شناسهٔ خبر: 66557899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد:

ایجاد سه هزار فرصت شغلی با تکمیل طرح های دام و طیور آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای ۹ طرح اولویت دار مرتبط با زنجیره‌های تولید و ارزش بخش دام و طیور در استان خبر داد و گفت: با تکمیل این طرح ها نزدیک به سه هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح برنامه‌های جهاد کشاورزی استان در حوزه تولیدات دامی، گفت: مبلغ ۴۱ هزار و ۲۳۲ میلیارد ریال در این طرح ها سرمایه گذاری شده و برای تکمیل آن‌ها به ۱۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز داریم که در صورت تکمیل آن‌ها، تعداد ۲ هزار و ۸۲۹ فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود. همچنین سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۹.۱ هزار تن گوشت قرمز و ۶۶۵.۹ هزار تن شیر خام در استان تولید شده و برنامه ریزی کرده‌ایم تا تولید گوشت قرمز در سال ۱۴۰۳ به ۷۶ هزار تن و شیرخام نیز به ۷۰۴.۵ هزار تن برسد.

وی افزود: راه اندازی ۵۳ واحد دامداری صنعتی و ۹۰ واحد دامداری روستایی با اعتبار ۹ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد که از این میزان، تعداد ۶۳ واحد گوساله پرواری و ۸۰ واحد بره پرواری است.

این مقام مسوول از افزایش تولید با تکمیل ظرفیت دامداری‌های نیمه فعال استان خبر داد و گفت: از محل این افزایش تولید که با اعتبار ۸۶۶۰ میلیارد ریال اجرا خواهد شد، ۱۵ هزار و ۳۵۵ راس به ظرفیت دامداری‌های صنعتی استان و ۴۳ هزار و ۵۲۶ راس به ظرفیت دامداری‌های روستایی استان افزوده می‌شود.

فتحی، سومین راهبرد استان برای افزایش تولید گوشت قرمز را احیای واحدهای دامداری راکد دانست و اظهار کرد: این برنامه با اعتبار ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اجرایی شده و در قالب آن، تعداد ۲۰۱ واحد دامداری صنعتی و ۶۵۷ دامداری روستایی به چرخه تولید بازخواهند گشت.

وی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و بهره ورانه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در زیربخش امور دام را ۶۷ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: حفظ و پشتیبانی ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی کشور با نگهداری از ۱۰۰ راس گاو مولد بومی سرابی یکی دیگر از برنامه‌های مهم حوزه امور دام در آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان تولید استان در بخش طیور گوشتی را ۱۰۰ هزار و ۳۶۰ تن و در بخش تخم مرغ ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و افزود: تولید ۱۳۰ هزار تن در بخش گوشتی و ۱۱۶ هزار تن در بخش تخم مرغ برای سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی شده که تحقق آن نزدیک به ۳۰ درصد افزایش تولید در بخش مرغ گوشتی و
نزدیک به ۱۵ درصد رشد تولید در بخش مرغ تخم گذار نیاز دارد.

فتحی از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ هزار تن تولید گوشت مرغ در استان برای سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: ایجاد واحدهای مدرن مرغداری گوشتی به تعداد ۵۰ واحد و افزایش ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه‌ای با برآورد اعتبار ۱۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، ایجاد زنجیره تولید گوشت مرغ به تعداد پنج واحد و افزایش ظرفیت یک میلیون قطعه از محل این زنجیره با برآورد اعتبار پنج هزار میلیارد ریال، افزایش میانگین تعداد دفعات جوجه ریزی سالیانه در ۲۰ واحد و افزایش ظرفیت ۴۰۰ هزار قطعه‌ای از این محل و راه اندازی اتوماسیون واحدهای مرغداری در ۲۰ واحد با افزایش ظرفیت ۴۰۰ هزار قطعه و برآورد اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال بخشی از طرح‌های پیش بینی شده برای این حوزه در سال ۱۴۰۳ است.

وی ادامه داد: تکمیل ظرفیت ۳۰ واحد نیمه فعال با افزایش ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه و برآورد اعتبار سه هزار میلیارد ریال و احیای ۵۰ واحد راکد با افزایش ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه و
برآورد اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های این سازمان برای افزایش تولید گوشت مرغ در آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به هدف گذاری برای رشد ۱۴ هزار ۵۰۰ تنی در تولید تخم مرغ برای سال ۱۴۰۳، گفت: ایجاد ۲۰ واحد مرغداری مدرن تخم‌گذار و افزایش ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه‌ای با برآورد اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد ریال، ایجاد سه زنجیره تولید تخم مرغ و افزایش ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه‌ای با برآورد اعتبار سه هزار میلیارد ریال و بهبود راندمان تولید و افزایش ظرفیت پرورش در واحد سطح با اصلاح ساختار و اتوماسیون واحدهای تخم‌گذار با استفاده از قفس‌های تمام اتوماتیک از برنامه‌هایی است که برای عملیاتی کردن این رشد تولید در سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

فتحی در خصوص الزامات تامین مالی طرح‌های بهبود تولیدات دامی از طریق بخش خصوصی و دولتی نیز گفت: مبلغ ۶۵۳ میلیارد ریال تامین مالی از طریق بخش دولتی و ۲۶۸ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال از طریق بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های این زیربخش برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده که در تامین مالی بخش خصوصی، مبلغ ۲۱۴ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی و ۵۳ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال از طریق آورده شخصی سرمایه گذاران پیش بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۱.۱۶ میلیون کلنی زنبورعسل در استان، گفت: این تعداد را در سال جاری به ۱.۲ میلیون کلنی خواهیم رساند و میزان تولید عسل را از ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن با رشد ۱۰ درصدی به بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن ارتقا خواهیم داد.

فتحی از پرورش ۳۱۵ جعبه کرم ابریشم در استان خبر داد و افزود: این میزان را به ۴۰۰ جعبه خواهیم رساند و میزان تولید پیله ابریشم نیز با رشد ۲۰ درصدی از ۷۰۶۵ کیلوگرم به ۸۵۰۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

نظر شما