شناسهٔ خبر: 66592294 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چشم انداز نرخ بهره آمریکا سد راه صعود نفت شد

زهرا وثوقی

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر دورنمای بالا ماندن نرخ‌های بهره آمریکا به مدت طولانی‌تر، حدود یک دلار کاهش یافت اما تحت تاثیر عوامل مختلف، تغییرات هفتگی چندانی را تجربه نکرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۹ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش، در ۸۲ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار معادل ۱.۳ درصد کاهش، در ۷۸ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه بسته شد. برای کل هفته، نفت برنت ۰.۲ درصد کاهش داشت اما شاخص نفت آمریکا ۰.۲ درصد رشد نشان داد.

لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس روز جمعه گفت: مشخص نیست که آیا سیاست پولی به حد کافی، انقباضی است تا تورم را به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی آمریکا کاهش دهد یا خیر. نرخ‌های بهره بالاتر معمولا فعالیت اقتصادی را کاهش می‌دهد و تقاضا برای نفت را ضعیف می‌کند.

رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا هم به رویترز گفت که تصور می‌کند تورم، احتمالا تحت سیاست‌های پولی فعلی کاهش خواهد یافت و به بانک مرکزی اجازه می‌دهد تا نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ کاهش دهد؛ البته شاید کاهش نرخ بهره تنها یک چهارم درصد باشد و تا قبل از ماه‌های پایانی سال انجام نشود.

جان کیلداف، یکی از شرکای «اگین کپیتال» هم در این باره گفت: به نظر می‌رسد دو مقام ارشد فدرال‌رزرو، چشم‌انداز کاهش نرخ‌ها را از میان برده اند.

در پی اظهارات مقامات فدرال رزرو، دلار آمریکا تقویت شد و کالاهای قیمت گذاری شده به دلار شامل نفت را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر کرد. نرخ‌های بهره بالای آمریکا به مدت طولانی‌تر، می‌تواند به تقاضا برای نفت، ضربه بزند.

جیم ریتربوش از شرکت «ریتربوش و همکاران» در این باره گفت: قیمت نفت همچنین از افزایش ذخایر سوخت آمریکا در آستانه فصل رانندگی تابستانی، تحت فشار نزولی قرار گرفت. با توجه به کاهش قیمت نفت در ماه گذشته و روند ضعیف‌تر از حد انتظار تقاضا برای بنزین و دیزل در آمریکا، تعدیل انتظارات از میزان تقاضا، محتمل به نظر می‌رسد.

انتشار داده‌های تورم آمریکا در هفته جاری، می‌تواند بر تصمیمات فدرال رزرو در خصوص نرخ‌ها تاثیر بگذارد.

گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز که نشان دادتعداد دکل‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته، با سه حلقه کاهش، به ۴۹۶ حلقه رسید، از قیمت نفت حمایت چندانی نکرد.

با این حال، داده‌های رسمی که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد و نشان داد چین در آوریل، نفت بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته وارد کرده است، مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شد. صادرات و واردات چین در آوریل به رشد بازگشت و کاهش ماه قبل از آن را معکوس کرد.

در همین بین، به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد، کاهش نرخ بهره را در ژوئن آغاز می‌کند.

خبرگزاری دولتی ریا روز جمعه گزارش کرد در حمله پهپاد اوکراینی، یک پالایشگاه نفت در منطقه کالوگای روسیه، دچار آتش سوزی شد که جدیدترین حمله کی‌یف در سلسله حملاتش به زیرساخت‌های انرژی روسیه است.

عامل دیگری که هفته گذشته از قیمت نفت پشتیبانی کرد، احتمال تمدید محدودیت عرضه اوپک پلاس برای محدود نگه داشتن عرضه جهانی بود. تحلیلگران شرکت آی ان جی اعلام کردند همان طور که پیش از این اشاره کرده بودیم، ضعیف شدن قیمت، احتمال این که اعضای اوپک پلاس، کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تمدید کند را افزایش می‌دهد و اگر هیچ سوپرایز نزولی در بخش تقاضا نباشد، باعث محدودتر شدن عرضه در بازار می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، ساکنان فلسطینی اعلام کردند نیروهای اسرائیلی روز پنجشنبه، مناطقی از شهر رفح در جنوب غزه را بمباران کردند. این اظهارات نشان می‌دهد پس از عدم پیشرفت در جدیدترین دور مذاکرات برای توقف جنگ در غزه، درگیری در خاورمیانه ادامه دارد.

انتهای پیام

نظر شما