شناسهٔ خبر: 66564370 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رییس جمهور پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌های استان قم را افتتاح کرد

رییس جمهوری در سفر به استان قم، پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکار‌های این استان را افتتاح کرد تا از امروز بیش از ۴۳۵ هزار خانوار قمی به سرعت‌های چند صدمگابیتی اینترنت دسترسی پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

رییس جمهور پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌های استان قم را افتتاح کرد

به گزارش خبرنگار استان‌ها خبرگزاری دانشجو، امروز (پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت) و در جریان سفر رییس جمهوری به استان قم، آیت الله سید ابراهیم رییسی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌های این استان را افتتاح کرد.


با افتتاح این پروژه ملی، استان قم بعد از استان گلستان، دومین استان کشور به شمار می‌رود که همه شهر‌های آن تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است و از امروز ۴۳۵ هزار خانوار شهری این استان به سرعت‌های چند صدمگابیتی دسترسی پیدا کرده اند.


پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌های استان قم توسط اپراتور «شاتل» از دارندگان پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی اجرا شد که در مجموع با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریال ظرف حدود ۱۸۰ روز، بیش از ۳۴۰ کیلومتر حفاری و داکت گذاری صورت گرفت.

همچنین در این مدت به منظور برقراری اتصال میان شهر‌های این استان توسط اپراتور شاتل، ۶۵ کیلومتر فیبرنوری احداث شد.

در آیینی که به همین مناسبت با حضور رییس جمهوری برگزار شد، سرعت اینترنت کاربران شهر‌های مختلف این استان که در قالب طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها به شبکه اینترنت دسترسی پیدا کرده بودند در حضور اصحاب رسانه و مقامات حاضر مورد تست قرار گرفت که سرعت‌های بالای ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه به ثبت رسید.

دی ماه سال گذشته بود که پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌های استان گلستان توسط رییس جمهوری افتتاح شد و میزان پوشش فیبرنوری از ۵ میلیون خانوار گذر کرد و حالا در فاصله چند ماه از آن، پروژه FTTx در همه ۷ شهر استان قم که جمعیت بیشتری نسبت به استان گلستان دارد به طور کامل آماده بهره برداری شد.

با افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها در شهر‌های استان قم، میزان پوشش در این طرح بزرگ به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار رسید و مطابق برنامه ریزی‌های دقیق صورت گرفته و حجم فشرده‌ای از فعالیت‌ها که در دست اقدام است این میزان تا پایان امسال به پوشش حدود ۱۴ میلیون خانوار خواهد رسید.

بنابه برنامه ریزی وزارت ارتباطات، تا پایان کار دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند که با ارایه درخواست، اپراتور‌ها موظف اند ظرف مدت یک ماه دسترسی آن‌ها را به اینترنت فیبرنوری فراهم کنند.

بنابه این گزارش، صد در صد روستا‌های استان قم به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل شده اند و در سال گذشته ۵۰ سایت ۵G در این استان احداث شده است و این استان در رتبه ششم از نظر شاخص ارتباطات و فناوری اطلاعات در بین استان‌های کشور قرار دارد.

رییس جمهور:اولویت دولت توسعه فیبر نوری در سراسر کشور است

رییس جمهور با اشاره به بهره‌مندی ۲۵ میلیون نفر از شبکه فیبرنوری، گفت: تکمیل فناوری فیبر نوری در تمام نقاط کشور یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه فیبر نوری قم، افزود: تحت پوشش قرارگیری ۷.۵ میلیون خانوار از فناوری فیبر نوری خبر امیدبخشی است و باید تمام مردم در یک بازده زمانی کوتاه از این زیرساخت مهم ارتباطی برخوردار شوند.

وی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که امروز باید مورد توجه باشد اهمیت فضای مجازی در زندگی روزمره مردم است؛ در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر از مردم کشور از شبکه فیبر نوری برخوردار شده‌اند.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز کسب‌وکارها، انتقال دانش، ارتباطات اداری، سازمانی، مالی و ... بر بستر فضای مجازی قرار گرفته‌است و بر همین اساس رفاه مردم در فضای مجازی مورد توجه است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت اینترنت ادامه داد: قدرت و شتاب در شبکه مورد توجه و تاکید دولت سیزدهم است.

رییسی توسعه فیبر نوری را یک زیرساخت فرهنگی مهم در انتقال دانش و فناوری یاد کرد و گفت: با این ظرفیت ایجاد شده پژوهشگران، دانشگاه‌ها و موسسات علمی می‌توانند با سرعت بیشتری کار‌های خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: استان قم بخاطر جایگاه والای آن در تولید علم و دانش و وجود موسسات علمی و تحقیقاتی و انتقال این محتوا‌ها در استان قم از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

واگذاری هفت هزار و ۲۵۶ واحد مسکونی، بازدید از آزادراه در حال ساخت شهید سلیمانی، افتتاح پروژه توسعه خطوط و بهسازی ۱۹ کیلومتر "بلاک ساقه- باغیک" به ارزش ۴۲۰ میلیارد تومان، بازدید از فرودگاه قم و بازدید از شهرک در حال ساخت اول "پرنیان" و کلنگ زنی عملیات آماده‌سازی شهرک دوم پرنیان دیگر برنامه‌های سفر رییس جمهور در این روز خواهد بود.

نظر شما