شناسهٔ خبر: 66589077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اطراف ایران چند بمب اتمی وجود دارد؟ 

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

ایران از شرق، شمال و غرب با کشورها و رژیم‌هایی مواجه است که تسلیحات اتمی در آن‌ها مستقر هستند. برخی از آنان رویکرد خصمانه‌ای با ایران دارند. 
کل تسلیحات هسته‌ای جهان با استناد به مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) بالغ بر ۱۲هزارو۵۱۲کلاهک اتمی و با استناد به آمار فدراسیون دانشمندان امریکایی (FAS) بالغ بر ۱۲هزارو۱۰۰کلاهک اتمی است. نقطه اوج انبار تسلیحات اتمی مربوط به سال۱۹۸۶ در جنگ سرد بود که به عدد ۷۰هزارو۳۰۰رسید. 
دانشمندان لوس آلاموس در سال۱۹۴۵ مدعی شدند برای پایان زندگی در کره زمین فقط بین ۱۰ تا ۱۰۰ابر بمب اتمی نیاز است. «لوس آلاموس» همان آزمایشگاهی است که نخستین بمب اتم جهان در آن طی پروژه منهتن ساخته شد. روسیه ۵هزارو۵۸۰کلاهک، امریکا ۵هزارو۴۴کلاهک، چین ۵۰۰کلاهک، فرانسه ۲۹۰کلاهک، انگلیس ۲۲۵کلاهک، هند و پاکستان ۱۷۰کلاهک، کره‌شمالی ۵۰کلاهک و رژیم صهیونیستی ۹۰کلاهک اتمی در اختیار دارند. امریکا و روسیه اکنون مالک ۸۸درصد از کل موجودی سلاح‌های هسته‌ای و ۸۴درصد از کل کلاهک‌های آماده به شلیک جهان هستند. البته لازم به ذکر است از ۱۲هزارو۱۰۰کلاهک اتمی تقریباً ۹هزارو۵۸۳کلاهک در انبار‌های نظامی برای استفاده وجود دارد و باقی در مرحله بازنشستگی قرار دارند. روسیه هزارو۷۱۰کلاهک، امریکا هزارو۶۷۰ کلاهک، فرانسه ۲۸۰کلاهک و انگلیس ۱۲۰کلاهک آماده/ مستقر از نوع استراتژیک در اختیار دارند. مجموعاً ۳هزارو۷۸۰کلاهک اتمی استراتژیک در جهان موجود است. 
تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی (TNW) یا تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک (NSNWs) به نوعی شامل کلاهک کوچک و با دامنه نهایی برد ۵هزارو۵۰۰کیلومتر است. هدف، استفاده در میدان جنگ یا حمله محدود است. نقطه مقابل آن تسلیحات هسته‌ای استراتژیک (SNW) است که دارای بازدهی تا بیش از یک مگاتن TNT (یک‌میلیون تن) است. برای فهم این عدد به همین نکته می‌توان اشاره کرد که بمب اتمی ر‌هاشده در هیروشیما معادل ۱۵هزار تن TNT بوده است. «تزار» بزرگ‌ترین سلاح هسته‌ای جهان قدرت انفجاری حدود ۶۰مگاتن دارد که ۳هزارو ۸۰۰ برابر بمب اتمی هیروشیماست. 
 برنامه نظام درباره بمب اتم چیست؟
ایران از شرق، شمال و غرب مواجه با کشور‌هایی است که تسلیحات اتمی در آن‌ها مستقر هستند. برخی از آنان رویکرد خصمانه‌ای با ایران دارند. مضاف بر اسامی مذکور در باشگاه ۹دارنده تسلیحات اتمی، همسایه شمال‌غربی ایران نیز میزبان تسلیحات اتمی است. 
اندیشکده بروکینگز (The Brookings) آماری به نقل از فدراسیون دانشمندان امریکایی (FAS) منتشر کرد که نشان می‌داد ارتش امریکا ۱۵۰بمب گرانشی هسته‌ای B ۶۱ را در پایگاه‌های خود در کشور‌های عضو ناتو مستقر کرده است. بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه اسامی این کشور‌ها هستند. گزارش‌ها حاکی است ۵۰فروند از این نوع بمب در پایگاه هوایی اینجرلیک واقع در کشور ترکیه مستقر است. مجموعاً عددی بالغ بر ۶هزارو۵۶۰کلاهک اتمی در شعاع ۲ هزارکیلومتری ایران قرار دارد. «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با الجزیره تصریح کرد که ایران ظرفیت تولید بمب اتمی دارد، ولی تصمیمی برای تولید ندارد، اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاراً دکترین هسته‌ای ایران تغییر خواهد کرد. 
 منبع: فارس

نظر شما