شناسهٔ خبر: 66590812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تله مرگبار

حمله به رفح بی‌شک جان اسرای باقیمانده را به خطر خواهد انداخت و در پایان نیز حماس همچنان پابرجاست، بنابراین این شرایط یک خطر موجودیتی بالقوه را برای صهیونیست‌ها به ارمغان خواهد آورد و در آن زمان تنها نابودی حیات سیاسی نتانیاهو و کابینه او و محاکمه سران امنیتی و نظامی مطرح نیست، بلکه موجودیت کلیت رژیم اشغالگر به لبه پرتگاه خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شهاب خادم در یادداشتی در وطن امروز نوشت: در شرایطی که امیدها برای رسیدن به آتش‌بس و توقف جنگ طی مذاکرات غیرمستقیم میان رژیم صهیونیستی و حماس در قاهره، به اوج خود رسیده بود، کارشکنی مقامات تل آویو و اصرار بر ادامه جنگ و حمله محدود صهیونیست‌ها به رفح، حداقل تاکنون حصول هرگونه نتیجه‌ای را دور از انتظار کرده است.

اصرار صهیونیست‌ها بر مخالفت با آتش‌بس دائمی، اصلی‌ترین عامل شکست مذاکرات است. یک مقام صهیونیستی در این خصوص به نیویورک تایمز گفته عامل اصلی به بن‌بست رسیدن مذاکرات اخیر در قاهره، شخص نتانیاهو است. از سوی دیگر کابینه جنگ رژیم اشغالگر نیز حمله زمینی به رفح را تصویب کرد. پیش از آن ارتش صهیونیستی طی اعلامیه‌هایی از ساکنان شرق رفح خواست این منطقه را تخلیه کنند و به سمت خان‌یونس بروند.

سؤال اصلی این است: آیا مطلوب اشغالگران از یورش به رفح حاصل خواهد شد؟ ۷ ماه است مقامات نظامی و سیاسی تل‌آویو مدعی هستند بدون حمله به رفح امکان غلبه بر حماس وجود ندارد؛ پیش‌فرض ادعایی آنها این است که با یورش به رفح کار حماس ساخته است. به شکل تقریبا جامع و خلاصه قصد داریم به این موضوع بپردازیم. بیش از ۷ ماه از جنگ غزه می‌گذرد؛ طولانی‌ترین نبردی که ارتش اشغالگر تاکنون در آن وارد شده و هیچ دورنمایی نیز برای خروج از این باتلاق وجود ندارد. در این ۲۱۷ روز آیا هدف اصلی یعنی نابودی توان نظامی نیروهای مقاومت محقق شد؟ ادامه شلیک موشک‌ها و راکت‌ها آن هم از شمال غزه که تحت شدیدترین بمباران‌ها قرار داشته و دارد، مسأله ساده‌ای نیست و نشان می‌دهد مقاومت همچنان اوضاع را تحت کنترل دارد شبکه تونلی حماس که از آن با عنوان نسل جدید تونل‌ها یاد می‌شود نیز همچنان پابرجاست، بنابراین باید این سؤال را مطرح کرد: مگر کار حماس در غزه و خان یونس تمام شده است که اشغالگران حمله به رفح را تنها راه پیروزی خود می‌دانند؟

نکته دیگر اینکه منابع فلسطینی ماه گذشته گفتند گروه مقاومت عزالدین قسام در چارچوب حفظ نیروها و تجهیزات خود تاکتیک نبرد در غزه را تغییر داده است. منابع آگاه فلسطینی به الشرق الاوسط گفتند عزالدین قسام اکنون سیاستی را اتخاذ کرده است که بر پایه حملات محدود و ضروری به ارتش صهیونیستی و در معرض خطر قرار ندادن اعضای خود استوار است و می‌خواهد بخشی از قدرت خود را برای فردای جنگ ذخیره کند؛ از این خبر اینگونه برداشت می‌شود که عزالدین قسام حتی برای فردای جنگ نیز برنامه دارد و عِده و عُده لازم را برای آن در نظر گرفته است.

بنابراین گروهی که عملیات بی‌نظیر ۷ اکتبر ۲۰۲۳ را با رعایت تمام اصول اطلاعاتی و مخفی‌کاری به مرحله اجرا رساند و اکنون ۷ ماه است نه تنها دفاع، بلکه حمله نیز می‌کند، قطع به یقین برای ماشین جنگی اشغالگران در رفح نیز برنامه دارد.

اما در آن سوی ماجرا، اردوگاه رژیم صهیونیستی در شرابط نابسامانی به سر می‌برد. کابینه جنگ این رژیم در شرایطی حمله به رفح را تصویب کرد که هزاران اسرائیلی در خیابان‌های تل‌آویو و قدس اشغالی با شعار علیه نتانیاهو خواستار توقف جنگ و آتش‌بس هستند.

در این میان چندی پیش ۶۰۰ نفر از خانواده‌های اسرای اسرائیلی نزد حماس در نامه‌ای به کابینه جنگ این رژیم، حمله به رفح را «تله مرگ» توصیف کردند و درباره هرگونه تهاجم زمینی به این شهر هشدار دادند.

از سوی دیگر روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت فاش کرد فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی در نشستی به این نتیجه رسیده‌اند جنگ در غزه به بن‌بست رسیده و در حال حاضر اولویت با بازگردانی اسرای نزد حماس است.

مقامات حاضر در نشست بر این باور بوده‌اند ارتش اشغالگر دیگر جنگی واقعی در غزه ندارد چراکه تل‌آویو ۲ مساله یکی حمایت آمریکا و دیگری حمایت شهرک‌نشینان را از دست داده است اما نتانیاهو و «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت قومی رژیم صهیونیستی این حقیقت را نادیده می‌گیرند.

در این بین موضوع فقط ناکامی رژیم صهیونیستی در نبرد غزه نیست؛ یورش سراسری به رفح خطر جنگ داخلی را نیز برای اشغالگران بشدت بالا خواهد برد؛ حمله به رفح بی‌شک جان اسرای باقیمانده را به خطر خواهد انداخت و در پایان نیز حماس همچنان پابرجاست، بنابراین این شرایط یک خطر موجودیتی بالقوه را برای صهیونیست‌ها به ارمغان خواهد آورد و در آن زمان تنها نابودی حیات سیاسی نتانیاهو و کابینه او و محاکمه سران امنیتی و نظامی مطرح نیست، بلکه موجودیت کلیت رژیم اشغالگر به لبه پرتگاه خواهد رسید.

این همان چیزی است که «ناحوم بارنیا» تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت در سرمقاله چند روز پیش این روزنامه به آن اشاره کرد:‌ «شکاف عمیق و تلخی در جامعه‌ اسرائیل، میان ارتش و خانواده‌های اسرائیلی وجود دارد؛ جنگ‌های داخلی اینگونه آغاز می‌شوند».

انتهای پیام

نظر شما