شناسهٔ خبر: 66558373 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس انجمن هسته‌ای ایران:‌

کنفرانس بین‌المللی ۲۰۲۴ به رویداد تاریخی برای صنعت هسته‌ای تبدیل شد

تهران - ایرنا - رییس انجمن هسته‌ای ایران گفت: با توجه به تعداد سخنرانی‌ها و میزگردهای برگزار شده و حضور حداکثری جامعه علمی - هسته‌ای، نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ به رویداد تاریخی برای صنعت هسته‌ای کشور تبدیل شد.  

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، جواد کریمی‌ثابت در آیین اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ اظهار کرد: امروز با مشارکت همه شما توانستیم یک رویداد فاخر و تجربه ارزشمند را برای جامعه هسته‌ای به ارمغان بیاوریم؛ این مهم بدون مشارکت و همکاری همه اعضا و اجزا میسر نبود.

وی تصریح کرد: ارائه بیش از ۱۰۰ سخنرانی علمی در قالب مقالات،‌ برگزاری ۱۶ میزگرد تخصصی، ارائه بیش از ۳۵۰ پوستر، حضور حداکثری جامعه علمی هسته‌ای از دانشگاه در این کنفرانس و همین‌طور حضور دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی حوزه هسته‌ای و چهره‌های بسیار ارزشمند این عرصه و مدیران صنعت باعث شد این نشست تبدیل به رویداد تاریخی برای جامعه هسته‌ای شود.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در نشست‌هایی که برگزار شد، فضایی فراهم شده بود که زیست‌بوم فناوری و همه اجزا و نهادهای آن، بخش دانشگاه، صنعت و بخش خصوصی و ... در یک بستر مناسب کنار هم قرار گیرند و یک هم‌افزایی را نوید دهند.

رییس کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای افزود: در واقع با حضور در جلسات، ‌مشاهده کردم که چگونه صنعت از آخرین دستاوردهای دانشگاه آگاه می‌شود و همین‌طور ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در کنفرانس را رؤیت می‌کند و همین‌طور دانشگاه از چالش‌هایی که مجموعه صنعت با آن مواجه است و نیز اولویت‌های صنایع آگاه می‌شود که با بررسی این موارد دانشگاه و صنایع به راحتی می‌توانند نقشه‌راه آینده را ترسیم کنند.

کریمی‌ثابت گفت: این چند روز شاهد بودیم که فناوری هسته‌ای ما به یک بلوغ رسیده و بنده این مساله را در جلسات با شرکت‌کنندگان به‌خوبی درک کردم. البته در این رویداد از نقاط ضعف خود آگاه شدیم و این مساله سبب شد تا برنامه‌ریزی منسجمی برای ادامه راه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز، آیین اختتامیه این کنفرانس را برگزار می‌کنیم که برای جامعه هسته‌ای یک نقطه آغاز و شروع یک فرایند و حرکت به سمت جهانی شدن با تکیه بر ارتباطات جامعه علمی محسوب می‌شود.

کریمی ثابت ادامه داد: از مهم‌ترین پیام حضور دانشجویان در این فضای بین‌المللی این بود که حس خودباوری و اعتماد به نفس را به این عزیزان برگرداند؛ موردی که ما بیش از اندازه به آن اهمیت می‌دهیم و برای همه ما مهم است. ارایه دستاوردها در کنار بهترین محققان خارجی و مقایسه اینکه مسیری که طی کرده‌اند و یا دانشی که دارند نه تنها با سایرین در سطح بین‌المللی فاصله‌ای ندارد بلکه دانش آنان در سطح قابل عرضه نیز قرار دارد.

وی تصریح کرد: این موارد نوید می‌دهد که آینده‌سازان مجموعه ما با توان بیشتری باید در مسیر خود حرکت کنند.

رییس انجمن هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: بنده در روزهای گذشته و در این کنفرانس نکته دیگری را استنباط کردم که دارای پیام‌های فراوان است و باید به شکل ویژه‌ای آن را تببین کرد که همان موضوع شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. همه شما شاهد بودید که نوع فعالیت‌هایی که ما داشتیم؛ چه بوده است و همچنین سیاست «درهای باز – نوآوری باز» که در سازمان انرژی اتمی ایران تعریف و دنبال می‌شود؛‌ کاملا نشان‌دهنده مسیری است که ما طی کرده‌ایم.

کریمی‌ثابت با اشاره به تعهد جمهوری اسلامی ایران نسبت به اشتراک‌گذاری این دانش برای پاسخ به مسایل جهانی در حوزه محیط زیست است، اظهار کرد: ما از این دانش محروم شده بودیم اما به شکل سخاوتمندانه آماده هستیم این دانش را که به دست جوانان کشور و با تکیه بر فرایند مبتنی بر تلاش درونی ایجاد شده و به‌دست آمده را به اشتراک بگذاریم.

وی افزود:‌ برگزاری این کنفرانس بدون حمایت‌های ریاست سازمان انرژی اتمی ایران مقدور نبود و مشوق اصلی و حامی ما در برگزاری این رویداد علمی بین‌المللی، مهندس اسلامی و مجموعه این سازمان بوده که بنده به نمایندگی از جامعه هسته‌ای ایران از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از مدیرکل محترم آژانس به سبب تشویق‌هایی که داشتند و نیز قول استمرار حمایت از برگزاری چنین رویدادهای علمی که به مجموعه دادند نیز تشکر می‌کنم.

کریمی ثابت گفت: امیدوارم در ۲ سال آینده که کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۶ را برگزار می‌کنیم، بنده نیز توفیق حضور و دیدار با شما عزیزان را داشته باشم.

به گزارش ایرنا، سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور جمعی از میهمانان و متخصصان داخلی و خارجی در اصفهان برگزار شد.

نظر شما