شناسهٔ خبر: 66562010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی ممنوع

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد، سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع کشاورزی ممنوع است.

صاحب‌خبر -

بر اساس این اطلاعیه برخی کشاورزان هرسال پس از پایان فصل برداشت گندم و جو، به‌منظور تسریع در عملیات آماده‌سازی زمین برای کشت و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می‌نمایند، که این عمل علاوه بر ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی و بیماری‌های تنفسی و اتلاف سرمایه‌های بخش کشاورزی بعضی مواقع موجب سرایت آتش‌سوزی به عرصه‌های طبیعی می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است؛ بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است و درصورتی که درنتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک‌سال محکوم خواهد شد.

در اطلاعیه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین اشاره شده است: سوزاندن بقایا و ضایعات محصولات کشاورزی باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک و آلودگی آب‌وهوا و محیط‌زیست شده و سلامت ساکنان مناطق هم‌جوار اراضی کشاورزی را نیز در پی دارد.

در پایان این اطلاعیه شماره تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی برای گزارش هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی اعلام شده است.

نظر شما