شناسهٔ خبر: 66590697 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کودکانی غرق در هیاهوی اعتیاد

نخستین روزهای حیات کودک است، پدر مواد مخدر مصرف می‌کند و مادر سیگار می‌کشد. کودک در هیاهوی دود و اعتیاد روزگار کودکی خود را می‌گذراند. نمی‌داند فرداها چه خواهد شد اما همه خوب می‌دانیم که اعتیاد والدین چه بلایی بر سر این کودکان معصوم و بی‌گناه می‌آورد.

صاحب‌خبر -

زندگی غرق در دود و دور از آرامش، همراه با درگیری و جنجال‌ روز به روز برای آنها سپری می‌شود؛ کودک هم بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. عادات، ‌ رفتارها و آداب خانواده بر خشم، بدرفتاری، ‌ جدال و هیاهو پایه‌گذاری شده است و کودک هم همچون طوطی از خانواده خود تقلید می‌کند؛ به مصرف مواد مخدر پدر که نگاه می‌کند یک چیز را می‌آموزد و گاهی هم تَه سیگار مادر را روی انگشتان نحیف و ظریف خود می‌گیرد و گاه هم آن را بر لب می‌گذارد.

چنین رفتارهایی در ضمیر ناخودآگاه کودک تکرار می‌شود. شاید رفتار اینگونه فرزند خردسال یا کودک برای پدر و مادری که از زندگی امروز و فردای خود غافل هستند و آینده فرزندان خود را هم مبهم می‌دانند، امروز برای آنها خوشایند و دارای یک نوع طنز و خنده‌دار است اما فرداهای این کودکان با داشتن والدینی معتاد بسیار نامعلوم و به نوعی ناخوشایند خواهد بود و از اکنون باید جلوی بسیاری از این گونه عادات در کودکان را گرفت.

اغلب کودکانی که دارای پدر و مادر معتاد هستند شرایط نامناسب زندگی، دعواهای همیشگی، بی‌حالی والدین، پرخاشگری، خشم، خشونت، عصبانیت، ‌ناراحتی، زندگی سراسر غم و غصه و هزاران مشکل دیگر را تجربه می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که کودکان در چنین شرایطی نه تنها آینده خوبی برای خودشان متصور نشوند بلکه شرایطی بدتر از زندگی فعلی را در آینده داشته باشند.

اعتیاد در کودکانی که والدین معتاد دارند ریشه می‌کند و خواسته و ناخواسته به سمت مصرف موادمخدر می‌روند چون زندگی والدین معتاد خود را که می‌بینند در آینده چنین زندگی برای خودشان تصور می‌کنند. شخصیت آنان ضد اجتماعی می‌شود و هر نوع خشونت و پرخاشگری در وجود آنها شکل می‌گیرد.

حدود ۴۵ درصد معتادان متاهل هستند

سعید صفاتیان؛ کارشناس حوزه اعتیاد با بیان اینکه طبق آمارهای موجود،  حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد معتادان، متاهل و دارای فرزند هستند، گفت: چنانچه هر کدام به طور میانگین چند فرزند داشته باشند حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از فرزندان آنان در سنین ۶ تا ۷ سالگی یا بیشتر هستند که تحت فشار برنامه اعتیاد والدین قرار دارند.

وی ادامه داد: این موارد به طور یقین عارضه‌هایی را در پی خواهد داشت و این موضوع به دوران سنی افراد برمی‌گردد. پدر و مادری که اعتیاد دارند، فرزند آنان اعتیاد و مشکلات ناشی از آن را می‌بینند با انواع موادمخدر مانند تریاک و هروئین یا حتی دیگر مواد مانند شیشه آشنا می‌شوند. این موضوعات مشکلاتی را برای این گروه‌های سنی در آینده ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس حوزه اعتیاد معتقد است: مصرف انواع مواد مخدر توسط والدین تاثیرات منفی روی روحیه کودکان دارد و حتی در برخی مواقع مرگ کودکان را به دلیل مصرف انواع مواد مصرفی والدین را به همراه داشته است.  به عنوان نمونه، گاهی اوقات به دلیل وجود شربت متادون فرد معتاد در یخچال، فرزند بدون اطلاع خانواده از آن خورده و همین موجب مرگ کودک شده است.

کودکان در سنین ۱۴ سالگی مصرف کننده موادمخدر خواهند شد

صفاتیان اضافه کرد: همچنین در مواردی دیگر کودکان بدون اینکه بدانند تریاک چیست، چند گرم تریاک را خورده و باعث مسمومیت و فوت آنها شده است و یکی از تاثیرات مهم این است که این کودکان خیلی زود با مواد آشنا می‌شوند و این بچه‌ها به احتمال قوی از سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی مصرف کننده مواد مخدر خواهند شد زیرا به دلیل آشنایی با شرایط اعتیاد و انواع مواد مخدر این آمادگی را نسبت به دیگر بچه‌ها بیشتر دارند و بیشتر در معرض آسیب هستند.

وی افزود: زمانی که والدین به انواع مواد مخدر اعتیاد داشته باشند به طور یقین هزینه‌های زندگی آنها برای خرید مواد افزایش خواهد داشت و گاهی اوقات فرزندان آنان در مکالمات یا مراودات روزمره می‌بینند و می‌شنوند که هزینه‌های زندگی آنها به خاطر مصرف مواد افزایش می‌یابد و بچه به دلیل دیدن هزینه والدین برای مواد، در صورتی که درخواستی برای خرید هر نوع وسیله مورد نیاز داشته باشند در صورت مخالفت کردن والدین با واکنش منفی مواجه خواهند شد.

این کارشناس حوزه اعتیاد ادامه داد: اگر این کودک اسباب‌بازی، وسیله تفریحی یا حتی خوراکی بخواهد که والدین از خرید آن ممانعت کند در صورتی که می‌داند هزینه‌های زیادی از سوی خانواده به صورت روزانه یا هفتگی برای خرید مواد مخدر صورت می‌گیرد اما برای خرید ملزومات آنان ندارند، ‌ این موضوع باعث می‌شود کینه در دل کودک رشد کند و هر طوری در آینده آن را تلافی خواهد کرد.

پیدایش شخصیت ضد اجتماعی در کودکان با والدین معتاد

به گفته صفاتیان با اعتیاد والدین، ‌وجود تنش و درگیری در خانواده‌های دارای افراد معتاد همچون پدر و مادر، در چنین شرایطی شخصیت ضد اجتماعی و ضد خانواده در آینده کودک پیدا خواهد شد.  

وی ادامه داد: با اعتیاد والدین، ‌ وجود تنش و درگیری در خانواده‌های دارای افراد معتاد همچون پدر و مادر بالا می‌رود، در چنین شرایطی شخصیت ضد اجتماعی و ضد خانواده در آینده کودک پیدا خواهد شد و به شدت عصبانی و پرخاشگر می‌شود همچنین چون مصرف مواد مخدر باعث اختلاف، درگیری، جر و بحث و تنش زیاد در خانواده‌ها می‌شود، فرزند خانواده این موضوعات را مشاهده می‌کند و زمانی هم خودش وسط این بازی والدین قرار می‌گیرد و در آینده با مشکلات بیشتری رشد خواهد کرد.

این درمانگر اعتیاد اظهار داشت: زمانی که در یک خانواده عادی ماهی یک بار اختلاف، درگیری، دعوا و تنش وجود دارد اما در خانواده مصرف کننده مواد این مشکلات بسیار بیشتر مشاهده می‌شود و حتی ممکن است کودک هر شب درگیری را ببیند و درگیری‌ها دوباره باعث پیدایش شخصیت فرد ضد اجتماعی در کودکان شود.

به اعتقاد صفاتیان باید خانواده‌های دارای فرزندان کوچک همچون کودکان و نوجوان چنین مسایلی را به خوبی رعایت کنند زیرا مشاهده هرگونه مشکل در خانواده روی آینده، ‌روحیه، ‌شخصیت و رفتارهای کودک تاثیر منفی خواهد داشت و در آینده نیز به فردی پرخاشگر و با آمادگی بالا برای مصرف مواد مخدر تبدیل خواهد شد. در چنین شرایطی ارائه آموزش به والدین، ‌ قدرت نَه گفتن به فرزندان و پیشگیری از هرگونه مصرف مواد مخدر در فضای آموزشی به عنوان یک ضرورت به شمار می‌رود.

نظر شما