شناسهٔ خبر: 66592048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فلسطین از عضویت کامل در سازمان ملل چه بهره‌ای می‌برد؟

سپیده حسینی

رئیس هیئت اتحادیه عرب در سازمان ملل گفت که عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، به منزله اعتراف به پایبندی فلسطین به شروط عضویت بوده و شورای امنیت را ملزم به بازنگری در مساله فلسطین کرده و امتیازات بیشتری را در این سازمان برای فلسطین فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ماجد عبدالفتاح» رئیس هیئت اتحادیه عرب در سازمان ملل در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: گروه کشورهای عربی در نیویورک از آوریل برای حمایت از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل کشور فلسطین آماده شد، این گروه پس از وتوی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده در ماه گذشته میلادی از سوی آمریکا، در این رابطه همکاری‌هایی را با اتحادیه عرب آغاز کرد.

عبدالفتاح درباره فوایدی که فلسطین از تصویب این قطعنامه می‌برد، گفت: این مساله سه هدف اصلی را محقق می‌کند هدف اولی اعتراف به پایبندی فلسطین به شروط عضویت و اینکه این کشور باید با تایید کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند، به سازمان ملل ملحق شود، هدف دوم درخواست از شورای امنیت برای بازنگری در این موضوع با رویکردی مثبت است و سومین هدف نیز امتیازات بیشتری است که فلسطین علاوه بر امتیازات به دست آورده در سال ۲۰۱۲ با عضویت ناظر، به دست خواهد آورد.

رئیس هیئت اتحادیه عرب در سازمان ملل در ادامه گفت: فلسطین همراه با کشورهای ناظر نشست نخواهد داشت بلکه در سالن اصلی نشست برگزار می‌کند و نامش در لیست کشورها به ترتیب حروف الفبا قرار داده خواهد شد و علاوه بر این حق ارائه پیش نویس قطعنامه‌هایی از طرف خود و یا به نمایندگی از گروه‌های سیاسی یا منطقه‌ای را به دست خواهد ‌آورد، همچنین فلسطین حق شرکت در مذاکرات مربوط به پیش‌نویس قطعنامه‌ها و اتخاذ موضعگیری‌های اعتراضی را به دست خواهد آورد اما بدون موافقت شورای امنیت با قطعنامه ویژه عضویتش، حق رای دادن و یا کاندیدا شدن برای سیستم‌های نظارتی سازمان ملل را نخواهد داشت.

این در حالی است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن استقبال از این اقدام مجمع عمومی سازمان ملل تعهد داد که فلسطین به تلاش‌های خود برای به دست آوردن این عضویت ادامه می‌دهد.

عباس اظهار کرد: تصویب این قطعنامه همسو با قوانین بین‌المللی بوده و اجماع‌نظر بین‌المللی در مورد منزوی کردن رژیم اشغالگر و نیز موضعگیری جهانی درباره جرایم و نقض‌های جدی قوانین بین‌المللی از سوی آن را نشان می‌دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت: فلسطین بر اساس این قطعنامه به تلاش‌های خود برای به دست آوردن عضویت کامل سازمان ملل و درخواست از کشورهایی که هنوز این کشور را به رسمیت نشناخته‌اند، ادامه خواهد داد.

او در ادامه نیز از دولت آمریکا خواست در حمایت جانبدارانه خود از رژیم اشغالگر تجدید نظر کرده و به خواست کشورها و ملت‌های مدافع حق و آزادی احترام گذاشته و به عضویت کامل کشور فلسطین رای مثبت دهد.

همچنین عباس واشنگتن را تشویق کرد از حق وتوی خود که آن را در مقابل مشروعیت و حق فلسطین و مساله عادلانه آن منزوی کرده، استفاده نکند.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فسلطین نیز در بیانیه‌ای از این رای‌گیری و اجماع‌نظر بین‌المللی در مهمترین نهاد بین‌المللی جهان استقبال و اعلام کرد این پیش‌نویس نشان می‌دهد که فلسطین به تمامی شروط مندرج در منشور سازمان ملل به ویژه بند چهار آن پایبند است و بر این اساس شایسته به دست آوردن عضویت کامل سازمان ملل است.

همچنین این وزارتخانه از کشورهایی که به این پیش‌نویس رای مثبت دادند، تقدیر و تشکر کرد و از کشورهایی که حامی راه‌حل ۲ دولتی و نیز امنیت و ثبات در منطقه هستند، خواست کشور فلسطین را نیز به رسمیت بشناسند.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود از کشورهایی که به این پیش‌نویس رای مخالف داده و یا دادن رای خودداری کردند، خواست در مواضع خود بازنگری کرده و در مسیر درست قرار بگیرند.

جنبش فتح نیز با انتشار بیانیه‌ای از تصویب این پیش‌نویس استقبال و تاکید کرد که این پیش‌نویس جایگاه فلسطین را در سازمان ملل تقویت می‌کند و به نشان می‌دهد که جهان بر خلاف هم‌پیمانان و حامیان سیستم رژیم اشغالگر و استعمارگر، حامی حق تاریخی فلسطین است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در آن بر حق کشور فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل تاکید شده، رای مثبت داد و به شورای امنیت توصیه کرد این مساله را با رویکردی مثبت مورد بازنگری قرار دهد.

خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) گزارش داد، تصویب این قطعنامه با رای مثبت ۱۴۳ کشور در مقابل رای ممتنع ۲۵ کشور و مخالفت ۹ عضو دیگر سازمان ملل انجام شد.

پیش‌نویس قطعنامه یاد شده بر این دلالت دارد که کشور فلسطین طبق ماده چهار منشور سازمان ملل، شایستگی عضویت در سازمان ملل را دارد و باید عضویت آن در سازمان پذیرفته شود، بر همین اساس در قطعنامه از شورای امنیت خواسته شده با توجه به این قطعنامه و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در تاریخ ۲۸ مه ۱۹۴۸ با رویکردی مثبت این مساله را مورد بازنگری قرار دهد.

انتهای پیام

نظر شما