شناسهٔ خبر: 66565478 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان تاکید کرد

ضرورت تعامل بین بخشی در مقابله با بیماری مالاریا

معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های اخیر تهدید جدی برای بیماری مالاریا است و به دلیل عدم انجام مراقبت های حشره شناسی و بهداشتی مالاریا در آن سوی مرز، خطر احتمال شیوع بیماری مالاریا را در شهرهای مرزی استان افزایش می دهد.

صاحب‌خبر -

دکتر شیخ زاده امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت در کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیب و سوران افزود: مقابله با این بیماری نیازمند تعامل بین بخش و برون بخشی می باشد تا بتوانیم از روند افزایشی موارد بیماری جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز بر تقویت نظام مراقبت بیماری های منتقله از طریق ناقلین در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

دکتر حبیب غزنوی گفت: با توجه تغییرات شرایط آب و هوایی، بارندگی های اخیر و به تبع آن، افزایش کانون های  مالاریا در برخی از مناطق استان، احتمال طغیان انواع بیماری های واگیر از جمله مالاریا وجود دارد، تیم های سلامت اقدامات و مداخلات لازم جهت کنترل ناقلین را انجام دهند.

غزنوی بر هوشیاری نظام سلامت در مواجهه با بیماری مالاریا تاکید کرد و افزود:  باید تمامی تیم های سلامت، نسبت به شناسایی و درمان به موقع موارد بیماری مالاریا هوشیار و حساس باشند و بیماران را در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و درمان را شروع کنند تا از انتقال و افزایش انفجاری موارد بیماری در سطح منطقه جلوگیری شود.

وی مرز را چالش اصلی بیماری مالاریا عنوان کرد و افزود: باید برای مناطق پرخطر مداخلات ویژه ای در نظر گرفته شود و به تمامی افراد در معرض خطر نیز آموزش های لازم ارائه شود.

دکتر مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: بارندگی های اخیر در استان در کنار سایر شرایط موجود، شرایط لازم برای رخداد طغیان بیماری های منتقله از ناقلین و آب را فراهم کرده است، به طوری که در صورت غفلت با طغیان انواع بیماریهای واگیر روبرو خواهیم شد، لذا شرایط موجود نیاز به توجه بیشتر و ویژه ای دارد و باید از این فرصت با حساس سازی محیط و اجرای مداخلات اثربخش به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

زنگنه بر تشدید فعالیت های محیطی تاکید کرد و افزود: باید نظارت های پیوسته و مستمر در سطوح مختلف از برنامه مالاریا و سایر بیماریهای واگیر انجام شود و مداخلات لازم مانند لاروکشی، سمپاشی کانون‌های آلوده و ارائه آموش های لازم به مردم با جدیت و حساسیت بیشتری جهت پیشگیری از مالاریا در استان بویژه در شهرستان مرزی سراوان و سوران انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما