شناسهٔ خبر: 66584415 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حضرت ابراهیم (ع) بنیانگذار برائت از مشرکین بود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: ابراهیم خلیل الله بنیانگذار برائت و پرهیز از شرک و مشرکان بود.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، امروز همزمان با اول ماه ذی القعده و آغاز هفته حج در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، اظهار کرد: سفر زائران بیت الله الحرام در روز‌های آینده آغاز می‌شود و زائران ایرانی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران عملیات حج پیش رو ادامه داد: رهبری حج امسال را با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه، حج برائت از مشرکان، نام گذاری کرده اند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار یادآور شدند که زائران بیت الله الحرام باید پیوسته در حال ذکر و یاد خدا و توجه ویژه به وحدت با دیگر مسلمانان باشند. ایشان همچنین به الگو بودن حضرت ابراهیم (ع) در قرآن اشاره و آیین ابراهیمی را سرمنشأ ادیان آسمانی معرفی کردند.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه نزدیک‌ترین دین به آیین ابراهیمی، اسلام است، گفت: امام خمینی (ره) نیز مراسم حج تمتع را حج ابراهیمی خواندند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با برشمردن برخی ویژگی‌های شخصیتی حضرت ابراهیم (ع)، اضافه کرد: زائران بیت الله الحرام پس از طواف خانه خدا، نماز طواف را پشت مقام ابراهیم اقامه می‌کنند که این بیانگر جایگاه و مقام والای این پیامبر عظیم الشأن است.

وی اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن در معرفی ویژگی‌های حضرت ابراهیم (ع)، ایشان را بردبار و دلسوز معرفی می‌کند و در آیه ۷۵ سوره هود می‌فرماید: «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ:، زیرا ابراهیم بردبار و دلسوز و بازگشت‏ کننده [به سوی خدا]بود».

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: حضرت ابراهیم (ع) به فکر آیندگان بود و در حقیقت ایشان را می‌توان مؤسس امت اسلامی و تشکیلات دینی دانست.

حجت الاسلام نواب هچنین از حضرت ابراهیم (ع) بعنوان مدافع مظلومان و نخستین کسی که به میدان جنگ رفت یاد کرد و گفت: ایشان حضرت لوط (ع) را از دست رومیان نجات داد.

وی افزود: ابراهیم خلیل الله مقام پیشوایی امت را داشت و خداوند متعال در همین راستا در آیه ۱۲۴ سوره بقره می‌فرماید: إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا- من تو را پیشوای مردم قرار دادم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حضرت ابراهیم (ع) را بنیانگذار برائت و پرهیز از مشرکان دانست و گفت: مناظره و گفتگوی ایشان با ستاره پرستان، ماه پرستان و خورشید پرستان در قرآن کریم ذکر شده که آن‌ها را به پرستش خدای یگانه و پرهیز از شرک و بت پرستی دعوت کرده است.

حجت الاسلام نواب در پایان با اشاره به آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه که به مسئله برائت اختصاص دارد، اضافه کرد: حضرت ابراهیم (ع) نخستین کسی بود که با شمشیر جنگید و مناسک حج را تبیین کرد و خداوند متعال برای امتحان کردن به ایشان دستور داد که فرزندنش حضرت اسماعیل (ع) را ذبح کند که این آزمایش را پدر و پسر سرافرازانه پشت سر گذاشتند.

نظر شما