شناسهٔ خبر: 66552144 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

میرزایی تاکید کرد:

ثبت تراکنش سموم کشاورزی در سامانه مانیتورینگ الزامی است

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از ضرورت و الزام به ثبت تراکنش های واردات تجاری، ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش سموم دفع آفات نباتی توسط شرکت ها و فروشگاه های فعال این شهرستان در سامانه مانیتورینگ سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، محمد میرزایی با اذعان به اینکه هر گونه تخطی از ثبت تراکنش های سموم کشاورزی جرم محسوب شده و با مجرم برابر با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد خواهد شد، گفت: در اولین گام اکیپ نظارتی ساماندهی عرضه ی نهاده های کشاورزی این شهرستان اقدام به بازرسی از داروخانه های گیاهپزشکی و فروشگاه های سموم کشاورزی کرده است.

به گفته وی؛ اکیپ مذکور که متشکل از نمایندگان مدیریت حفظ نباتات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و بازرس اتاق اصناف است پس از بازدید ها اقدام به اخذ تعهدات لازم از شرکت ها، فروشگاه ها و داروخانه ها برای ثبت ورود و خروج تمامی سموم در سامانه مانیتورینگ و اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی نموده است.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت مصرف آفت‌کش‌ها از یک سو و تبعات ناخوشایند احتمالی ناشی از توزیع، عرضه و کاربرد نادرست آنها از سوی دیگر، تصریح کرد: این مسائل ایجاب کرده است تا با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف تأثیر آنها، برنامه‌ریزی اصولی و مبتنی بر مبانی علمی از زمان ورود و تولید تا مصرف این نهاده ها انجام شود.

میرزایی با بیان اینکه سامانه مانتیورینگ با هدف نظارت و مدیریت چرخه کامل واردات، تولید و توزیع آفت کش ها ایجاد شده است، اظهار کرد: در این سامانه با استفاده از تکنولوژی های به روز و قابلیت های تحت وب، ضمن جمع آوری اطلاعات لازم، حلقه های مختلف زنجیره تامین، توزیع و مصرف آفتکش ها مورد رصد قرار گرفته و در نهایت داده های بسیار مهمی جهت نظارت و اعمال بهینه مدیریت تولید ایجاد می گردد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه روند اجرای طرح مانیتورینگ راست آزمایی خواهد شد، بیان کرد: هرگونه توزیع سم خارج از سامانه مذکور، عرضه خارج از شبکه محسوب می شود و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و به کشاورزان عزیز توصیه می شود تمامی سموم مورد نیاز خود را با نسخه های گیاهپزشکی و از داروخانه های گیاهپزشکی شهرستان تهیه نمایند.

نظر شما