوری پروژه فیبر نوری منازل و کسب و‌ کار استفاده کنند و به ارتباطات و انتقال اطلاعات سرعت بخشند کار ستودنی است.
واکنش به بخشی از اظهارات رییسی
اما بعد از این مراسم، آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، در توییتی مدعی شد: آقای رییسی گفته‌اند «اکنون هفت و نیم میلیون ایرانی از فیبر نوری استفاده می‌کنند.»

این موضوع که البته در برخی رسانه‌ها بازتاب یافت، با واکنش مدیران وزارت ارتباطات و در نهایت اصلاح موضوع از سوی آذری جهرمی همراه شد.

به گزارش ایرنا، قائم مقام وزیر ارتباطات گفت: در آن مراسم رییس جمهور به این نکته اشاره داشت که به واسطه ایجاد ۷.۵ میلیون پوشش فیبرنوری، مردم می‌توانند از اینترنت با سرعت بالا استفاده کنند. این ادعا که برخی می‌گویند رییس جمهور گفته‌ هفت و نیم میلیون نفر در حال استفاده از فیبرنوری هستند، بی‌اساس است.

امیر محمد لاجوردی درباره توسعه فیبرنوری در کشور گفت: در دولت سیزدهم هفت و نیم میلیون پوشش فیبر نوری ایجاد شده و تا پایان ۱۴۰۳ این تعداد به ۱۴ میلیون خواهد رسید.

رییس سازمان رگولاتوری گفت: تا پایان دولت سیزدهم نیز میزان پوشش فیبرنوری به ۲۰ میلیون خانوار خواهد رسید. این کار بزرگی بود که در حال انجام است. علاوه بر آن، در برنامه هفتم آمده است که تا پایان سال ۱۴۰۷ این ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری به ۲۰ میلیون اتصال تبدیل شود.

لاجوردی افزود: در شهرهایی که پوشش فیبرنوری را افتتاح می‌کنیم این امکان فراهم می‌شود اگر مردم درخواست اتصال دهند شرایط اتصال‌شان فراهم باشد.

وی گفت: اکنون فیبرنوری به نزدیکی خانه‌های مردم رسیده و با حفاری خیابان‌ها و کوچه‌ها پوشش ایجاد شده است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: استان قم دومین استان و شهر قم نخستین کلان شهری است که به طور کامل به فیبرنوری متصل شده است.

وی افزود: امروز آقای رییس جمهور بارها به این نکته اشاره کردند که به واسطه ایجاد هفت و نیم میلیون پوشش فیبرنوری، مردم می‌توانند از اینترنت با سرعت بالا استفاده کنند و امکان اتصال فراهم شده است. این ادعا که برخی دارند و می‌گویند رییس جمهور گفته‌اند اکنون هفت و نیم میلیون نفر در حال استفاده از فیبرنوری هستند، بی‌اساس است؛ پوشش فیبرنوری لازمه اتصال است.

لاجوردی گفت: در شش ماهه دوم سال برنامه‌ای برای تحریک تقاضای اتصال به فیبرنوری از سوی مردم را داریم تا به این واسطه اتصالات افزایش یابد.

وی درباره آغاز پروژه ایجاد فیبرنوری در تهران گفت: این پروژه در تهران به شکل آرام پیش می‌رود و باهمکاری شهرداری این کار سرعت خواهد گرفت.
محمداحسان خرامید مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات هم در واکنش به تحریف آذری جهرمی نوشت: «آقای جهرمی، بگذارید مردم از فیبرنوری پرسرعتی که شما فراهم نکردید ولی دولت سیزدهم در حال تحقق آن است بهره‌مند شوند، بازهم مثل موضوع اقتصاد عجله کردید، حوزه خودتان هم درست نمی‌شناسید، رییس جمهور بیان کردند می‌توانند استفاده کنند نه استفاده می‌کنند، عدد۷.۵میلیون «پوشش» است که لازمه اتصال است.»

بر اساس این گزارش در نهایت آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات نیز با اصلاح اظهارات خود نوشت: پس از انتشار ویدئوی سخنان رییس جمهور، مشخص شد که ایشان عبارت «در حال استفاده» را به کار نبرده‌اند و گفته اند: «بتوانند» استفاده کنند، برخی از سایت‌های منتشرکننده خبر اول هم متن را اصلاح کرده‌اند.
 

نظر شما