شناسهٔ خبر: 66557603 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

هانیه ابویسانی مطرح کرد:

نمایشگاه کتاب تهران یکی از فرصت‌های گردشگری ادبی در ایران و جهان است

مروج کتابخوانی روستای دوستدار کتاب «ابویسان»، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یکی از فرصت‌های گردشگری ادبی در ایران و جهان است، افزود: از آنجا که گردشگری ادبی، صنعتی سودآور برای صنعت نشر کشور است و نمایشگاه کتاب یکی از گزینه‌های پیش رو برای توسعه و ارتقای صنعت نشر محسوب می‌شود مسئولان فرهنگی کشور نباید از آن غافل شوند.

صاحب‌خبر -

هانیه ابویسانی مروج کتابخوانی روستای دوست‌دار کتاب ابویسان شهرستان جغتای استان خراسان رضوی به ستاد خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: گردشگری در جهان، هر روز در حال گسترش است و انواع جدید آن ابداع می‌شود. صنعت گردشگری این ویژگی را دارد تا با سایر رشته‌ها از جمله ادبیات ترکیب شود. «گردشگری ادبی»، گردشگری تازه رونق یافته‌ای است و ایران به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی‌ که دارد می‌تواند بستر مناسبی برای شکل‌گیری این گردشگری باشد. به جرات می‌توانم بگویم نمایشگاه کتاب یکی از فرصت‌ها برای شکل‌گیری گردشگری ادبی است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین میراث هر ملتی ادبیات آن است و ادبیات تجلی‌گاه خلاقیت و مظهر خودباوری ملت‌هاست، افزود: یکی از شیوه‌ها که رهیافت فراوانی برای جامعه در پی دارد پیوند صنعت گردشگری با میراث ادبی کشورهاست. شاعران بزرگی در تاریخ کهن ایران زمین زیسته‌اند و آرامگاه و مقبره‌های زیادی از شاعران بلندآوازه در ایران وجود دارد. از خیام در نیشابور گرفته تا حافظ و سعدی در شیراز و باباطاهر در همدان تا فردوسی در مشهد و شهرهای دیگر که هر کدام می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری ادبی ایران در جهان معرفی شود. اگر گردشگری ادبی ایران برای ناشران و مهمانان خارجی در نمایشگاه کتاب معرفی شود و در وجود آنها ایجاد انگیزه کند، این معرفی باعث رونق گردشگری ادبی و صنعت نشر کشور خواهد شد. 

مروج کتابخوانی روستای ابویسان استان خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری اردوهای بازدید از نمایشگاه کتاب، دیدار با نویسندگان بزرگ و نامدار کشور بحث و گفت‌وگو در خصوص توانمندی‌های استان‌ها در نمایشگاه کتاب سی و پنجم می‌‌تواند باعث معرفی شهر و روستا و جذب گردشگر در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور باشد. ایران بزرگ سرمایه‌های ناشناخته زیادی دارد. سرمایه‌های فرهنگی که هر کدام می‌تواند دریچه‌ای نو برای فردای بهتر باشد. در همین خصوص قرار است گروهی از جوانان علاقه‌مند روستای ابویسان به حوزه کتاب به‌صورت اردویی چند روزه در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب شرکت کنند. 

وی گفت: شناساندن نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به نوجوانان می‌تواند تاثیر بسیاری خوبی در جامعه داشته باشد. آشنایی با محیط نمایشگاه و فعالیت و برنامه‌های ناشران و تازه‌ترین‌های نشر در نمایشگاه تاثیر خوبی در جذب مخاطبان دارد. از آنجایی که خود کلمه گردشگری جذابیت خاصی دارد و روح آدمی را طراوت می‌بخشد گردشگری فرهنگی و ادبی، به طور قطع می‌تواند اندیشه آدمی را تازه کرده و به سوی بهترین‌ها سوق دهد. 

هانیه ابویسانی با اشاره به برنامه‌های جنبی و فرهنگی نمایشگاه کتاب، ادامه داد: رونمایی از کتاب‌های جدید نویسندگان و ناشران، جشن امضای کتاب، کوشک کتاب، نشست‌های مختلف سرای اهل قلم، رونمایی از جدیدترین آثار ازجمله برنامه‌های ثابت و تاثیرگذار نمایشگاه است که پای مردم و بسیاری از بزرگان ادبیات معاصر به نمایشگاه کتاب می‌کشاند. همچنین دیدار نویسندگان ناشران از نزدیک باعث تامل بیشتر و بهتر بین مخاطبان می‌شود. 

وی اضافه کرد: چند سالی است غرفه‌ای باعنوان پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب بر پا می‌شود که توانسته شهرها و روستاهای مختلف کشورمان را به بازدیدکنندگان بشناساند. کیفیت بخشی به این برنامه‌ها و ارائه غرفه‌ها به نام استان‌ها و توانمندی‌های فرهنگی آنها می‌تواند باعث جذب گردشگری ادبی شود. 

این فعال فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی با اشاره به اینکه امسال روستای ابویسان غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب ندارد، گفت: حضور چند ساله روستای ابویسان به عنوان روستای دوست‌دار کتاب در نمایشگاه، توانست باب آشنایی بیشتر با نویسندگان و ناشران شود. امسال نیز با وجود نداشتن غرفه گروهی از علاقه‌مندان به کتاب روستا تصمیم به حضور در نمایشگاه کتاب تهران را دارند که در ایام برپایی نمایشگاه به تهران می‌آیند. اگر ناشران بتوانند با شناسایی نیاز مخاطبان خود برنامه مفید و خلاقانه‌تری در غرفه خود برگزار کنند آنگاه خواهید دید که مخاطبان زیادی مشتاقانه به نمایشگاه کتاب خواهند آمد.

وی با اشاره به نقاط قوت نمایشگاه کتاب ادامه داد: اگر در نمایشگاه کتاب تهران به ناشران استانی توجه ویژه شود به طور قطع این توجه باعث بهبود شرایط آنان می‌شود. با توجه به اینکه  اکثریت جامعه ما در  مناطق مختلف  کشور پراکنده هستند. چنانچه مسئولان امر برای ناشران استانی تسهیلاتی قایل شوند تا آنان نیز امکان حضور در نمایشگاه و ارایه آثار مولفان منطقه خود را داشته باشند، باعث رونق بیشتر مولفان و ناشران منطقه‌ای شود.

ابویسانی در پایان درباره شعار نمایشگاه کتاب سی و پنجم، گفت: شعار «بخوانیم و بسازیم» کوتاه و قابل تامل است و بی‌شک با عملیاتی شدن خواندن و مطالعه در جامعه، می‌توان به رشد و بالندگی رسید. 

سی‌ و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.  

نظر شما