شناسهٔ خبر: 66592755 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شریک تجاری برتر آلمان عوض شد؟

محبوبه محمدآبادی

آمریکا از چین به عنوان شریک تجاری برتر آلمان پیشی گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های رسمی اداره آمار آلمان، ایالات‌متحده در سه ماهه اول سال جاری میلادی از چین به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری آلمان پیشی گرفت.

داده‌ها نشان می‌دهد که تجارت آلمان با ایالات‌متحده از ژانویه تا مارس به ۶۳ میلیارد یورو (۶۸ میلیارد دلار) رسیده است، در حالی که این رقم برای چین کمتر از ۶۰ میلیارد یورو بوده است. چین در سال ۲۰۲۳، برای هشتمین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری آلمان بود که حجم آن به ۲۵۳ میلیارد یورو رسید، اگرچه این رقم تنها چند صد میلیون از ایالات‌متحده جلوتر بود.

وینسنت استامر، اقتصاددان Commerzbank در توضیح تغییر سه ماهه اول گفت صادرات آلمان به ایالات‌متحده اکنون به دلیل اقتصاد قوی در آنجا بیشتر افزایش یافته است، در حالی که صادرات به چین و واردات از چین کاهش یافته است. استامر افزود که چین از نردبان زنجیره ارزش بالا رفته و کالاهای پیچیده تری را که قبلاً از آلمان وارد می‌کرد، تولید می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌های آلمانی به‌جای صادرات کالا از آلمان به چین، به طور فزاینده‌ای در حال تولید داخلی هستند.

یورگن ماتز، از مؤسسه اقتصادی آلمان IW گفت واردات کالاهای آلمان از چین در سه ماهه اول تقریباً ۱۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در حالی که صادرات کالا به چین کمی بیش از یک درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، ایالات‌متحده اکنون حدود ۱۰ درصد از صادرات کالاهای آلمان را به خود اختصاص داده است. ماتز گفت که سهم چین به کمتر از ۶ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

نظر شما