شناسهٔ خبر: 66588916 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

«دنیای‌اقتصاد» بازارها را بررسی می‌کند

هفته ناامید کننده بورس

صاحب‌خبر -

بازار داخلی

بازدهی منفی شاخص‌ها

هفته‌ای که گذشت، هفته خوبی برای سهامداران بورس و فرابورس نبود. در این هفته معاملاتی که به دلیل تعطیلی رسمی روز شنبه، از یکشنبه آغاز شد، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران چهار روز منفی را پشت سر گذاشت(هشت روز منفی متوالی) و در نهایت در روز چهارشنبه در محدوده ۲ میلیون و ۲۱۹هزار واحد قرار گرفت و بازدهی هفتگی منفی ۲.۰۲ درصدی را به ثبت رساند. این مقدار کمترین میزان شاخص کل از ابتدای سال ۱۴۰۳ است. شاخص هم وزن نیز تنها در روز یکشنبه عملکرد مثبت بسیار محدودی را به ثبت رساند

(۰.۰۳ درصد) و با کاهش ارتفاع در سه روز دیگر، نهایتا در آخرین روز معاملاتی هفته در محدوده ۷۳۷ هزار و ۹۴۹ واحد قرار گرفت تا بازدهی هفتگی منفی ۱.۷۲ درصدی برای این شاخص ثبت شود. وضعیت رکن دیگر بازار سهام نیز ناامید کننده بود. شاخص کل فرابورس هم که مانند شاخص هم وزن بورس تنها در ابتدای هفته(یکشنبه) توانست رشد بسیار محدودی را به ثبت برساند، باقی روزها روندی منفی به خود گرفت تا در روز چهارشنبه در سطح ۲۴ هزار و ۸۱۹واحد قرار بگیرد و با ثبت بازدهی منفی ۱.۴۹درصدی به کار خود در این هفته پایان دهد. در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد نیز که از مهم‌ترین متغیرهای بازار سهام است، وضعیت مناسبی را به نمایش نگذاشت. به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه نسبت به میانگین هفته ماقبل ۹ درصد کاهش یافت و در سطح ۲۹۹۱ میلیارد تومان قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این مقدار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته(که میانگین ارزش معاملات خرد در حدود ۱۷هزار و ۵۵۵میلیارد تومان بوده است) ۸۳ درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد  از طریق تحلیل وضعیت این متغیر نیز نمی‌توان حرکات و اتفاقات مثبتی را در بازار شناسایی کرد. همچنین در تمام طول این هفته از بورس و فرابورس خروج پول از جانب سهامداران حقیقی صورت گرفته است که مجموع این مقدار نیز به حدود ۶۰۰میلیارد تومان می‌رسد. اما صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس (ETFها) در مجموع هفته ۳۹۷میلیارد تومان ورود پول را تجربه کردند. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بازار سهام در حال حاضر درگیر وضعیتی است که افت و رکود گسترده در آن حاکم است که این مساله با ناامیدی و بی‌اعتمادی‌های سهامداران نیز همراه شده است. سهامداران نسبت به تصمیمات کلان دولت در رابطه با متغیرهایی که بر این بازار اثر می‌گذارند اعتمادی ندارند و همین مساله تبدیل به یکی از دلایل اصلی شده است که سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این بازار ندارند. همچنین دولت هنوز تصمیم مشخصی در ارتباط با دلار نیما نگرفته است و نرخ بهره بانکی نیز در سطح بالایی قرار دارد که تمام این مسائل در کنار یکدیگر سبب وضعیت این روزهای بازار مذکور شده‌اند.

بازار خارجی

رشد طلا  در پی احتمال  افزایش تنش

معاملات در بازارهای خارجی در روز جمعه با رشد قیمت کامودیتی‌ها همراه شدند. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت در حدود ۰.۶۹درصد افزایش یافت و در قیمت ۸۴دلار و ۴۶سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. نفت WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت» نیز مانند نفت برنت رشد ۰.۸۲درصدی را تجربه کرد و در محدوده ۷۹ دلار و ۹۱ سنت مبادله شد. اگرچه قیمت نفت در روزهای اخیر کاملا صعودی شده است، اما تحلیلگران موسسه مالی McClellan معتقدند که قیمت طلای سیاه در ماه‌های آینده به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری خواهد رسید. به نظر می‌رسد که طلای جهانی مجددا در مسیر رکورد‌شکنی قرار گرفته است. به طوری که قیمت این فلز گران‌بها در آخرین روز هفته معاملاتی بازارهای جهانی در حدود ۱.۱۴ درصد رشد کرد و در قیمت ۲ هزار و ۳۷۳دلار به ازای هر اونس که بالاترین قیمت آن در ۱۵ روز گذشته است، خرید و فروش شد. تحلیلگران عقیده دارند که دلیل این افزایش، تغییرات شاخص دلار و بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به نفع فلز زرد بوده است. همچنین در این روزها اخباری مبنی بر عدم دستیابی به توافق و آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در حال پخش شدن است که تقاضای اونس جهانی را به سبب ویژگی «پناهگاه امن سرمایه‌گذاری» در شرایط تنش و ناآرامی افزایش داده است و سبب رشد قیمتی آن شده است.

1 copy

2 copy

نظر شما