شناسهٔ خبر: 66589513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آغاز شکوفایی صنایع در خراسان جنوبی

روزنامه جوان

راه‌آهن یکی از پروژه‌های اصلی کشور و نیاز اصلی استان‌ها به حساب می‌آید که از ۱۵ قطعه‌ای که در خراسان جنوبی وجود دارد ۱۲ قطعه آن فعال است؛ ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مردم خراسان جنوبی و سیستان‌و‌بلوچستان به این پروژه بزرگ اشاره کرده و خواستار تکمیل آن شدند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: خراسان جنوبی با اینکه حدود ۹ درصد مساحت کشور را دارد، ولی جمعیت آن چیزی کمتر از یک درصد جمعیت کشور است که نشان می‌دهد جاذبه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌هایش هنوز آنقدر معرفی نشده که بخواهد سرمایه‌گذاران و به تبع آن جمعیت زیادی را به خود جذب کند، بنابراین برخی از شهر‌های آن مهاجرفرست است. هر چند طی دو دهه اخیر خشکسالی به شهرستان‌ها و روستا‌های خراسان جنوبی آسیب زیادی رسانده است، اما دولت سیزدهم برنامه‌های جامعی در جهت شکوفایی اقتصاد این استان دارد که می‌تواند دوباره خراسان جنوبی را احیا و چرخ‌های اقتصاد در این منطقه را به حرکت در بیاورد. 
 
انجام سرمایه‌گذاری حدود ۱۱ میلیارد دلار خارجی در کشور در دولت سیزدهم نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی در راه است. در همین راستا مقام معظم رهبری بر وحدت به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی نظام تأکید کرده‌اند و وحدت در حوزه اداری هم باید اجرایی شود تا با همدلی زمینه اجرای سیاست‌های اقتصادی فراهم شود. دستیابی به اهداف برنامه هفتم یکی از سیاست‌های اصلی کشور است که براساس آن باید تورم تک رقمی شود و اصلاح ساختار بودجه، تحول در نظام مالیاتی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالا‌ها در داخل کشور، انجام بهره‌وری و اجرای طرح‌های ملی و بزرگ از اهداف برنامه هفتم توسعه کشور است. 

 توجه به راه آهن
راه‌آهن یکی از پروژه‌های اصلی کشور و نیاز اصلی استان‌ها به حساب می‌آید که از ۱۵ قطعه‌ای که در خراسان جنوبی وجود دارد ۱۲ قطعه آن فعال است؛ ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مردم خراسان جنوبی و سیستان‌و‌بلوچستان به این پروژه بزرگ اشاره کرده و خواستار تکمیل آن شدند. حالا ۱۸هزار میلیارد تومان برای انجام آن پیش بینی شده است. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های بزرگ این استان می‌گوید: «با انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی تمام ۱۱ شهرستان این منطقه از نعمت آب برخوردار می‌شوند. در مهر یا آبان امسال لوله‌گذاری‌ها انجام و تا سال ۱۴۰۴ کار‌ها تکمیل و ۶۰ میلیون متر مکعب آب به استان می‌رسد.» قناعت می‌گوید: «فاز اول انتقال گاز از دشتک زابل هم در هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد تا در سرمای شدید دیگر با مشکل برای تأمین گاز واحد‌های مسکونی و تولیدی مواجه نشویم.»
به گفته این مسئول، افتتاح مجدد کارخانه قند قهستان و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های استان از دیگر اقدامات مورد نظر است. به گفته قناعت در هشت سال گذشته ۱۲ هکتار وارد محدوده خدمات شهری استان شده، اما در دولت سیزدهم تنها در دو سال گذشته ۵ هزار هکتار وارد محدوده شهری شده است. حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در استان برق رسانی شده و ۹۱۵ میلیارد تومان هم پروژه در این حوزه در دست اقدام داریم. 

 حل معضلات اجتماعی با کمک معادن 
طی سال‌های اخیر انجام پروژه‌های بزرگ، زمینه آغاز تحولی عظیم در خراسان جنوبی را رقم زده است. به عنوان مثال، در حالی که در ۴۳ سال گذشته تنها سه پست ۴۰۰ کیلو وات در خراسان جنوبی احداث شده، در دو سال گذشته دو پست ۴۰۰ کیلو وات در نهبندان و فردوس کلنگ‌زنی شده است. همچنین در حوزه معدن هم یکی از دغدغه‌های این استان جلوگیری از خام فروشی است که در این راستا شاهد حضور هلدینگ‌های بزرگ در شهرستان‌های خراسان جنوبی هستیم. در حال حاضر در زمینه ساخت مدرسه، خوابگاه‌های دانشجویی، مسکن محرومان و آبرسانی در خراسان جنوبی نیاز‌هایی وجود دارد که به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، معادن از محل مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند ورود پیدا کنند. علیرضا عباس‌زاده با اشاره به تهیه فهرست پروژه‌ها و نیاز‌های استان برای استفاده از مسئولیت اجتماعی معادن می‌گوید: «با استفاده از ظرفیت معادن استان می‌توانیم برخی از مشکلات و معضلات حوزه اجتماعی استان را رفع کنیم. معادن از محل مسئولیت اجتماعی در استان هزینه‌هایی در بخش‌های مختلف می‌کنند که باید ساماندهی شود.» وی با تأکید بر اینکه باید شورای معادن استان با مصوبات خود زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کند، ادامه می‌دهد: «معادن از پیشران‌های اقتصادی خراسان جنوبی است که باید بیش از گذشته از این ظرفیت استفاده کنیم.» دهه فجر سال گذشته بود که ۱۷طرح صنعتی و معدنی بزرگ در خراسان جنوبی بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شد. از این تعداد ۱۴ طرح صنعتی و معدنی افتتاح و عملیات اجرایی سه طرح با مجموع اعتبار ۵۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال آغاز شد. 
با افتتاح این طرح‌ها برای بیش از ۲ هزار نفر در استان شغل ایجاد شد. 
در کنار این پروژه ها، برگزاری جشنواره ملی سواد رسانه پروفسور معتمدنژاد، جشنواره مطبوعات شرق کشور، جشنواره موسیقی شرق کشور، جشنواره این حسام، اجرای طرح قرآنی، برگزاری یادواره شهدای قرآنی استان از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و هنری است. 
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری می‌گوید: «باید بستر لازم را برای نقش‌آفرینی مردم در سال جاری در حوزه‌های مختلف فراهم و از ابتکارات مردمی در این خصوص هم باید استفاده کنیم.» به گفته وی دستیابی به اهداف برنامه هفتم یکی از سیاست‌های اصلی کشور است که براساس آن باید تورم تک رقمی شود و اصلاح ساختار بودجه، تحول در نظام مالیاتی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالا‌ها در داخل کشور، انجام بهره‌وری و اجرای طرح‌های ملی و بزرگ از اهداف برنامه هفتم توسعه کشور است. 


 سالمندان زیر چتر حمایتی
در خراسان جنوبی خانواد‌های نیازمند و کم‌برخوردار شناسایی و مورد حمایت سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف قرار می‌گیرند. بر همین اساس معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام‌خمینی (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد ۱۷ هزار و ۷۴۵ پرونده سالمندان تحت حمایت کمیته امداد استان به ۶۹ مرکز نیکوکاری واگذار شده است، می‌گوید: «کمیته امداد در راستای تحقق احکام برنامه ششم و به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بدنه مردمی، کوتاه کردن فرآیندها، تسهیل در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات مددکاری، ارتقای کیفیت زندگی، بهبود خدمت رسانی به مددجویان سالمند در جهت استفاده از ظرفیت مراکز نیکوکاری در ارائه خدمت به محرومین، هم‌افزایی و برون سپاری پرونده‌های مددجویی سالمندان را نیز به مراکز نیکوکاری مددکاری واگذار کرده است.»
سیدرضا حسینی هدف از این اقدام را بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی خیریه‌ها وسازمان‌های مردم نهاد بر شمرده و تصریح می‌کند: «خدمت‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر، رفع مشکلات نیازمندان و تأمین نیاز‌های آن‌ها و کوچک‌سازی و چابک‌سازی سازمان از دیگر اهداف واگذاری پرونده‌ها به مراکز نیکوکاری است.» به گفته این مسئول، ارائه آموزش‌های چهره به چهره و مؤثر در سبک زندگی، ارائه خدمات مطلوب‌تر به سالمندان، توانمندسازی خانواده‌های مستعد و افزایش رضایتمندی عمومی از برنامه‌های حوزه حمایت است.

نظر شما