شناسهٔ خبر: 66556167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مجارستان: در برنامه احمقانه ناتو برای کمک به اوکراین مشارکت نمی‌کنیم!

وزیر خارجه مجارستان کمک بلند مدت ناتو به اوکراین را احمقانه خواند و از عدم مشارکت کشورش در این طرح خبر داد.

صاحب‌خبر -

جنگ اوکراین از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به دلیل تلاش غرب برای گسترش ناتو به مرز‌های روسیه آغاز شد. اکنون جبهه‌های نبرد میان دو طرف به یک هزار کیلومتر می‌رسد و ناتوانی مطلق کی یف در برابر مسکو از جنبه تسلیحات و نیروی انسانی سبب شده برخی کشور‌های غربی طرح‌های احمقانه‌ای را برای حمایت از این کشور طراحی کنند که چیزی جز تشدید تنش‌ها به دنبال نخواهد داشت. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجارستان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد بوداپست در برنامه بلند مدت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای ارسال کمک به اوکراین مشارکت نخواهد کرد، زیرا این طرح احمقانه است.

اعضای سازمان ناتو در ماه آوریل برنامه کمک‌های بلند مدت نظامی به اوکراین را به تصویب رساندند که براساس آن این نهاد نظامی یکصد میلیارد یورو (۱۰۷ میلیارد دلار) کمک تسلیحاتی به کی یف ارائه خواهد کرد. 

پیتر سجوریتو، وزیر خارجه مجارستان در این باره به رسانه‌ها گفت: ما با این طرح ناتو مخالف هستیم. مجارستان علی رغم فشارها، همچنان خود را بیرون از برنامه احمقانه ناتو نگه خواهد داشت. 

زلتان کواچ، سخنگوی دولت مجارستان نیز در پاسخ به ابتکار عمل ناتو برای کمک بلند مدت به اوکراین در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: مجارستان از هیچ کدام از طرح‌های ناتو که این ائتلاف را به سمت جنگ اوکراین سوق داده و یا ناتو را از یک ائتلاف دفاعی به یک ائتلاف تهاجمی مبدل می‌کند، حمایت نخواهد کرد. 

پیش از این روابط میان بوداپست و ناتو به دلیل سنگ اندازی مجارستان در روند عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی تیره شده بود. گرچه مجارستان در نهایت در ماه مارس با عضویت استکهلم در ناتو موافقت کرد، اما ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور روابط خوبی با مسکو دارد و نمی‌خواهد این روابط تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گیرد. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

برچسب‌ها:

نظر شما