شناسهٔ خبر: 66570432 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به صنعت نفت است/ صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت در سال ۱۴۰۲

خجسته‌مهر: تولید در دولت سیزدهم ۷۰ درصد افزایش یافته است و این در حالی است که بیشتر مخازن در نیمه دوم عمر خود قرار دارند. طی این مدت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ذخایر نفت خام به نفت کشور اضافه شده و ۸ مخزن نفتی و گازی نیز کشف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محسن خجسته‌مهر معاون اول وزیر نفت در نشست خبری در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی است که بتوان دستاور‌ها و عملکرد‌های صنعت نفت را ارزیابی کرد. امسال ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط صنعت نفت است، عنوان کرد: کل فعالیت در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت برای این است که رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم، سال گذشته از محل صادرات نفت و میعانات گازی ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال دو برابر شده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد مخازن نفتی و گازی ایران آن‌قدر جذاب است که با وجود تحریم نیز شرکت‌های خارجی در ایران حاضر می‌شوند.

وی افزود: پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مخازن نفتی و گازی دنیا در ایران هستند، با این حال در شرایط تحریم بدون آنکه چالش نگران‌کننده‌ای وجود داشته باشد، تولید نفت و گاز در کشور ادامه دارد.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت ۵۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه‌ها، بیان کرد: بیشتر نفت کشور صادر می‌شود و ۳۵ میلیارد دلار درآمد در سال ۱۴۰۲ بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به دستاورد‌های این شرکت در بخش توسعه میادین نفتی و گازی، گفت: در دو دولت گذشته مجموعا ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شده بود. اما در دو سال دولت سیزدهم رقم قرارداد‌ها تقریبا دو برابر دولت قبلی است و به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسیده است که معادل سالی ۱.۶ میلیارد دلار است، اما در ۲.۵ سال دولت سیزدهم ۱۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که سالانه ۶.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود و رشدی ۴ برابری را نشان می‌دهد.
ة

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: کار‌هایی که انجام دادیم در سه بخش است که شامل اقدام‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌شود.

خجسته‌مهر ادامه داد: تولید در دولت سیزدهم ۷۰ درصد افزایش یافته است و این در حالی است که بیشتر مخازن در نیمه دوم عمر خود قرار دارند. طی این مدت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ذخایر نفت خام به نفت کشور اضافه شده و ۸ مخزن نفتی و گازی نیز کشف شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با اقدام‌های انجام‌شده یک روز وقفه در تأمین خوراک پالایشگاه‌ها نبوده و افزایش تولید نفت به صادرات معطوف شده است، گفت: در گذشته کاهش یافته بود، زیرا صادرات امکان‌پذیر نبود، اما امروز نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم.

وی ادامه داد: پارسال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های نفتی بستیم که ۱۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به ۲ میدان مشترک بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای توسعه ۴ میدان قرارداد امضا شد، تصریح کرد: ۱۱.۵ میلیارد دلار از این قرارداد‌ها برای توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان بود و در این قرارداد برای نخستین بار ۶ بانک و ۲ شرکت اکتشاف تولید وارد عمل شدند. برای فاز دوم میدان مشترک آذر نیز ۱.۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد.

خجسته‌مهر با اشاره به حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی گفت: تا نیمه نخست امسال برداشت از فاز ۱۱ این میدان مشترک گازی افزایشی خواهد یافت، همچنین عملیات اجرایی قرارداد جدید آزادگان را خواهیم داشت.

وی افزود: ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده است. ۳ هزار پروژه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان طرح در حال اجراست.

خجسته‌مهر با اشاره به اقدام‌های جدید و منحصربه‌فردی که در سال ۱۴۰۲ آغاز شد، بیان کرد: چند روز پیش قرارداد ۲۰ مخزن گازی را به ارزش ۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها امضا کردیم. شرکت ملی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها همکاری مشترک زیادی دارد و در واقع پشتیبانی این مجموعه‌ها را در خوراک و صادرات انجام می‌دهیم. این تفاهم‌نامه‌ها به معنی آغاز مطالعه مخازن و پس از آن ارائه برنامه برای سرمایه‌گذاری و تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اقدام مهم دیگر در سال ۱۴۰۲ را آغاز برنامه فشارافزایی در پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: این پروژه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اجرای آن ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی که برای این پروژه انتخاب کرده‌ایم باید در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، ساخت توربوکمپرسور و ساخت سکو‌های فشارافزایی و اقامتی اقدام کنند. برای ساخت توربوکمپرسور‌ها هم هفت قطب را تعریف کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: امسال ۳۰ طرح به ارزش ۸ میلیارد دلار افتتاح و بهره‌برداری می‌شود و عملیات ۱۹ طرح به ارزش ۱۱.۵ میلیارد دلار نیز آغاز می‌شود. همچنین به‌زودی قرارداد‌های ساخت سکو‌های فشارافزایی را امضا می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه امسال و به‌زودی سکوی فاز ۱۳ آلفا در پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این پروژه همان ترک فعل سال ۱۳۹۴ است که در اثر یک حادثه متوقف شد و حدود ۷ سال کشور از نعمت بهره‌مندی از این پروژه محروم بود.

خجسته‌مهر همچنین از یک کار مهندسی تازه برای توسعه یک بلوک گازی خبر داد و گفت: یک حلقه چاه مربوط به این بلوک توسعه‌ای جدید در پارس جنوبی انجام شده و یک حلقه چاه دیگر هم انجام می‌شود و امیدواریم نتایج مطالعات و زمین‌شناسی آن زودتر به نتیجه برسد و بتوانیم نتایج را اعلام کنیم و یک سکوی جدید در پارس جنوبی آغاز به کار کند.

وی با اشاره به رکورد ذخیره‌سازی گاز در دو مخزن شوریجه و سراجه، گفت: به زودی دو مخزن ذخیره‌سازی بانکول و مختار آماده بهره‌برداری خواهد شد. همچنین امسال تولید از مخازن دی و توس نیز شروع می‌شود. ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی و چشمه‌خوش نیز آماده بهره‌برداری هستند.

نظر شما