شناسهٔ خبر: 66552654 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صادرات کالا به اوراسیا از مبدا گلستان ۹۵ افزایش یافت

مدیر کل صنعت معدن تجارت گلستان با اشاره به روند صعودی صادرات کالا از این استان به کشور‌های عضو اوراسیا گفت: سال گذشته، میزان صادرات کالا به مقصد کشور‌های اوراسیا ۹۵ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

درویش علی حسن‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه در گلستان اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم فرایند صادرات کالا به کشور‌های عضو پیمان اوراسیا افزایش یافته است و در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات به کشور‌های قزاقستان، روسیه، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان نسبت به سال ماقبل آن ۹۵ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان، عراق و ازبکستان پنج مقصد نخست کالا‌های صادراتی استان گلستان هستند که ترکمنستان و قزاقستان به ترتیب با ۲۸ و ۲۷ درصد بیشترین صادرات را به خود اختصاص دادند.

حسن‌زاده گفت: در سال گذشته در مجموع جمهوری اسلامی ایران ۲۱۵ میلیون دلار کالا به کشور قزاقستان صادر کرده است که در این میان استان گلستان با سهم ۴۱ درصدی رتبه نخست صادرات را به خود اختصاص داده است.

حسن‌زاده افزود: استان گلستان در سال گذشته ۸۹ میلیون دلار کالا به قزاقستان صادر کرده است که از نظر وزنی ۱۱۷ و از نظر ارزشی ۱۰۸ درصد نسبت به دوره ماقبل آن افزایش داشته است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ با بهره‌برداری از ۱۴۶ واحد صنعتی در گلستان ۳۴ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شد و سه هزار و ۳۵۵ نفر صاحب شغل شدند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان به احیای واحد‌های راکد و غیرفعال اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳۵ واحد راکد و غیرفعال استان با حجم سرمایه ۱۰ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و افزون بر ۵۰۰ فرصت شغلی احیا شد.

حسن‌زاده گفت: تعهد سال گذشته استان، ایجاد پنج هزار و ۶۰۰ شغل بود که با رشد ۲۵ درصدی، هفت هزار شغل در سامانه رصد ثبت شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: سال گذشته حدود ۱۲۲ هزار بازرسی در استان انجام شد که نتیجه آن تشکیل هفت هزار و ۷۱۳ فقره پرونده به ارزش ریالی پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود.

مدیر کل صنعت معدن تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۲۳۸ واحد صنعتی، تولیدی و معدنی در استان گلستان با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در حال احداث هستند که تلاش داریم تا پایان سال حداقل یکصد واحد آن را به بهره‌برداری برسانیم.

حسن‌زاده ادامه داد: ۱۶ طرح مهم و پیشران برای اقتصاد استان گلستان احصا شده است و بر اساس برنامه مقرر است تا ۹۰ درصد این واحد‌ها و طرح‌های مهم تا پایان دولت سیزدهم افتتاح شوند.

وی به برنامه‌ها و فعالیت‌های در دست اقدام برای تحقق شعار سال در اداره کل صنعت، معدن تجارت استان گلستان اشاره کرد و گفت: افزایش صادرات، ارتقا میزان تولید و همچنین تلاش برای کاهش وابستگی در تجهیزات و ادوات مورد نیاز در واحد‌های تولیدی از جمله مهم‌ترین رویکرد‌های این اداره کل برای عملیاتی کردن شعار سال است.

حسن‌زاده گفت: تحقق شعار سال نیازمند همدلی و تقسیم کار بین همه دستگاه‌های اجرایی و متولی است؛ اداره کل صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و صنایع دستی در صورتی می‌توانند به در حمایت از واحد‌های تولیدی و اشتغال زا موفق باشند که سایر ادارات صادر کننده مجوز هم همدلی بیشتری با ما داشته باشند.

نظر شما