شناسهٔ خبر: 66589076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس سازمان انرژی اتمی:

مجتمع غنی‌سازی «فردو» خار چشم دشمنان انقلاب شده است

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) هم اکنون به خار چشمی برای دشمنان انقلاب اسلامی تبدیل شده است، گفت: کیفیت آب سنگین ایران در صدر آب سنگین‌های تولیدی دنیا قرار دارد. 
به گزارش فارس، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سی‌وسومین یادواره شهدای فردو در قم طی سخنانی با بیان اینکه مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) در حوزه علوم و فنون هسته‌ای یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هسته‌ای کشور بوده که هم اکنون به خار چشمی برای دشمنان انقلاب اسلامی تبدیل شده است، افزود: علوم و فنون هسته‌ای در انحصار کشور‌های قدرتمند است و به واسطه ورود قدرتمند ایران به این عرصه، تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف اعمال کردند. آنان شرکت‌ها و افرادی را تحریم کردند که این افراد در حوزه علوم و فنون کشور گام برداشته بودند و با این کارشان می‌خواستند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند. 


 در حوزه تولید رادیودارو‌ها جزو کشور‌های برتر دنیا هستیم
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در موضوع برجام طرف‌های مقابل ایران تنها نمایش لغو تحریم‌ها را داشتند و به هیچ عنوان به وظایف خودشان در این زمینه عمل نکردند، با این حال ظرفیت هسته‌ای ایران اسلامی شکوفا شده است و ما قوی‌تر از گذشته ظرفیت‌های خودمان را بالا خواهیم برد. 
اسلامی همچنین گفت: یکی از این موارد به موضوع گسترش ظرفیت رادیودارو‌ها در کشور برمی‌گردد که در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم؛ حوزه‌ای که اگر در آن به خودکفایی نمی‌رسیدیم و امکان تولید این رادیودارو‌ها را برای بیماران به خصوص بیماران سرطانی کشور نداشتیم، این در حالی است که طرف‌های مقابل ما تنها مجموعه‌ای را که در کشورمان در حال ساخت این رادیوداروهاست، تحریم کردند. 
وی افزود: همچنین در بخش تولید ابزار‌های دقیق، هسته‌ای به مدد و کمک صنایع بزرگ کشور از جمله پتروشیمی، فولاد، چوب، کاغذ و نفت آمده است. سازمان انرژی اتمی با رسیدن به خودکفایی در تولید این ابزار‌ها و تولید سامانه‌های مورد نیاز صنایع مختلف کشور آن‌ها را با هزینه‌هایی به مراتب کمتر در اختیار صنایع بزرگ کشور قرار داده است. 


 کیفیت آب سنگین ایران  در صدر آب سنگین‌های تولیدی دنیا
اسلامی با بیان اینکه افتخارآفرینی‌های دیگر ایران در حوزه هسته‌ای به موضوع آب سنگین برمی‌گردد، افزود: جمهوری اسلامی در حوزه آب سنگین و مشتقات آن در حال حاضر در دنیا جزو بهترین‌ها به شمار می‌آید. در حال حاضر ما توانسته‌ایم بابت بهره‌بردن از آب سنگین و مشتقات آن در بخش تحقیق و توسعه در حوزه‌های دارویی و دیگر صنایع ظرفیت‌های مناسبی را ایجاد کنیم. کیفیت آب سنگین ایران در صدر آب سنگین‌های تولیدی دنیا قرار دارد و کشور‌های محدودی هستند که امکان تولید آن را دارند. 
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آب سنگین و مشتقات آن امروز در تولید دارو‌های نسل جدید نقش مؤثری دارند و یکی از محصولات ما در این بخش ساخت کیت غربالگری نوزادان است که کاربرد بسیار مهمی در بخش پزشکی دارد.

نظر شما